طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس بررسی می‌شود

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس بررسی می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته که غرز از طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی، ایجاد یک تغیر بنیادین و کامل برای این صنعت و به وجود آوردن یک بازار روشن، شفاف، سالم و اقتصادی به طوری است که منافع ذی نفعان متکثر آن تأمین شود.

محمدرضا نجفی، طراح تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی با اشاره به تصویب این برنامه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بنابراین انجام بحث‌های محتوایی و ارائه نظرات موافقان و مخالفان، در آخر طرح مذکور با رأی بالا و خوبی در کمیسیون صنایع تصویب شد و مطابق آیین نامه داخلی مجلس بایستی یک هفته پس از تصویب در کمیسیون، به صحن مجلس ارائه شود، اما با توجه به حجم بالای برنامه‌ها و لوایح و گزارش‌های ارائه شده به صحن، احتمال می‌دهم که در مدت یک یا دو هفته آینده این طرح اعلام وصول و در صحن علنی مجلس قرائت و به رأی نمایندگان گذاشته شود.

نجفی با اشاره به تصویب تمام موضوع‌های مندرج در طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: از آنجا که شفاف سازی و بهبود وضعیت صنعت خودرو برای تمام نمایندگان مجلس موضوع حائز اهمیتی است، احتمالاً در صحن علنی مجلس هم رأی بالایی خواهد آورد.

وی با عنوان کردن این که طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو باعث یک تغیر بنیادین و اساسی در صنعت خودروی کشور خواهد شد، گفت: اگر این برنامه به درستی و در زمان مناسب انجام شود، می‌تواند صنعت خودرو را به یک پیشرانه اقتصادی، کانون خدمت، کانون امنیت و آرامش و برند و افتخاری برای ایران و مردم تبدیل کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با عنوان اینکه در این برنامه صرف نظر از عناوین و محورها، ۱۲ سؤال اساسی هم مطرح است، بیان کرد: این سؤالات در باب کارآمدی و تحلیلی بر حقوق و منافع تمام ذی نفعان متکثر و گوناگون این صنعت است. همچنین موضوع سوددهی و زیان دهی این صنعت که آثار اقتصادی آن در کلیت دولت و سایر ذی نفعان نمایان می‌شود، از دیگر سؤال‌های مطرح است.

نجفی در ادامه افزود: موضوع کیفیت، امنیت، استانداردها، عمر مفید، هزینه تولید، هزینه نگهداری، خدمات فروش و خدمات پس از فروش خودروها از جمله دیگر سؤالات مطرح در برنامه مذکور است.

وی یاد آوری کرد: یک مساله مهم مطرح در این تحقیق و تفحص، بستن ثبت سفارش واردات خودرو به طور ناگهانی و دفعی و ماه‌ها سردرگمی بازار و به وجود آمدن تورم زیاد به دلیل این موضوع است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه صنعت خودرو یکی از قسمت‌های مهم اقتصادی کشور است و در تولید ناخالص داخلی نقش مهمی دارد، اظهار داشت: علاوه بر تأثیر صنعت خودرو در موضوع‌های اقتصاد کلان؛ این صنعت در زندگی آحاد مردم اثر می‌گذارد. به این معنا که کیفیت، عمر مفید، قیمت تمام شده، قیمت و نحوه فروش و خدمات پس از فروش مسایلی است که به صورت مستقیم تاثیراتی در زندگی مردم، اقتصاد خانواده‌ها و امنیت خانواده‌ها دارد.

نجفی بیان کرد: پس با توجه به مهم بودن این موضوعات، هدف از تحقیق و تفحص مذکور، ساماندهی وضعیت صنعت خودرو، دستیابی به یک برنامه تحول مناسب برای آن، ایجاد یک بازار روشن، شفاف، سالم و اقتصادی به طوری که منافع ذی نفعان متکثر خود را به طور متعادل و متوازن رعایت کند، صادرات محور شدن و خود اتکا شدن است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: امیدواریم یکی از نتایج این تحقیق و تفحص این باشد که تحت عنوان حمایت از صنعت خودرو، هزینه‌های طاقت فرسایی به ایران و مردم تحمیل نشود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar