فراز و نشیب‌های صنعت خودرو در سال ۹۸

سه شنبه 5 فروردین 99 ساعت 13:55
فراز و نشیب‌های صنعت خودرو در سال 98

مهم‌ترین مشکل صنعت خودرو در سال ۹۸ زیان حاصل از کمبود نقدینگی و قیمت گذاری دستوری بود که خودروسازان را به مرز ورشکستگی رساند اگرچه در آخرین روزهای اسفند ۹۸ با برگزاری مجامع شرکتها و تصویب افزایش سرمایه هر دو خودروسازی بزرگ از ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شدند.

هرچند صنعت خودرو ایران در سال ۹۸ حال و روز چندان خوبی نداشت با این حال خودروسازان سال پیش را با همه فراز و نشیب‌ها به پایان رساندند و در مجموع دو گروه ایران خودرو و سایپا تولیدی در حدود ۸۲۰ هزار دستگاه خودرو را تا پایان سال ثبت کردند.

این آمار تولید در حالی رقم خورد که حضور مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا در ماههای پایانی سال ۹۸ وضعیت اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار داد و این جریان متأثر از شرایط خودروسازی در دنیا ، تبعات منفی را هم بر صنعت خودرو و قطعه سازی کشورمان بر جای گذاشت.

 تدوام قیمت گذاری دستوری بر افزایش زیان خودروسازان در سال ۹۸

اما دبیر انجمن خودروسازان ایران با توجه به اوضاع خودروسازان در سال ۹۸ عقیده دارد که بیشترین مشکل صنعت خودرو در سال ۹۸ زیان حاصل از کمبود نقدینگی و قیمت گذاری دستوری بوده است که خودروسازان را به مرز ورشکستگی رساند.

احمد نعمت بخش ضمن اشاره به فراز و نشیب‌های صنعت خودرو در سال ۹۸ تاکید می‌کند : با وجود غلبه خودروسازان بر بعضی موانع و مشکلات تولید و ثبت رکورد جدید تولید در سه ماه پایانی سال ، اما کماکان مشکل اساسی خودروسازان زیانی در سالی که گذشت قیمت گذاری دستوری است که بر این صنعت تحمیل شد و بر جریان نقدینگی و تولید شرکت‌ها تأثیر گذاشت.

به گفته وی نحوه قیمت گذاری خودرو در سال پیش باعث هجوم خریداران و شرکت در طرح‌های فروش و پیش فروش شرکتها شد در حالی که ۸۰ درصد خریداران در بازار سرمایه گذارانی بودند که به خاطر وجود ۲.۳ میلیارد میلیون تومان نقدینگی در جامعه به این بازار ورود کردند.

وی به گزارش‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد حهت ارزیابی و بررسی رضایت مشتریان اشاره و عنوان کرد : بر اساس بررسی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد این شرکت در تماس‌هایی که با بسیاری از خریداران و مشتریان خودروسازان جهت پایش دوران گارانتی و رفع مشکل سرویس اولیه داشتند حدود ۸۰ درصد آنها اعلام کردند که خودروها را فروخته‌اند به صورتی که آمارها حاکی از آن است به رغم ضوابطی که وزارت صمت برای خرید خودرو اعلام نموده است همچنان حدود ۲۰ درصد از مردم عادی موفق به ثبت نام و پیش خرید خودروها می‌شوند.

با ادامه سیاست قیمت گذاری خودروسازان به زودی مشمول ماده ۱۴۱ خواهند شد

دبیر انجمن خودروسازان با تاکید بر اینکه همچنان بیشترین مشکل صنعت خودرو زیان حاصل از کمبود نقدینگی و قیمت گذاری دستوری است ، تصریح می‌کند : جریان قیمت گذاری دستوری در حالی سال پیش زیان سنگین و مشکلات جدی مالی را برای خودروسازان ایجاد کرد که بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از جمله تبصره ۲ ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه و همچنین بند ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی در صورتی که دولت به هر دلیلی قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی اعلام نماید باید کمک زیان پرداخت کنند اما علی رغم نامه‌ای که به معاون نخست رئیس جمهور ارائه شد سال پیش هیچ کمک زیانی به خودروسازان پرداخت نشد و این جریان خودروسازان را در سال ۹۸ به مرز ورشکستگی رساند هرچند با تجدید ارزیابی دارایی‌ها این شرکتها از ورشکستگی نجات یافتند اما در صورتی که موضوع اصلاح قیمت خودروسازان اجرایی نشود به زودی این شرکتها دوباره مشمول ماده ۱۴۱ خواهند شد.

نعمت بخش در همین راستا به برگزاری مجامع خودروسازان در روزهای پایانی سال ۹۸ و ثبت افزایش سرمایه در این شرکتها اشاره و یادآوری کرد : پس از موافقت بورس با تجدید ارزیابی دارایی خودروسازان ، در آخرین روزهای اسفند ۹۸ مجامع هر دو خودروساز برگزار گردید و هر دو خودروساز بزرگ با تصویب افزایش سرمایه از ماده ۱۴۱ خارج شدند در حالی که این مساله زمانی ارزش دارد که دو گروه خودروساز بتوانند قیمت‌ها را واقعی نمایند.

کسی جرات تصمیم گیری برای حل مشکل قیمت خودرو را ندارد

وی با اشاره به تبعات قیمت گذاری دستوری ، تقاضای کاذب ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار و انتظارات تورمی متأثر از افزایش قیمت دلار را از دلایل هجوم مردم به بازار خودرو در سال اخیر و جهش غیر منطقی قیمت خودرو در این جریان دانست و افزود : هرچند تصمیم بر قیمت گذاری به دنبال افزایش تعهدات معوق شرکتهای خودروساز در اواخر سال ۹۷ و نارضایتی خریداران بر عرضه خودرو با قیمت‌های قبلی از طرف وزارت صمت اعمال شد اما با انجام این تعهدات و پرداخت جریمه تأخیر، باید این روش قیمت گذاری تغییر کند ؛ چون ادامه این فرایند با توجه به افزایش قیمت تمام شده خودروها ، زیان خودروسازان را بیشتر خواهد کرد.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: با وجود اینکه امروز دست اندارکاران و مسئولان صنعتی کشور به این نتیجه رسیدند که راهی به جزء فروش خودرو در حاشیه بازار وجود ندارد اما به نظر می‌رسد کسی جرآت تصمیم گیری در این کشور ندارد.

تأثیر کرونا بر افت تولید روزهای پایانی سال ۹۸

این مقام مسئول در انجمن خودروسازان ایران در ادامه به تأثیر ویروس کرونا بر جریان تولید خودروسازان در ماههای پایان سال ۹۸ پرداخت واظهار داشت : علی رغم تلاش خودروسازان و قطعه سازان برای رشد تولید در شش ماهه دوم سال ۹۸ و ثبت رکورد تولید اما متاسفانه شیوع ویروس کرونا در دو ماه پایانی سال بر تولیدات خودروسازان تأثیر گذاشت و باعث کاهش تولید نسبت به دی و آذرماه سال پیش شد.

نعمت بخش وابستگی برای تأمین بعضی از قطعات را دلیل اصلی این جریان ذکر کرد و ادامه داد : با شیوع کرونا و تأثیر آن بر تولید شرکتهای چینی ، این مساله بر تولیدات ما هم به خاطر وابستگی در تأمین بعضی قطعات تأثیر گذاشت چون در این فرصت امکان داخلی سازی هم وجود نداشت و این موضوع و مشکل نقدینگی در ماههای پایانی سال بر تولید شرکتهای در روزهای پایانی سال تأثیر گذاشت.

وی در پایان تأخیر در پرداخت تسهیلات مصوب را بخشی از عوامل اثر گذار بر این جریان دانست و گفت : چرا باید تصمیماتی اتخاذ شود که صنعت خودرو مستحق دریافت تسهیلات شود زمانی که می‌توان خودرویی را در حاشیه بازار به فروش رساند تا اختلاف قیمت در بازار از بین رود چرا بر بر تصمیمات غلط اصرار می‌شود.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar