صنعت خودرو افزایش تولید نداشته است

دوشنبه 21 بهمن 98 ساعت 15:51
صنعت خودرو افزایش تولید نداشته است

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در ۱۰ ماه امسال بیشتر صنایع ما افزایش تولید داشته‌اند که در این بین می‌توان به افزایش تولید در حوزه پوشاک ، سیمان ، فولاد ، دارو ، روغن نباتی اشاره کرد اما متاسفانه بنا به دلایلی صنعت آلومینیوم و خودرو افزایش تولید نداشته است.

تفاهمنامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه بندرعباس و امام خمینی شازند بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با حضور وزیر نفت و وزیر صنعت، معدن و تجارت امضاء شد.

رحمانی وزیر صنعت ، معدن و تجارت در این مراسم با ذکر اینکه برنامه‌های وزارت صمت در سال جاری بر پایه رونق تولید بوده است گفت: در سال ۹۸ براساس شعار سال ۷ محور اعلام شد که ۳۴ برنامه ذیل آن هستند که در این بین می‌توان به ساخت داخل اشاره کرد.

وی با ذکر اینکه این برنامه به عنوان نهضت ساخت داخل در وزارتخانه مطرح است گفت: هدف اولیه ما رونق تولید است براین اساس در ۱۰ ماه امسال بیشتر صنایع ما افزایش تولید داشته‌اند که در این بین می‌توان به افزایش تولید در حوزه پوشاک ، سیمان ، فولاد ، دارو ، روغن نباتی اشاره کرد ولی متاسفانه بنا به دلایلی صنعت آلومینیوم و خودرو افزایش تولید نداشته است.

وی با اشاره به طرح‌های نیمه تمام گفت: با وزارت نفت همکاری‌های خوبی انجام گرفته است .

رحمانی با ذکر اینکه ۱۰ میلیارد دلار ساخت داخل داشته‌ایم، افزود: از این میزان کالای وارداتی نزدیک به دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون مربوط به بخش معدن است که برای واردات محصولات مانند الکتروگرافیک برای فولاد مصرف می‌شود.

وی با ذکر اینکه متاسفانه در بعضی اقلام وابسته به واردات هستیم افزود: در صنعت فولاد نیازمند واردات الکتروگرافیکی و در صنعت آلومنییوم نیاز به واردات آلومینا داریم. همچنین در صنعت پوشاک وابستگی به واردات پارچه هم داریم.

وی با اشاره به تحریم‌های گذشته ترامپ مربوط به الکتروگرافیکی و کک سوزنی گفت: گلوگاه‌های ما در تمام بخش‌های صنعتی شناسایی شده است در این راستا فولاد خوزستان و فولاد مبارکه پای کار آمده است تا وابستگی ما به این دو محصول وارداتی از بین برود.

رحمانی با ذکر اینکه با افتتاح طرح سالکو ظرفیت ما دو برابر خواهد شد گفت: این امر وابستگی ما را به آلومینا بیشتر خواهد کرد. امیدواریم بتوان این گلوگاه‌ها را هرچه زودتر حل کرد و نهضت بومی سازی ادامه پیدا کند.

ایلنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar