آیا فیس لیفت رانا واقعا فیس لیفت است؟

بروزرسانی در: سه شنبه 21 آبان 98 ساعت 05:08
آیا فیس لیفت رانا واقعا فیس لیفت است؟

قیمت رانا صفر ۹۸

موضوع فیس لیفت در صنعت خودروی جهان یک تعریف مشخص دارد. در استاندارد جهانی، یک خودرو طول عمری به طور میانگین بین ۴ تا ۷ سال دارد و بعد از آن نسل جدیدی از مدل رونمایی می‌شود. کمپانی‌ها برای این که خودرو در طول عمر خود خیلی تکراری نشود، اقدام به ارائه مدلی فیس لیفت در نیمه عمر خودرو می‌کنند.

در یک مدل فیس لیفت، کمپانی طرح کلی و پلت فرم خودرو را حفظ و تغییراتی ظاهری روی آن اعمال می‌کند. مواردی مانند چراغ‌های جلو و عقب، سپرهای جلو و عقب، جلوپنجره، داشبورد و کنسول مرکزی مواردی هستند که دچار تغییر می‌شوند. تغییرات مکانیکی معمولاً انجام نمی‌گیرد، ولی غیرممکن هم نیست که یک شرکت برخی تغییرات روی موتور، گیربکس یا سیستم تعلیق خودرو انجام دهد.

چند روز پیش خبری کار کردیم مبنی بر این که ایران خودرو می‌خواهد رانا را با تغییراتی در سال ۹۷ وارد بازار کند. این تغییرات فقط ظاهری هستند و خبری از بهبود موارد فنی مانند موتور یا بهتر کردن مصرف سوخت رانا نیست. حال سوالی که مطرح می‌شود این که طبق استانداردهای جهانی آیا این خودرو واقع یک مدل فیس لیفت است یا ایران خودرو می‌خواهد فقط با تغییراتی اندک این خودرو را گران‌تر به مردم بفروشد؟

تغییرات رانا شامل یک جفت چراغ جلوی جدید با تِم تیره، چراغ‌های عقب جدید، آینه‌های بغل جدید همرنگ با بدنه خودرو، ضربه گیرها و دستگیره درب‌های همرنگ با بدنه می‌باشد و داخل کابین، شاهد یک فرمان جدید با پشتیبانی از کروز کنترل هستیم. البته به این نکته باید اشاره کنیم که منظور از چراغ‌های جدید رانا، اعمال تغییراتی روی گرافیک چراغ‌هاست و شکل کلی آن‌ها هیچ تغییری نداشته‌اند. قالپاق‌های رانا هم طرح جدیدی دارند و هنوز معلوم نیست ایران خودرو چه زمانی این خودرو را با همان رینگ‌هایی که در سال ۱۳۹۱ خودرو با آن‌ها رونمایی شده بود به فروش خواهد رساند.

غیر از این موارد، خودرو همان چیزی می‌باشد که قبلاً بوده است. ابعاد آن بدون تغییر و معادل ۴۲۹۲ میلی متر طول، ۱۶۵۵ میلی متر عرض، ۱۴۵۶ میلی متر ارتفاع و ۲۴۴۱ میلی متر فاصله بین دو محور است. رانا همچنان قدرت مورد نیاز خود را از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ با ۱۰۸ اسب بخار نیرو در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور در چهار هزار دور در دقیقه تأمین می‌کند.

این موتور به یک گیربکس ۵ دنده دستی متصل شده که خروجی‌های آن را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. رانا صفر تا صد را می‌تواند در ۱۲ ثانیه پر کند و حداکثر سرعتی برابر با ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت دارد. ایران خودرو ادعا می‌کند که رانا به طور میانگین در حالت ترکیبی ۶.۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر بنزین مصرف می‌کند؛ البته همان طور که قطعاً خودتان می دانید این عدد بسیار غیرواقعی است و مصرف رانا خیلی بیشتر از این‌هاست.

نکته‌ای که باید مد نظر داشت این که حداقل با نگاهی به آن چه در خودروسازهای بزرگ دنیا در حال رخ دادن است، رانا فیس لیفتی که ایران خودرو طراحی کرده را به هیچ عنوان نمی‌توان یک مدل فیس لیفت خواند. برای این که بهتر بتوانید این موضوع را درک کنید، بیایید مقایسه‌ای بین یک مدل خارجی و فیس لیفت‌ آن انجام دهیم.

سمت چپ نسل چهارم مرسدس بنز E کلاس، سمت راست فیس لیفت همین نسل

همان طور که در این تصویر به وضوح می‌توان دید، در فیس لیفت این خودرو به طور کلی طراحی بخش جلوی خودرو دچار تغییرات شده و شاهد چراغ‌های جلوی جدید، جلوپنجره جدید، سپر جدید هستیم.

سمت چپ نسل چهارم مرسدس بنز E کلاس، سمت راست فیس لیفت همین نسل

در بخش عقب خودرو هم چراغ‌ها اندکی کوچک‌تر شده اند، طراحی سپر و همچنین دو سراگزوز خودرو هم تغییرات زیادی داشته است. حال بیایید نگاهی بیندازیم به طراحی بخش عقب رانا و فیس لیفت آن، تصویر خود کاملا پرواضح است و نیازی به توضیح بیشتری نمی‌بینیم. قضاوت با خودتان!

سمت چپ نسل فعلی رانا، سمت راست رانا فیس لیفت!

هنوز معلوم نیست ایران خودرو رانا فیس لیفت را چه زمانی وارد بازار خواهد کرد. اگر قیمت این خودرو زیر ۳۸ میلیون تومان تعیین شود و همچنین خودرو با امکانات و تجهیزات خوبی وارد بازار گردد، می‌توان فروش خوبی را برای آن پیش بینی کرد.

از سوی دیگر، برخی شایعات وجود دارند که ایران خودرو فروش پژو ۲۰۶ صندوق دار را متوقف کرده است و خریداران این مدل، چاره‌ای جز خرید رانا نخواهند داشت. آلترناتیو دیگر این خودرو که ۲۰۷ صندوق دار می‌باشد هم یکی از گزینه‌های دیگر برای خریداران ۲۰۶ صندوق دار است که البته، باید برای خرید آن بیشتر هزینه کنند.

در پایان این سوال را از شما می‌خواهیم پاسخ دهید، آیا رانا فیس لیفت ایران خودرو، واقعا یک مدل فیس لیفت است؟

رانا پلاس ، فیس لیفت جدید رانا به زودی در بازار + تصاویر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

45 دیدگاه ها برای "آیا فیس لیفت رانا واقعا فیس لیفت است؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
پویا
مهمان

ما خودمون رانا مدل شهریور ۹۳ داریم ماشینه خوبیه ولی به نظر من تغییراتش خوبه ولی اگه ضبط تصویری و دنده اتومات و تغییر شکل داشبورد و اینکه سعی میکردند ردیف عقب که تنگ هست رو باز تر میکردند خب خیلی بهتر میشد ولی اگه بالای ۳۸ میلیون عرضه بشه که خیلی گرونه چون تغییرات خاصی توش انجام ندادن مثلا اگه شکل دستگیره هاش مثل دنا پلاس میشد و سانروف و بجای اینکه ماشین با قالپاق بفروشن مثل ۲۰۷ جدید با رینگ آلمینیومی میفروختن بهتر بود ولی ایران چهره خودرو رو تغییر میده ولی از کیفیتش کم میکنه.

قادر
مهمان

با سلام من هم از سایپا ماشین صفر برداشتم هم تز ایرانخودرو هیچ کدوم ارزش سوار شدن ندارن،فک کنم پولامو دور ریختم،

علیرضا
مهمان

والا این تغییر رو که منم میتونم برم لوکس فروشی سر خیابون خیلی ارزون تر از ایران خودرو انجام بدم..!!!
خداییش خیلی به خودم امیدوار شدم…

Масўд
مهمان

حتما توقع دارین مثل مرسدس بنز E درستش کنن
جمعش کنین بابا

ناهید
مهمان

داداچ چرا قاطی میکنی؟ماته حرفمون اینه ک تغییرات چراغ نمیشه فیس لیفت.الکی اسم گنده میکنن قیمت روببرن بالا.آدم زورش میاد

kurdustan
مهمان

ایران خودرو(ایران ناسیونال) سال ۱۳۴۵ پیکان داد بیرون چرا باید الان این وضعش باشه ؟؟؟

ناهید
مهمان

یه زمونی ما صادرات خودرو داشتیم.یه زمونی صادرات کت وشلوارداشتیم.متاسفانه ازسال۸۰ب بعد،شدیم توسری خور.افغانی راه میدادیم ب کشور.الان ایرانی میفرستیم آلمان وسوریه

farbod
عضو سایت

فیس که هست ولی لیفت رو فک نکنم احتمالا فیس لیف باشه چون فقط لیف صابون به فیسش کشیدن

محمد
مهمان

دوست عزیزی که میگن دنا بده تو بگو چجور ماشینی میخوای تنها بدی دنا اینه که هنوز عقبش رو با جلوش هماهنگ نکردن جلو ظاهر خشن و ترسناک پشتش اندی اروم تر به نظر میرسه امکانات داره خیلی زیادم داره قیمتش که واقعا خوب امنیت داره سرعت داره قدرت داره ۱۵۰اسب بخار قدرت میده بیرون اگه اینم بده برو الاغ سوار شو اون خیلی خوب ۱۰خربخار قدرت داره

Amir
مهمان

اخه مرد خودروی آئودی آ ۸ رو با دنا مقایسه کنی زمین تا اسمون فرق داره**** المان خودرو خانوادگی میسازه ایران خودرو هم میسازه میگی امکانات؟ :)))

محمد
مهمان

با سلام یه سوال دارم ایا شما مردم عزیز میتونید ۲۰۰۸ایران خودرو رو بخرید شما که واسه ۳۲میلیون(۴۰۵)وام وقسطی میخرید ایا شما توان مالی خرید دنا پلاس توربو ۶۰میلیونی را دارید
پس همیناهم زیاده…. ایرانخودرو تازمانی که شخصی نشه اون روی سکه رو نشون نمیده فقط دعا کنید شخصی بشه

ناهید
مهمان

میتونیم دناپلاس ۶۰میلیونی بخریم.اماحیف ۶۰میلیون نیس واس ماشین ایرانی؟من سال۹۰دعامیکردم کارکنم ۶۰میلیون جمع کنم مزدا۳بخرم.مگه چندسال گذشته؟چرااینهمه تفاوت قیمت؟سرهمین چیزاس مردم ما مجبورن ماشینای ایرانی بخرن وحسرت ماشینای خارجی روبخورن.تازمانی ک شعارمرگ برهمه کشوراتوایران وجودداره،شاهدروزهای سخت ترهم هستیم.

H.B
مهمان

واگذارتون میکنم به روح پر فتوح حضرت کارل بنز
خودش جواب این همه دزدی و ظلمتونو بده

احسان
مهمان

اصلا فاتحه هر چی طراحی بوده رو خوندن با اون دنا پلاسشون چی میگی آقا

مهدی
مهمان

ایران خودرو به تنهایی معنی خیلی از اصطلاحات خودروسازی رو تغییر داده مثلا پژو۲۰۶ V9الان هرکی از خارج بیاد فکر میکنه اینا۲۰۶با موتورVشکل ۹سیلندر ساختن یا مثلا فیس لیفت که اینا فقط چیدمان لامپ های داخل چراغ رو تغییر میدن و بهش میگن فیس لیفت و…ماشالا خودروسازی ما واس خودش یه دنیای خودروسازی جداگانه ساخته