افزایش قیمت خودرو به نفع قطعه سازان نیست

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
افزایش قیمت خودرو به نفع قطعه سازان نیست

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه سازان کشور گفت: کاهش هزینه‌های تولید بیشتر از بالا رفتن قیمت خودرو به نفع قطعه سازان است.

محمود نجفی سُهی افزود: بالا رفتن قیمت خودرو در کل به نفع قطعه سازان ختم نمی‌شود چون آنان با این موضوع موافق نیستند.

وی تصریح کرد: در زنجیره تولید از قطعه ساز، خودروساز و بازار، سود قطعه سازان به جای بالا رفتن قیمت خودرو در کاهش هزینه‌های تولید است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه سازان کشور تاکید کرد: بزرگ‌ترین نتیجه افزایش قیمت خودرو کاهش قدرت خرید مردم است و در کل این موضوع به نفع قطعه ساز و خودروساز تمام نمی‌شود.

وی پایین آمدن هزینه‌های تولید را بیشترین کمک به قطعه سازان به عنوان صنایع پایین دستی خودروسازی ذکر و اضافه کرد: نخستین قدم برای کاهش هزینه‌های تولید کاهش هزینه‌های اولیه تولید در هر واحد تولیدی است.

نجفی سهی با ذکر این که وقتی ورودی کارخانه‌ای گران باشد خروجی آن هم گران خواهد بود، خاطرنشان کرد: افزایش تصاعدی قیمت مواد اولیه، نرخ بالای سود بانکی، مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده، از مشکلات پایه‌ای در بالا رفتن قیمت تمام شده تولید در بخش قطعه سازان است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه سازان ایران با اشاره به دیدگاه بعضی خودروسازان مبنی بر اینکه قطعه تولید شده از قطعه ساز داخلی گرانتر از قطعه خارجی است، ذکر کرد: در نخستین نکته در جواب به این موضوع، باید توجه داشت سود بانکی تسهیلات برای سرمایه در گردش واحدهای قطعه‌ساز ۲۰ تا ۲۵ درصد است.

وی اضافه کرد: ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در کنار پنج درصد مالیات عملکرد، در مجموع به رقمی معادل ۴۰ درصد می‌رسد، یعنی تولیدکننده از ۴۰ درصد سود تولیدش محروم است.

نجفی سهی ادامه داد: این در حالی است که تولید کننده چینی خیلی از موارد بالا مثل مالیات بر ارزش افزوده را بر دوش ندارد و روندی معکوس، در کشورهای مدرن و قانونمند هر قدر مالیات بر ارزش افزوده افزایش یابد، مالیات عملکرد کاهش می‌یابد که در کشور ما اینگونه نیست.

وی با خاطرنشان کردن اینکه تازه در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ قرار است این معادله کاهش مالیات عملکرد در مقابل افزایش مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی مطرح شود، گفت: ساز و کارهای قانونی در گروه‌های گوناگون اقتصادی به نفع تولید کننده نیست.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه سازان کشور با اشاره به این که نحوه اجرایی کشور در بحث مالیات بر ارزش افزوده مطلوب تولیدکننده داخلی نیست، اضافه کرد: به علت اینکه وصول مالیات بر ارزش افزوده برای دولت نقدتر از مالیات بر عملکرد است، بخش اجرایی ایران تمایلی به تغییر پایه‌ای در خصوص قانون این مالیات به سود تولید کننده ندارد.

وی ذکر کرد: در حالی که ارائه اظهارنامه مالیات بر عملکرد تا تیر سال بعد مهلت دارد و مهلت رسیدگی به آن هم زمان بر است، مالیات بر ارزش افزوده طول سه ماه باید وصول شود.

نجفی سهی، بالا رفتن قیمت مواد اولیه قطعه سازان را یکی از مشکلات تولیدکنندگان برشمرد و گفت: تمام مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان به صورت متوسط افزایش ۵۰ درصدی قیمت داشته‌اند در حالی که همچنان دریافتی قطعه ساز از خودروساز در ایران با همان تعرفه‌های اخیر و با دیر کرد چند ماهه انجام می‌شود.

وی بیان داشت: این شیوه به حیات قطعه سازی در ایران ضربه محلک خواهد زد و دولت باید برای این شیوه نادرست چاره اندیشی کند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه سازان کشور گفت: قطعه سازان ایران تمایلی به تعطیلی واحد خود ندارند و برای ادامه حیات با تعدیل نیرو یا کاهش ظرفیت، به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

نزدیک به ۶۰ واحد قطعه ساز خودرو و موتورسیکلت حال با ظرفیت فعالیت گوناگون در استان سمنان فعال است، زمانی قرار بود در استان خوشه قطعه سازان خودرو با جدیت تقویت شود که محقق نشد.

استان سمنان ۲ هزار و ۱۰ پروانه بهره برداری در بخش صنعت و معدن دارد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar