فشارهای داخلی بیشتر از تحریم‌ها تأثیر گذارند

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
فشارهای داخلی بیشتر از تحریم‌ها تأثیر گذارند

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با تصریح بر این که فشارهای داخلی نسبت به تحریم‌های خارجی، تأثیر زیادی در بالا رفتن قیمت خودرو داشته است، اظهار کرد: کمپانی خودروسازی ایران خودرو و سایپا هم اکنون با مشکل تأمین قطعه رو به رو شده‌اند و این به علت بالا رفتن نرخ ارز و عوارض گمرک و قوانین بانک مرکزی است.

مازیار بیگلو با اشاره به این که قطعه سازان هم برای تأمین مواد اولیه‌ای که منشأ خارجی دارد مشکل دارند، یاد آوری کرد: بانک مرکزی و گمرک با قوانینی که در پیش گرفته‌اند، قطعه سازان و در نتیجه خودروسازان را با کشمکش جدی مواجه خواهند کرد.

بیگلو با ذکر این که این بالا رفتن قیمت‌ها از دو ماه قبل پیش بینی شده بود، تاکید کرد: هم اکنون حاشیه بهره ناشی از بالا رفتن قیمت خودرو به جای خودروساز به دلالان رسیده و این واسطه‌ها هستند که به صورت عمد قیمت‌ها را بالا می‌برند.

او اضافه کرد: در واقع بالا رفتن قیمت خودرو ناشی از پایین آمدن عرضه و سفته بازی دلالان در بازار است.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو در خصوص تأثیر تحریم بر صنعت قطعه سازی توضیح داد: انجمن قطعه سازان و خودروسازان برنامه ریزی‌هایی انجام داده‌اند تا تحریم اثر زیادی بر کار نگذارد، البته این به شرطی است که گمرک و بانک مرکزی ارز مورد نیاز قطعه ساز برای خرید مواد اولیه را تأمین کند.

وی تاکید کرد: فشارهای داخلی به نسبت تحریم‌های خارجی تأثیر بیشتری در افزایش قیمت خودرو و آشفتگی بازار داشته‌اند.

بیگلو با ذکر این که اختلال در شیوه تولید موجب بالا رفتن قیمت خودرو و قطعه به دست دلالان می‌شود، افزود: مقداری از این تغییر قیمت به علت نوسانات ارز و تغییر ۳۵ درصدی قیمت مواد اولیه پایه مانند فولاد و پتروشیمی بوده ولی علت عمده آن ناشی از سفته بازی در بازار است.

دبیر انجمن قطعه سازان در خصوص چشم انداز این بازار ذکر کرد: اگر گمرک و بانک مرکزی کارشکنی نکنند و تولید به ثبات برسد، می‌توان انتظار کاهش قیمت خودرو و تعدیل آن را داشت.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "فشارهای داخلی بیشتر از تحریم‌ها تأثیر گذارند"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
آزاده
مهمان

با بازار انحصاری خودرو بازم این حرفها بی انصافیه