مروری بر قیمت پیکان ۴۰ سال پیش!

چهارشنبه 19 دی 97 ساعت 11:52
مروری بر قیمت پیکان 40 سال پیش!

بحران خودرو امروز بخش مهمی از فضای رسانه‌ای را این روزها به خود اختصاص داده ولی این اتفاق در سال‌های پیشین هم رخ داده است.

عدم عرضه خودرو به بازار از یک طرف و رکود سنگین بازار خرید و فروش خودروها از طرف دیگر اتفاقی است که شرایط این بازار را تحت تأثیر قرار داده است. صنعت خودروی ایران با تولید پیکان متولد شد.

سال ۱۳۴۶ بود که نخستین خودرو از خط تولید خارج شد، خودرویی که ۳۷ سال در خط تولید دوام آورد و در نهایت سال ۱۳۸۳، آخرین پیکان تولیدی به طور نمادین به موزه سپرده شد تا به قول جهانگیری نظاره‌گر اعتلای صنعت ایران باشد. از سال ۱۳۴۶ پیکان با دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار عرضه شد و در این سال وانت پیکان و تاکسی پیکان هم به آن اضافه شد و پیکان اتوماتیک هم در سال ۱۳۴۹ به تولیدات افزوده شد. در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ شش مدل پیکان تولید می‌شد که عبارت بود از دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک.

اکنون ولی با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، صنعت خودرو دیگر بار وضعیتی نامساعد را شاهد است. کاهش چشمگیر تولید خودرو در وضعیتی که یک میلیون دستگاه خودرو فروخته شده است از یک طرف فشاری سنگین را متوجه بازار کرده و از طرف دیگر چشم انداز پیش روی این صنعت را تیره کرده است.

مروری بر مطبوعات چهل سال پیش ولی نشان می‌دهد داستان افزایش قیمت خودرو آن روزها هم داستانی داغ و پرکشش برای خوانندگان بوده است.

روزنامه اطلاعات در تیرماه سال ۱۳۵۸ گزارشی از شرایط بازار خودرو منتشر کرد. در این گزارش افزایش قیمت خودروی دست دوم در بازار مورد اشاره قرار گرفته و تاکید شده است که خودروهای دست دوم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

در حالی که تاکید شده است قیمت حواله پیکان ۱۸ هزار تومان است، خودروی معقول دست دوم سال پیش از گرانی آن سال، ۲۵ هزار تومان اعلام شده است.

حواله پیکان آن روزها به خاطر افزایش قیمت خودرو متقاضیان خوبی پیدا کرده بود کما اینکه در سال جاری هم افزایش قیمت خودرو زمینه را برای رشد قیمت حواله و داغ شدن بازار خرید و فروش حواله را رقم زد. حواله پیکان این روزها در شبکه‌های مجازی و در نمایشگاه‌های خودرو و ... بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

بازار خودرو از دیرباز، از ابتدای ورود خودروی ساخت داخل به ایران همواره با حساسیت افکار عمومی مواجه بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده است بازار خودرو در ماه‌های آینده رو به ثبات خواهد رفت.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar