طرح محدودیت تردد پلاک شهرستانی‌ها در تهران کلید می‌خورد

یکشنبه 24 شهریور 98 ساعت 12:38
طرح محدودیت تردد پلاک شهرستانی‌ها در تهران کلید می‌خورد

خودرو‌های پلاک شهرستان عامل نیمی از ترافیک موجود در تهران هستند، بر این اساس طرح ممنوعیت و محدودیت رفت و آمد پلاک شهرستانی‌ها در پایتخت بررسی می‌شود.

این روزها معابر تهران با ترافیک سنگین رو به رو است و با آغاز سال تحصیلی هم به دلیل افزایش سفرهای درون شهری و کوتاه شدن روز، این ترافیک سنگین‌تر می‌شود.

ترافیک تهران در برخی ساعات به حدی سنگین می‌شود که شهروندان برای طی یک مسیر ۲۰ دقیقه‌ای در حالت بدون ترافیک، یک ساعت و نیم و گاهی تا ۲ ساعت زمان صرف می‌کنند.

ترافیک تهران عوامل زیادی دارد، از جمله کمبود و فرسودگی وسایل حمل و نقل عمومی، فقدان ایستگاه‌های مترو در تمامی سطح شهر و ... . در این بین یکی از عوال اصلی ترافیک را می‌توان در رفت و آمد خودروهای پلاک شهرستان در معابر پایتخت دانست. درست آنجا که هر روز صبح به اندازه تمام خودروهای پلاک تهران، خودروی پلاک شهرستان از مبادی ورودی وارد پایتخت می‌شوند و همین عامل شکل گیری ترافیکی سنگین در ورودی‌های تهران می‌شود.

مطابق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی ورودی‌های تهران از جمله جاده مخصوص کرج، بزرگراه فتح، آیت الله سعیدی و اتوبان تهران - کرج صبح‌ها به سمت تهران ترافیک سنگین دارند و عصرها هم به عکس.

بعضی خودروهای پلاک شهرستان این روزها حتی از پایتخت خارج هم نمی‌شوند و صاحبان آنها با اقامت در پایتخت و بوجود آوردن پدیده خودروخوابی در خیابان‌های تهران مشغول مسافرکشی هستند. موضوعی که برای خودروهای شخصی غیرقانونی است، ولی جالب این جاست که پلاک شهرستانی‌ها بیش از تاکسی در تهران مسافرکشی می‌کنند.

این خودروها علاوه بر ایجاد ترافیک، عامل آلودگی هوا و صوتی هستند و حتی مشکل جای پارک را در پایتخت رقم زده‌اند. آن‌ها در تمام طول سال در معابر پایتخت رفت و آمد می‌کنند و دست آخر هم عوارض سالانه خود را به حساب شهرداری صادر کننده پلاک در شهر خود واریز می‌کنند.

شاید وجود محدودیت ورود پلاک شهرستانی‌ها به پایتخت؛ مشابه آنچه در طرح کاهش آلودگی هوا شاهد اجرای آن هستیم، بتواند میزان سفر و رفت و آمد خودروهای پلاک شهرستان در تهران را کاهش دهد، موضوعی که می‌تواند در نهایت به کاهش ترافیک و آلودگی هوا بینجامد.

لزوم بررسی پرداخت عوارض خودروهای پلاک شهرستان در شورای شهر

شهرداری تهران در سال جاری با وضع حلقه دوم ترافیکی در پایتخت، ورود به این محدوده را سهمیه بندی کرد و خودروهای تهرانی با ۲۰ روز سهمیه و خودروهای شهرستانی با ۱۵ روز سهمیه در هر فصل مجاز به ورود رایگان، در این محدوده شدند.

حالا میر لوحی عضو شورای شهر تهران عقیده دارد که این طرح باید به منظور جلوگیری از ورود بی ضابطه خودروهای شهرستانی که هر روز وارد شهر تهران می‌شوند، با در برگیری تمام شهر تهران اجرا شود.

به این معنا که آنچنان که خودروهای تهرانی برای ورود به حلقه دوم ترافیکی دارای سهمیه‌ای مشخص (۲۰ روز) در هر فصل هستند، خودروهای شهرستانی هم برای ورود به تهران دارای سهمیه‌ای مشخص در هر فصل یا ماه باشند.

رفت و آمد خودروهای پلاک شهرستان در تهران سهیمه بندی شود

سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در مورد سهمیه بندی روزهای مجاز ورود خودروهای شهرستانی به شهر تهران گفت: حتماً باید چنین طراحی داشته باشیم و خودروهایی که از بیرون تهران می‌آیند چنانچه بخواهند بیشتر از یک حد مشخص در تهران رفت و آمد کنند، باید هزینه‌ای مضاعف نسبت به شهروندان تهرانی پرداخت کنند.

عضو شورای شهر تهران با ذکر اینکه ظرفیت رفت و آمد خودرو در شهر تهران ۱ میلیون خودرو است، اظهار کرد: هم اکنون ۵ میلیون خودرو در شهر تهران رفت و آمد می‌کند.

وی افزود: اکنون در حال طراحی ساز و کاری هستیم که به زودی این امکان را فراهم می‌کند که خودروهای شهرستانی با رعایت شرایطی خاص در تهران اجازه رفت و آمد داشته باشند.

میر لوحی با اشاره به اینکه به دنبال اجرای طرحی به نام  «پیمایش» هستیم، گفت: در این طرح کسانی که از شهرستان به تهران می‌آیند تنها به مقدار مشخصی می‌توانند رفت و آمد کنند.

در حالیکه میر لوحی خبر از بررسی این طرح برای کاهش ترافیک و آلودگی تهران داده، هاشمی رئیس شورای شهر تهران تلاش می‌کند تا با برچسب زنی مانع اجرای این طرح شود.

اجرای این طرح مسائل امنیتی ایجاد می‌کند

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در جواب به سوالی مبنی بر اینکه سهمیه بندی ورود خودروهای شهرستانی برای ورود به تهران چقدر امکان پذیر است گفت: من در این مورد نمی‌توانم نظر بدهم!  این یک موضوع کشوری است و  وزارت کشور باید نسبت به آن تصمیم بگیرد چون که اجرای این طرح مسائل امنیتی ایجاد می‌کند.

موافق محدودیت تردد پلاک شهرستانی‌ها در تهران نیستم

محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران بدون رد یا مخالفت با این پیشنهاد گفت: در وضعیت کنونی اجرای این طرح را به صلاح نمی‌دانیم.

موافقت وزارت کشور با اعمال محدودیت تردد برای پلاک شهرستانی‌ها

اما مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌های کشور در خصوص طرح یاد شده گفت: نظر ما نسبت به این موضوع مساعد است و برای عملی شدن آن هم همکاری می‌کنیم.

وی افزود: این موضوع پیشنهاد خوبی است، خیلی از خودروها از شهرستانهای اطراف به تهران می‌آیند و به آلودگی و ترافیک آن می‌افزایند.

برای اجرای این طرح نیاز به زیرساخت داریم

محمد جواد جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم با ذکر اینکه با این طرح موافقم گفت: البته اجرای این طرح زیر ساختهای زیادی می‌خواهد. چون  تهران مثل گذشته نیست که چند دروازه داشته باشد و بخواهیم از این طریق عبور و مرور را کنترل کنیم.

وی افزود: با نفس این پیشنهاد موافقم ولی باید در خصوص نحوه اجرای آن اقدام کارشناسی انجام داد.

حق انتخاب را به مردم بدهیم

همچنین شهر بانو امانی عضو دیگر شورای شهر تهران در مورد محدوده‌های ترافیکی که ایجاد شده گفت: عقیده دارم که باید اجازه داد تا مردم خودشان انتخاب کنند که چه طرحی اجرا شود و آنچه که تاکنون اجرا شده راه حل نبوده و  تنها پاک کردن صورت مسئله است.

شواهد و قرائن حاکی از آن است که در شورای شهر تهران نسبت به مدیریت ورود خودروهای شهرستانی به تهران یک همگرائی و مطالبه نسبی وجود دارد، ولی آنچه عملیاتی کردن این پروژه را کند کرده، ضعف حمایت مردمی و نهادهای بالادستی مانند وزارت کشور است.

از آنجائی که این طرح برای شهروندان تهرانی نافع بوده و ضرر و زحمتی برایشان نداشته و به رفت و آمد آنها در سطح شهر سهولت می‌بخشد، به نظر می‌رسد، حمایت مردمی برای اجرای این طرح بهانه مناسبی برای به تأخیر انداختن آن نیست.

اما وزارت کشور به عنوان نهاد بالادستی یا باید شهر تهران را از آلودگی و ترافیک برهاند و یا خود را در برابر ورود بی هزینه خودروهای شهرستانی به تهران  تسلیم کند.

باشگاه خبرنگاران جوان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "طرح محدودیت تردد پلاک شهرستانی‌ها در تهران کلید می‌خورد"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
شروین
مهمان

نه تنها باید برای ورود خودروهای شهرستانی به تهران محدودیت بگذارند بلکه باید برای ورود و ساکن شدن شهرستانی ها هم محدودیت شدیدی قائل بشوند که هرروز شاهد ورود افراد و اضافه شدن به جمعیت تهران نباشیم.
اولا هرکسی می آید دیگه برنمیگردد شهرش و دوما” خودشون را تهرانی حساب میکنند و صاحب آب و گل.
این وضعیت باید بطور اساسی تغییر کند.