بهبود کیفیت تایرهای تولید داخل با استفاده از فناوری ‌نانو

چهارشنبه 22 مرداد 99 ساعت 11:37
بهبود کیفیت تایرهای تولید داخل با استفاده از فناوری ‌نانو

به منظور بهبود کیفیت تایر خودروها و کاهش مشکلات زیست محیطی چالش نوآوری با موضوع دستیابی به مقاومت غلتشی رده A توام با چنگ‌زنی خیس رده A و حفظ حداکثری مقاومت سایش رویه تایر TBR با استفاده از نانومواد برگزار می‌شود.

به منظور توسعه راهکارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، یکی از شرکت‌های صنعتی تولید کننده تایر با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اقدام به برگزاری چالش‌ نوآوری در پلتفرم آی‌چلنج (www.ichallenge.ir) کرده و در آن به‌دنبال توسعه راهکارهایی مبتنی بر فناوری نانو با هدف کاهش مقاومت غلتشی و افزایش قدرت چنگ‌زنی خیس تایر خودرو هستند.

انرژی موتور خودرو به تایرها منتقل می‌شود و آنها را می‌چرخاند. سپس گشتاور ایجاد شده، خودرو را به جلو می‌راند. مقاومت غلتشی تایر یکی از ریشه‌های اتلاف انرژی در خودرو و به تبع آن، کاهش بازدهی سوخت است. علاوه بر این، مقاومت غلتشی آثار زیست‌ محیطی هم به دنبال دارد؛ چون موجب ازبین‌رفتن آج سطح تایر شده که تجزیه آن در محیط سال‌ها به طول می‌انجامد.

در این راستا در این چالش به دنبال توسعه راهکارها و روش‌هایی مبتنی بر فناوری نانو جهت «دستیابی به مقاومت غلتشی رده A توام با چنگ‌زنی خیس رده A و حفظ حداکثری مقاومت سایش رویه تایر TBR» هستند.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و دیگر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند تا تاریخ ۱۰ شهریورماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند. پس از اتمام مهلت ثبت طرح‌ها و غربال آنها (ارزیابی اولیه غیرحضوری)، داوری حضوری طرح‌ها انجام خواهد شد و سرانجام طرح‌های برگزیده به مرحله دوم راه خواهند یافت.

برگزیدگان مرحله نخست، ۳ ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی، یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود بسازند یا نمونه اولیه خود را تکمیل کنند.

شرکت‌کنندگان برگزیده در مرحله اول، در جریان مرحله دوم چالش (ساخت نمونه آزمایشگاهی) به صورت گام‌به‌گام با پیشبرد طرح خود تا سقف ۷ میلیون تومان تسهیلات حمایتی شامل کمک‌هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو را طی مرحله دوم دریافت خواهند کرد.

دریافت تایید فنی نمونه‌های اولیه در این مرحله منوط به تکمیل مستندات آزمایشگاهی و ارائه نتایج آزمون‌های تعیین شده خواهد بود. برنده نهایی چالش علاوه بر جوایز نقدی ۳۰ میلیون تومانی، می‌تواند از دیگر حمایت‌های تجاری‌سازی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو بهره‌مند شود.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar