طرح کاهش تعرفه واردات خودرو احتمالاً هفته آینده تصویب می‌شود

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
طرح کاهش تعرفه واردات خودرو احتمالاً هفته آینده تصویب می‌شود

عضو کمیسیون صنایع مجلس با ابراز امیدواری نسبت به تصویب پروژه ساماندهی بازار خودرو در مجلس، گفت: این پروژه هفته آینده در دستور کار مجلس قرار دارد.

حمید گرمابی بیان اینکه احتمال اینکه تعرفه اتومبیل‌های هیبریدی کاهش یابد، زیاد است گفت: با توجه اینکه اتومبیل‌های هیبرید دوستدار محیط زیست هستند باید وارد کنندگان را برای واردات این نوع اتومبیل‌ها تشویق کنیم.

وی تاکید کرد: باید این اتومبیل‌ها را با اطلاع کافی، بدون ایجاد رانت و تحمیل شوک به بازار وارد کنیم. حتی باید تعرفه‌های واردات را کاهش دهیم یا اتومبیل‌ها را بدون تعرفه وارد کنیم، چون با لحاظ کردن ضرر و زیانی که اتومبیل‌های با مصرف سوخت بالا به سلامت مردم و محیط‌زیست وارد می‌کنند و همینطور یارانه‌ای که دولت به بنزین اختصاص می‌دهد، می‌بینیم که جایگزینی این اتومبیل‌ها سود بیشتری دارد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با تصریح بر اینکه در حقیقت حمایت از صنایع خودروی داخلی از جیب مردم صورت می‌گیرد، این کار را نادرست ارزیابی کرد و گفت: ایران ازجمله کشورهایی است که اتومبیل در آن بیشترین تعرفه را دارد، فکر می‌کنم اگر تعرفه‌هایی همسان را برای صنایع دیگر داشته باشیم شکوفا می‌شوند ولی در صنعت خودرو با قبول وجود مشکلات، از رقیبان پیشین خود عقب هستیم.

گرمابی تاکید کرد: باید فکری درمورد افزایش قیمت خودرو برای طبقه متوسط و ضعیف جامعه کرد؛ همینطور خودروسازان باید با برنامه‌ریزی به مرحله‌ای برسند که بتوانند با اتومبیل‌های خارجی باکیفیت و دارای قیمت خوب رقابت کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر بر افزایش تعرفه واردات خودرو از طرف مسئولان و نمایندگان مجلس ابرام شود نه تنها حقوق مصرف کننده حیف و میل می‌شود بلکه دیگر انگیزه‌ای برای خودرو سازان داخلی در جهت افزایش کیفیت خودروهای خود نخواهد ماند و دوباره شاهد تولید اتومبیل‌های بی کیفیت با قیمت بالا در ایران خواهیم بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طرح ساماندهی بازار خودرو که یک فوریت آن تصویب و برای بررسی و چکش کاری به کمیسیون صنایع و معادن ارسال شده و در حال حاضر در دست بررسی است و به احتمال زیاد این پروژه درهفته های آتی در صحن علنی مجلس رأی بیاورد و به تصویب نمایندگان خانه ملت قرار گیرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar