تولید روزانه ۳ هزار قطعه نانوکاتالیست‌های اگزوز خودرو با استاندارد یورو ۴

شنبه 23 شهریور 98 ساعت 10:32
تولید روزانه 3 هزار قطعه نانوکاتالیست‌های اگزوز خودرو با استاندارد یورو 4

محققان یکی از شرکت‌های فعال در زمینه تولید قطعات خودرو بتازگی با استفاده از نانو ذرات فلزات گران‌بها موفق به تولید روزانه ۳ هزار قطعه نانوکاتالیست‌های اگزوز خودرو با استاندارد یورو ۴ به منظور کاهش آلودگی هوا شده‌اند.

کاتالیست ماده‌ای است که سرعت واکنش‌های شیمیایی را از طریق کاهش انرژی افزایش می‌دهد، بدون آنکه خود در این واکنش شرکت کند. یکی از موارد استفاده کاتالیست‌ها، مبدل‌های کاتالیستی است. مبدل‌های کاتالیستی از دهه ۷۰ میلادی با هدف کاهش آلودگی هوا، بر سر راه خروجی موتورهای بنزینی نصب شدند.

جدیدترین و مرسوم‌ترین نوع آنها، مبدل‌های سه راهه هستند که اولین نوع آنها سال ۱۹۷۶ در آمریکا برای پیشرانه‌های بنزینی و در ایران هم از سال ۱۳۸۳ نصب کاتالیست روی خودروهای سواری و وانت اجباری شد.

دلیل انتخاب نام "سه‌ راهه" برای این مبدل‌ها آن است که برای کاهش همزمان سه نوع گاز سمی و آلاینده هوا شامل "مونوکسیدکربن"(CO) ، "هیدروکربن‌های حاصل از احتراق ناقص" (HC) و "اکسید نیتروژن" (NOX) و تبدیل آنها به گازهای غیرسمی "بخار آب" (H2O)، "نیتروژن" (N2) و "دی‌اکسید کربن" (CO2) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با نزدیک شدن فصل پاییز و افزایش حجم ترافیک، در کشور با پدیده وارونگی و افزایش آلودگی هوا رو به رو خواهیم شد که استفاده از کاتالیست‌های موجود در اگزوز خودرو یکی از روش‌های مقابله با آلودگی هوا است؛ از این رو هم اکنون استفاده از این کاتالیست‌ها در خودروها اجباری شده است.

در این راستا یکی از شرکت‌های فناور در حوزه ساخت قطعات خودرو، در تلاش است تا با طراحی، تولید و توسعه سبد کاملی از محصولات هم به صنعت خودروسازی خدمت کند و هم نقش بسیار پر رنگی در پیشگیری از آلودگی هوا داشته باشد. مبدل‌های کاتالیستی مهم‌ترین محصول تولیدی این شرکت است. کاتالیست‌های پراید برای پیشرانه‌های بنزینی و دوگانه سوز، پژو ۴۰۵، سمند، کاتالیست TU3 برای کاربرد در پژو ۲۰۶ تیپ ۲، رانت، زانتیا و L90 از دیگر محصولات این شرکت به شمار می‌رود.

محققان این شرکت بتازگی هم تولید مبدل‌های کاتالیستی خودرو حاوی نانو ذارت فلزات گران‌بها برای کاهش آلاینده‌های گاز خروجی از اگزوز تولید می‌کند که نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا می‌تواند داشته باشد.

این کاتالیست به خاطر بهره‌مندی از نانو ذرات می‌تواند اثربخشی بالایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد، به این صورت که کاهش ابعاد ذرات باعث افزایش مساحت سطحی شده و در نهایت موجب بهبود کارایی کاتالیست خواهد شد. در واقع اصلی‌ترین تفاوت بین این نانوکاتالیست‌ها با کاتالیست‌های رایج، در سطح فعال بالای نانوکاتالیست‌ها به خاطر کاهش ابعاد ذرات است. این در حالی است که تأثیر کاهش ابعاد تنها محدود به عملکرد کاتالیست نشده و قیمت آن را هم کاهش می‌دهد؛ چون که با درشت شدن ذرات، میزان مصرف مواد اولیه (فلزات گران‌بها) افزایش می‌یابد و این امر بر روی قیمت نهایی محصول تاثیرگذار است و در عین حال به خاطر بزرگ بودن ابعاد، مساحت سطح افزایش نمی‌یابد.

در این کاتالیست‌ها از نانوذرات فلزات گران‌بهایی مانند پلاتین و پالادیم استفاده شده است که می‌تواند تا ۹۰ درصد میزان آلودگی را کاهش دهد. این کاتالیست، گازهای خروجی را به مواد بی‌ضرر یا کم‌ضرر تبدیل می‌کند.

مبدل‌های نانوکاتالیستی این شرکت هم اکنون استاندارد یورو ۴ را دارد و این شرکت آماده عرضه نانوکاتالیست با استاندارد یورو ۵ است. ظرفیت تولید روزانه این شرکت ۳ هزار نانوکاتالیست است و برای خودروهای سواری بنزین‌سوز و گازسوز نانوکاتالیست منطبق با استانداردهای رایج در کشور تولید می‌کند.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar