آیا فیس لیفت رانا واقعا فیس لیفت است؟

بروزرسانی در: سه شنبه 21 آبان 98 ساعت 05:08
آیا فیس لیفت رانا واقعا فیس لیفت است؟

قیمت رانا صفر ۹۸

موضوع فیس لیفت در صنعت خودروی جهان یک تعریف مشخص دارد. در استاندارد جهانی، یک خودرو طول عمری به طور میانگین بین ۴ تا ۷ سال دارد و بعد از آن نسل جدیدی از مدل رونمایی می‌شود. کمپانی‌ها برای این که خودرو در طول عمر خود خیلی تکراری نشود، اقدام به ارائه مدلی فیس لیفت در نیمه عمر خودرو می‌کنند.

در یک مدل فیس لیفت، کمپانی طرح کلی و پلت فرم خودرو را حفظ و تغییراتی ظاهری روی آن اعمال می‌کند. مواردی مانند چراغ‌های جلو و عقب، سپرهای جلو و عقب، جلوپنجره، داشبورد و کنسول مرکزی مواردی هستند که دچار تغییر می‌شوند. تغییرات مکانیکی معمولاً انجام نمی‌گیرد، ولی غیرممکن هم نیست که یک شرکت برخی تغییرات روی موتور، گیربکس یا سیستم تعلیق خودرو انجام دهد.

چند روز پیش خبری کار کردیم مبنی بر این که ایران خودرو می‌خواهد رانا را با تغییراتی در سال ۹۷ وارد بازار کند. این تغییرات فقط ظاهری هستند و خبری از بهبود موارد فنی مانند موتور یا بهتر کردن مصرف سوخت رانا نیست. حال سوالی که مطرح می‌شود این که طبق استانداردهای جهانی آیا این خودرو واقع یک مدل فیس لیفت است یا ایران خودرو می‌خواهد فقط با تغییراتی اندک این خودرو را گران‌تر به مردم بفروشد؟

تغییرات رانا شامل یک جفت چراغ جلوی جدید با تِم تیره، چراغ‌های عقب جدید، آینه‌های بغل جدید همرنگ با بدنه خودرو، ضربه گیرها و دستگیره درب‌های همرنگ با بدنه می‌باشد و داخل کابین، شاهد یک فرمان جدید با پشتیبانی از کروز کنترل هستیم. البته به این نکته باید اشاره کنیم که منظور از چراغ‌های جدید رانا، اعمال تغییراتی روی گرافیک چراغ‌هاست و شکل کلی آن‌ها هیچ تغییری نداشته‌اند. قالپاق‌های رانا هم طرح جدیدی دارند و هنوز معلوم نیست ایران خودرو چه زمانی این خودرو را با همان رینگ‌هایی که در سال ۱۳۹۱ خودرو با آن‌ها رونمایی شده بود به فروش خواهد رساند.

غیر از این موارد، خودرو همان چیزی می‌باشد که قبلاً بوده است. ابعاد آن بدون تغییر و معادل ۴۲۹۲ میلی متر طول، ۱۶۵۵ میلی متر عرض، ۱۴۵۶ میلی متر ارتفاع و ۲۴۴۱ میلی متر فاصله بین دو محور است. رانا همچنان قدرت مورد نیاز خود را از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ با ۱۰۸ اسب بخار نیرو در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور در چهار هزار دور در دقیقه تأمین می‌کند.

این موتور به یک گیربکس ۵ دنده دستی متصل شده که خروجی‌های آن را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. رانا صفر تا صد را می‌تواند در ۱۲ ثانیه پر کند و حداکثر سرعتی برابر با ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت دارد. ایران خودرو ادعا می‌کند که رانا به طور میانگین در حالت ترکیبی ۶.۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر بنزین مصرف می‌کند؛ البته همان طور که قطعاً خودتان می دانید این عدد بسیار غیرواقعی است و مصرف رانا خیلی بیشتر از این‌هاست.

نکته‌ای که باید مد نظر داشت این که حداقل با نگاهی به آن چه در خودروسازهای بزرگ دنیا در حال رخ دادن است، رانا فیس لیفتی که ایران خودرو طراحی کرده را به هیچ عنوان نمی‌توان یک مدل فیس لیفت خواند. برای این که بهتر بتوانید این موضوع را درک کنید، بیایید مقایسه‌ای بین یک مدل خارجی و فیس لیفت‌ آن انجام دهیم.

سمت چپ نسل چهارم مرسدس بنز E کلاس، سمت راست فیس لیفت همین نسل

همان طور که در این تصویر به وضوح می‌توان دید، در فیس لیفت این خودرو به طور کلی طراحی بخش جلوی خودرو دچار تغییرات شده و شاهد چراغ‌های جلوی جدید، جلوپنجره جدید، سپر جدید هستیم.

سمت چپ نسل چهارم مرسدس بنز E کلاس، سمت راست فیس لیفت همین نسل

در بخش عقب خودرو هم چراغ‌ها اندکی کوچک‌تر شده اند، طراحی سپر و همچنین دو سراگزوز خودرو هم تغییرات زیادی داشته است. حال بیایید نگاهی بیندازیم به طراحی بخش عقب رانا و فیس لیفت آن، تصویر خود کاملا پرواضح است و نیازی به توضیح بیشتری نمی‌بینیم. قضاوت با خودتان!

سمت چپ نسل فعلی رانا، سمت راست رانا فیس لیفت!

هنوز معلوم نیست ایران خودرو رانا فیس لیفت را چه زمانی وارد بازار خواهد کرد. اگر قیمت این خودرو زیر ۳۸ میلیون تومان تعیین شود و همچنین خودرو با امکانات و تجهیزات خوبی وارد بازار گردد، می‌توان فروش خوبی را برای آن پیش بینی کرد.

از سوی دیگر، برخی شایعات وجود دارند که ایران خودرو فروش پژو ۲۰۶ صندوق دار را متوقف کرده است و خریداران این مدل، چاره‌ای جز خرید رانا نخواهند داشت. آلترناتیو دیگر این خودرو که ۲۰۷ صندوق دار می‌باشد هم یکی از گزینه‌های دیگر برای خریداران ۲۰۶ صندوق دار است که البته، باید برای خرید آن بیشتر هزینه کنند.

در پایان این سوال را از شما می‌خواهیم پاسخ دهید، آیا رانا فیس لیفت ایران خودرو، واقعا یک مدل فیس لیفت است؟

رانا پلاس ، فیس لیفت جدید رانا به زودی در بازار + تصاویر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

45 دیدگاه ها برای "آیا فیس لیفت رانا واقعا فیس لیفت است؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Hossein
مهمان

تا وقتی مردم ما با پراید ۱۶۰ کیلومتر درساعت رانندگی میکنند و تحت هیچ شرایطی ب حقوق شهروندی هم دیگ احترام نمیزارن این ماشین ها برای ایران خیلیی زیاده به جای ماشین فرهنگ داشته باشیم اقتصاد داشته باشیم تا جنس با کیفیت وارد بشه تا ماشین با کیفیت تر سوار بشیم مهندسای خودرو سازی ما خیلی خوب میتونن ماشین طراحی کنن مثل دنا پلاس ک واقعا ماشین خوشگلیه درسته ک رو پلت فرم سمند طراحی شده ولی خوشگله

بهنام
مهمان

سلام به همگی.دنا پلاس از نظر طراحی زیبایی عالیه ولی پر از ایرادات فنی و همچنین از نظر ایمنی سپرها خیلی ضعیفه.من از اولین سریاش تو مرداد ۹۶ خریدم ولی قبل عید فروختم ترجیح میدم ماشین چینی بگیرم یا نسل قدیم بنز و بی ام و

محمد
مهمان

به نظرم خیلی جالب شده اگه بتونیم به آلمان و ایتالیا هم صادر کنیم خیلی خوب میشه

حسین
مهمان

نگارنده عزیز حالا ببینید مردمی که از این خودرو انتقاد می کنند چطور برای خرید آن صف خواهند کشید چون چاره ای ندارند و انتخابی ندارند

مرتضی
مهمان

مسخرست

ناهید
مهمان

واس همین تغییرهم یه۱۰میلیون میزارن روقیمت خودرو.اسمشم میزارن رانا پلاس

محمد
مهمان

خسته نباشید بر مهندسین ایران خودرو.
واقعا ایا لیاقت مردم ایران این ماشینهاست.

مهمون
مهمان

متاسفانه! مهندسین ما که از دانشگاه های شنگول اباد فارغ التحصیل میشن هم همینی هست که هست.

H.B
مهمان

اگر مهندس ، مهندس باشه ربطی به شنگول آباد و منگول آباد نداره اصلا ربطی به مهندس بودن و نبودن هم نداره
مسئله دزدی و انحصار و در آخر هم شعور خریدار داره

kurdustan
مهمان

یعنی سطح سواد و دانش فنی دانشجویی که از دانشگاه های معتبر بین المللی فارغ التحصیل میشه با دانشجواهای دانشگاه صنعتی شریف یکیه ؟؟؟

H.B
مهمان

وقتی نه تحصیل کرده شریف و نه دانشگاه آزاد تو مسند خودروسازی نیست . نه فرقی نداره

حامد خان
مهمان

مردمی ک پراید رو ۳۲ ملیون قسطی بخرن این از سرشونم زیاده داداش

PAUL WALKER
مهمان

هـے چی بگیم والا

حامد خان
مهمان

فقط دایورت کن داداش

علی
مهمان

از شما می خواهیم به این سوال پاسخ دهید
آیا ایران خودرو یک خودروساز است؟

پویا
مهمان

اصلا

کیا
مهمان

ایران خودرو میتونه خودروی خوبو با کیفیت و حتی مدرن بسازه ولی مشکل جای دیگس
اینا تو این فکرن که مردم این گاریا رو خوب میخرن خوب سودیم به جیب میزنن واسه همین خودشونو به زحمت نمیندازن که بیشتر هزینه کنن.

گرند تور
مهمان

خیر ولی تو کپی کردن کارشون عالیه

مهدی
مهمان

از اون هم بالاتره چون برای اولین بار در جهان گاری با موتور پیستونی درون سوز رو اختراع کرده و به قیمت بنز به مردم میفروشه و پنجاه ساله که مردم هم هر چی اون تولید کنه رو میخرن