تعطیلی ۱۲۰ هزار واحد فروش قطعه یدکی با فشار وزارت صمت

یکشنبه 17 مهر 01 ساعت 15:22
تعطیلی 120 هزار واحد فروش قطعه یدکی با فشار وزارت صمت
۱۲۰ هزار واحد فروش قطعه یدکی در کشور پس از فشار وزارت صمت و اتمام مهلت قانونی دریافت کد شناسه قطعات یدکی، این روزها را با التهاب و رکود شدید سپری می کنند اقدامی که موجب شد روز گذشته بیشتر عرضه کنندگان قطعه یدکی پس از هشدار وزارت صمت به جمع آوری قطعات فاقد شناسه ناگزیر به بستن مغازه ها شده و بازار خیابان چراغ برق تهران در کمتر از دو تا سه ساعت تعطیل شود.

۱۵ مهر ماه امسال آخرین روز مهلت قانونی ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای ۵۵ قلم لوازم یدکی بود؛ بر همین اساس مسئولان وزارت صمت و از جمله معاون صنایع عمومی وزارت صمت، هفته گذشته تاکید کرد که با اتمام این مهلت از این پس محصولات بدون کد شناسه قاچاق محسوب شده و طبق قانون قاچاق، جمع‌آوری خواهند شد.

هر چند معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) هفته گذشته، ۱۵ مهرماه را آخرین فرصت برای عرضه کنندگان قطعات یدکی خودرو اعلام کرد و عرضه لوازم یدکی بدون شناسه از این تاریخ را مشمول قانون قاچاق دانست و هشدار به جمع‌آوری این اقلام داد اما با این وجود روز گذشته در گفت و گو با یکی از رسانه ها از تداوم مهلت اخذ شناسه برای لوازم یدکی خبر داد و عنوان کرد که اخذ شناسه برای لوازم یدکی خودرو به‌ ویژه موجودی‌های انبار واحدهای صنفی و شرکت‌ها ادامه دارد.

طرح مقابله با عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی در حوزه لوازم یدکی خودرو ۱۵ فروردین ماه امسال بود که در سراسر کشور عملیاتی شد و سپس عرضه قطعات یدکی خودرو به بازار از ۲۱ خردادماه به داشتن کد رهگیری مشروط شد به طوری که از این تاریخ به بعد واحدهای صنفی از خرید اقلام بدون شناسه منع شدند اما در نهایت از ۱۵ مرداد ماه، عرضه بدون شناسه برای ۵۵ قلم لوازم قطعات خودرو ممنوع و ثبت "کد نقش" فعالان حوزه لوازم یدکی و قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت الزامی شد اما این زمان نیز تغییر کرد و فرصت شناسه‌دار کردن کالاها و دریافت کد رهگیری تا ۱۵ مهر ماه امسال تمدید شد.

فشار وزارت صمت بر نصب شناسه اصالت بر روی لوازم یدکی و اعلام فرصت نهایی در حالی اعلام شده است که همچنان مشکلات و نگرانی های زیادی از دریافت شناسه و کد رهگیری برای فروشندگان و عرضه کنندگان قطعات یدکی وجود دارد و در چنین شرایطی این سوال مطرح می شود که اصرار وزارت صمت بر مهلت تعیین شده در اجرای طرحی هایی که بسترهای آن از ابتدا به درستی فراهم نشده، به چه علت است؟

تاکید وزارت صمت و تعیین مهلت قانونی برای اخذ شناسه برای ۵۵ قلم قطعه یدکی در حالی همچنان ادامه دارد که در روزهای اخیر به دلیل برخی اعتراضات، اغتشاشات و ناامنی ها رکود شدیدی بر بازار لوازم یدکی حاکم شده است شرایطی که متاسفانه بسیاری از عرضه کننده های قطعه یدکی را با مشکل مواجه کرده است.

در این ارتباط یک فعال بازار قطعه یدکی با انتقاد از اقدام وزارت صمت در اعمال فشار به عرضه کنندگان قطعه یدکی می گوید: وزارت صمت به جای حمایت از صنف فروشندگان قطعه یدکی، این روزها و در جریان ناامنی ها و رکود بازار با اعمال فشار و مهلت قانونی و تهدید به حمع آوری قطعات بر بار مشکلات و رکود و التهاب جدید بر بازار افزوده است چنانچه روز گذشته بیشتر عرضه کنندگان ناگزیر به بستن مغازه ها شدند و بازار خیابان چراغ برق در کمتر از دو تا سه ساعت تعطیل شد.

کاظمی، به خبرنگار گفت: متاسفانه وزارت صمت بدون آگاهی نسبت به موقعیت قطعات یدکی و نواقص سامانه جامع تجارت با تعیین مهلت قانونی ثبت شناسه کالا، این روزها بیشترین فشارها را بر صنف لوازم یدکی وارد کرد.

به گفته این فعال اقتصادی، با وجود مشکلات سامانه جامع تجارت و برخی موانع عرضه کنندگان قطعه یدکی در انجام ثبت اطلاعات و دریافت شناسه کالا، بیشتر عرضه کنندگان قطعه یدکی در مهلت تعیین شده از سوی وزارت صمت با مراجعه به سامانه جامع تجارت نسبت به ثبت مشخصات کالا و دریافت کد رهگیری ۵۵ قطعه یدکی اقدام کردند اما به دلیل نقص در سامانه جامع تجارت، بسیاری از آنها موفق به دریافت شناسه و کد رهگیری نشدند.

وی به رغم مشکلات موجود تاکید کرد: تاکنون تمامی فروشندگان لوازم یدکی تلاش بسیاری برای همراهی با وزارت صمت و طرح مقابله با قاچاق قطعات یدکی و بی کیفیت داشتند اما همچنان مشکلات و موانع زیادی برای اجرای این طرح در سامانه جامع تجارت وجود دارد و در این راستا با وزارت صمت نیز مکاتباتی صورت گرفته است و کماکان این نقص در سامانه جامع تجارت برقرار است.

متولیان و فعالان بازار قطعه یدکی معتقدند که در شرایطی که سامانه جامع تجارت با ایراد همراه است وزارت صمت باید مهلت دریافت شناسه کالا برای قطعات را حداقل چند ماه دیگر تمدید کند و پس از رفع مشکل سامانه نسبت به شناسایی و جمع آوری قطعات اقدام کند.

در راستای طرح مشکلات موجود در سامانه ثبت وزارت صمت بود که روز گذشته معاون وزیر صمت اعلام کرد که دریافت کد شناسه برای قطعات موجود در انبار و شرکتها ادامه خواهد داشت.

تاکید بر دریافت شناسه از سوی عرضه کنندگان لوازم یدکی در حالی صورت می گیرد که ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صراحت ذکر می کند که نصب شناسه کالا باید از مبادی ورودی و گمرکات و بخش تولید انجام شود از این رو فعالان بازار قطعه یدکی تاکید می کنند وزارت صمت به جای اعمال این قانون برای عرضه کنندگان قطعه یدکی باید نسبت به نظارت و نصب شناسه از مبادی ورودی و تولید کنندگان اقدام کند، جریانی که به گفته آنها ظرف یکی دو سال آینده منجر به حذف هر گونه قطعه یدکی فاقد شناسه در صنف فروشندگان قطعه یدکی خواهد شد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar