فروش خودرو با قرعه کشی یک طرح شکست خورده است

دوشنبه 20 بهمن 99 ساعت 13:45
فروش خودرو با قرعه کشی یک طرح شکست خورده است

براساس آمار، به رغم اجرای طرح‌های مختلف همچون فروش خودرو با قرعه کشی و پیش‌فروش‌های طولانی تا سال ۱۴۰۱، نیمی از خودروهای تحویل داده شده به پارکینگ‌های شخصی منتقل شده است.

وزیر صمت که این روزها تمام فکر و ذکرش صنعت خودرو شده است، از باطل‌شدن گارانتی ۵۰درصد خودروهای تحویل داده شده در ماه‌های اخیر خبر می‌دهد و معتقد است: «این خودروها در انبارها نگهداری می‌شوند تا با افزایش کاذب قیمت‌ها به حفظ سرمایه عده‌ای کمک کند.»

سال گذشته وزارت صمت حدود ۱۴برنامه مهم و تأثیرگذار برای اصلاح صنعت خودرو و کاهش قیمت‌ها تدوین و ابلاغ کرد، اما هیچ‌کدام تأثیری بر بازار و کاهش قیمت‌ها نداشت.

در چند ماه اخیر همزمان با کاهش نرخ دلار و قدرت خرید مردم، تقاضا برای خرید خودرو در بازار آزاد کاهش یافته و خرید و فروش خودرو تقریباً به صفر رسیده است، زیرا نمایشگاه‌داران و دلالان که بیشتر به دنبال خودروهای صفر هستند، با ارزان‌شدن قیمت‌ها متضرر شده و از این رو انجام هرگونه معامله‌ای را متوقف کرده‌اند.

امسال برنامه‌های متعددی مانند ثبت‌نام ماهانه خودروسازان و تحویل خودرو در زمان کوتاه برای صنعت خودرو اعلام شد که با ورود رزم‌حسینی به این وزارتخانه اجرای این طرح‌ها جدی‌تر شد.

خودروسازان در امسال عزم خود را جزم کردند تا با افزایش تیراژ تولید و پیش‌فروش‌های ماهانه، عطش بازار را پاسخ دهند و اعتماد عمومی را بار دیگر جلب کنند.

البته به پیش‌فروش‌های طولانی‌مدت خودروسازان برای دو سال آینده انتقاداتی شده، اما براساس آمار با وجود شرایط سخت‌گیرانه برای ثبت‌نام خودرو در امسال همچنان نیمی از خودروها برای مصرف شخصی نبوده و در پارکینگ‌ها دپو شده‌اند.

به بیان دیگر سیاست پیش‌فروش‌های ماهانه خودرو از سوی وزارت صمت با شکست مواجه شده و نیاز به اصلاح دارد. واردات خودروهای دست دوم هم که در چند هفته اخیر خبرساز شده، پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه به مجلس بوده که با مخالفت وزارت صمت، خودروسازان و مجلسی‌ها مواجه و به طور کلی از دستور کار خارج شده است.

در این خصوص وزیر صمت روزگذشته در جمع قطعه‌سازان خراسان رضوی از تدوین بسته حمایتی ویژه صنعت خودرو با محوریت شکست انحصار در این حوزه خبر و به قطعه‌سازان وعده داد که از واردات قطعات مشابه داخلی جلوگیری و تمام قد از صنعت قطعات خودرو حمایت خواهد کرد.

علیرضا رزم‌حسینی با گفتن به اینکه سیاست‌های وزارت صمت به گونه‌ای است که خودرو از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود، افزود: «افزایش نقدینگی در سطح جامعه توجه برخی از دلالان و واسطه‌ها را به سوی بازار خودرو جلب کرده است که البته این افراد در آینده متضرر خواهند شد.»

رزم‌حسینی تأکید می‌کند: «به رغم اجرای طرح‌های مختلف همچون قرعه‌کشی برای عرضه خودرو، باز در همین شرایط نیز حدود ۵۰ درصد خودروهای فروش رفته گارانتی‌شان باطل شده و صرفاً در برخی انبارها نگهداری می‌شوند تا با افزایش کاذب قیمت‌ها به حفظ سرمایه عده‌ای کمک کند.»

وزیر صمت می‌گوید: «بسته تهیه‌شده برای حمایت از صنعت خودرو شامل نحوه قیمت‌گذاری، حمایت مالی، تعمیق ساخت داخل، افزایش تولید و به صورت ویژه شکست انحصار و رقابتی نمودن تولیدات خودرویی با کیفیت می‌شود.»

رزم‌حسینی با اشاره به فعالیت بیش از ۲ هزار شرکت قطعه‌ساز در سطح کشور و بالای ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این صنعت گفت: «در صورت ساخت داخل‌بودن یک قطعه و رعایت تمام ضوابط استاندارد، حتماً جلوی واردات مشابه خارجی را خواهیم گرفت. همسان‌سازی قطعات از دیگر اولویت‌های توسعه این صنعت است که به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و در یک پلتفرم مشترک تولید موتورهای مشابه و قطعات باید در اولویت قرار گیرد.»

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar