خودروهای فرسوده‌ای که دوگانه سوز می‌شوند

بروزرسانی در: شنبه 16 آذر 98 ساعت 08:18
خودروهای فرسوده‌ای که دوگانه سوز می‌شوند

دوشنبه گذشته شورای ‌اقتصاد در نشستی فوق‌العاده طرحی تصویب کرد که هدف آن حمایت و کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی و بهبود هوای شهرها خوانده شد. اگرچه در کنار این اهداف، کاهش مصرف سوخت هم به‌طور حتم مدنظر قرار گرفته با این حال مصوبه شورای اقتصاد که به پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه ارائه شده تنها در راستای کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا است.

این مصوبه بیش از یک میلیون و چهارصد هزار خودرو را دربرمی‌گیرد و همه خودروهای تاکسی، وانت، ون و مسافربر شخصی کشور مشمول آن می‌شود.

همان طور که پیش‌تر در خبرها هم عنوان شده بود کمک دولت برای دوگانه سوز کردن ناوگان حمل و نقل عمومی به طور بلاعوض خواهد بود و از محل صرفه ‌جویی در مصرف بنزین سهمیه‌ای تأمین و پرداخت خواهد شد.آنچه معلوم است هدف دولت در طرح یاد شده، سی‌ان‌جی‌سوز کردن تدریجی تمام وانت‌ها، ون‌ها و تاکسی‌هایی است که در سطح شهرها رفت و آمد می‌کنند. مصوبه شورای اقتصاد در صورت اجرا هرچند منجر به کاهش مصرف سوخت این خودروها و همچنین کاهش آلودگی خواهد شد ولی با چالش‌های زیادی در اجرا همراه است. یکی از این چالش‌ها فرسودگی بخش اعظم خودروهای مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی است، به صورتی که در وضعیت فعلی ۱۵۰ هزار تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که تا پایان سال این رقم به ۱۹۲ هزار دستگاه تاکسی فرسوده می‌رسد. همچنین به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور تا سال ۱۴۰۰ شمار تاکسی‌های فرسوده به ۲۴۲ هزار دستگاه خواهد رسید که تقریباً ۷۴ درصد ناوگان موجود فرسوده خواهند شد.

از طرف دیگر بیش از یک سال است که روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده در کشور با مشکل مواجه شده است. گروه‌های خودروسازی به تعهدات خود برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی عمل نمی‌کنند و در سال اخیر هم تنها ۱۵۰۰ تاکسی نو جایگزین تاکسی‌های فرسوده شده است. حالا به سراغ ون‌ها می‌رویم، ون‌های سبزرنگی که در سال ۸۵ وارد سامانه حمل و نقل کشور شدند و در حال حاضر در لیست خودروهای فرسوده قرار گرفته‌اند. وانت‌هایی که در سطح شهرها رفت و آمد می‌کنند نیز ظاهراً شرایط بهتری نسبت به دیگر خودروهای ناوگان حمل‌و‌نقل کشور ندارند. طبق آمارهای ارائه‌شده در حال حاضر ۱۳۹ هزار وانت فرسوده در کلان شهر‌ها تردد می‌کنند به این ترتیب وانت‌ها هم از لحاظ فرسودگی شرایطی مشابه خودروهایی را دارند که دولت عزم گاز‌سوز کردن آنها را دارد.

آنچه معلوم است دولت با فراموشی طرح خروج خودروهای فرسوده حالا کمر همت به دوگانه‌سوز کردن همین خودروها بسته است. خروج فرسوده‌ها با توقف واردات خودرو کاملاً متوقف ماند، این در وضعیتی است که دولت ظاهراً هیچ طرحی برای تداوم خروج فرسوده‌ها از مسیر دیگری ندارد. بنابراین انرژی و هزینه‌ای که می‌توانست بابت خروج فرسوده‌ها صرف شود حالاقرار است به سمت گازسوز کردن همین فرسوده‌ها تغییر جهت دهد. همان طور که اعلام شد سقف تعهد دولت در این مصوبه برای پرداخت کمک بلاعوض به مالکان خودروهای یاد شده، بیش از ۶ هزار و پانصد میلیارد تومان است که از محل صرفه‌جویی در مصرف بنزین سهمیه‌ای تأمین و پرداخت خواهد شد. حال باید امیدوار بود که دولت از همین محل فکری هم برای ایمنی این خودروها کند.

دنیای اقتصاد

قیمت خودروهای دوگانه سوز

لیست خودروهای دوگانه سوز

گازسوز کردن خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar