طلب قطعه سازان از ۲۲ هزار میلیارد تومان گذشت / مرداد ۱۴۰۲

دوشنبه 9 مرداد 02 ساعت 11:41
طلب قطعه سازان از 22 هزار میلیارد تومان گذشت / مرداد 1402

تاخیر در دریافت مطالبات و تامین نقدینگی سازندگان، این روزها به چالش جدی قطعه سازان تبدیل شده است و حالا قطعه سازان خواستار برنامه مشخص خودروسازان به منظور پرداخت مطالبات سازندگان هستند، دغدغه‌ای که در صورت بی‌توجهی خودروسازان و متولیان امر، منجر به کاهش تولید و تاخیر در انجام تعهدات خودروسازان و نهایتا توقف خطوط تولید قطعه‌سازان خواهد شد.

بحران نقدینگی و ناکامی خودروسازان در پرداخت به موقع مطالبات سازندگان از مسائلی است که به‌رغم نشست‌های مشترک قطعه سازان و خودروسازان و جلسات متعدد با مسئولان، همچنان پا برجاست؛ مشکلی که با ایجاد سامانه یکپارچه فروش و دخالت دولت در برنامه فروش خودروسازان، مشکل نقدینگی خودروسازان را جدی‌تر و گره پرداخت مطالبات سازندگان را کورتر کرده است.  

واگذاری مدیریت فروش خودروسازان به دولت و فروش خودرو در سامانه یکپارچه از اقداماتی است که در ماه‌های اخیر نه تنها جذب نقدینگی را برای خودروسازان دشوار کرده بلکه تبعات آن گریبان قطعه سازان را  نیز گرفته و روند پرداخت مطالبات سازندگان را با مانع جدی مواجه کرده است.

در واقع دخالت دولت در قیمت‌گذاری و مدیریت فروش خودروسازان ضمن بلاتکلیفی و سردرگمی متقاضیان خرید خودرو، شرکت‌های خودروساز را با چالش نقدینگی روبرو کرده است. به دلیل ادامه این روند در ماه‌های اخیر حجم بدهی دو خودروساز کشور به سازندگان به رقمی بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد تومان رسانده است.

در واکنش به وضعیت نگران‌کننده و بحران مالی قطعه سازان، دبیر انجمن قطعه سازان کشور ضمن تاکید بر افزایش حجم مطالبات قطعه سازان در شکل‌گیری وضع موجود، کل مطالبات بالای ۱۲۰ روزه سازندگان از دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور را رقمی در حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بر اساس آمار ارائه‌شده توسط ایران‌خودرو، میزان مطالبات بالای ۱۲۰ روزه قطعه‌سازان از این گروه حدود ۷ هزار میلیارد تومان است که با لحاظ‌کردن مابه‌التفاوت مربوط به تعدیل قیمت‌ها، به رقمی بالغ بر ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

 

بروز بحران نقدینگی در صنعت قطعه‌سازی کشور

منصور منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به افزایش حجم مطالبات سازندگان و بروز بحران نقدینگی در صنعت قطعه‌سازی کشور تاکید کرد: این شرایط در حالی رقم خورده است که هر ساله این گپ و حجم مطالبات سازندگان بیشتر می‌شود. همچنین به دلیل افزایش نرخ تورم و رشد قیمت قطعات مرتب بر میزان مطالبات افزوده و سازندگان را با فشار مالی سنگینی روبرو کرده است.

وی با این حال موضوع مطالبات سازندگان را از معضلات همیشگی میان خودروسازان و قطعه سازان ذکر کرد و افزود: متاسفانه ادامه وضع موجود و عدم پرداخت مطالبات، بخش بزرگی از واحدهای قطعه سازان را دچار مشکل کرده است که در صورت بی‌توجهی، منجر به کاهش تولید و حتی توقف خطوط تولید قطعه‌سازان خواهد شد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور اگر چه میزان مطالبات بالای ۱۲۰ روزه قطعه سازان را بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان عنوان می‌کند اما در همین حال بر این نکته تاکید دارد این رقم صرفا مطالبات سازندگان از ایران خودرو است که با در نظر گرفتن تعدیل قیمت‌ها محاسبه شده است.

ابهام در تحقق برنامه تولید و تعهدات خودروسازان

منصوری با وجود اینکه وضعیت سایپا را در پرداخت مطالبات سازندگان بهتر می‌داند اما معتقد است چنانچه مطالبات قطعه‌سازان از سایپا را هم به این رقم بیفزاییم، کل مطالبات بالای ۱۲۰روزه سازندگان از دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور رقمی در حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی گفت: آن چیزی که در جریان مشکلات مالی خودروساز و تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه ساز تحقق پیدا نمی‌کند، برنامه تولید شرکت‌ها و تعهدات خودروسازان به مشتریان است. امروز تمام سازندگان به دلیل نبود نقدینگی و افت تولید با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند.

این مقام صنفی در انجمن سازندگان قطعات خودرو در ادامه افزود: مشکل نقدینگی سازندگان در شرایطی هر روز جدی‌تر می‌شود که سازندگان برای تامین و تخصیص ارز نیز نیاز به نقدینگی و مسدودسازی بخشی از نقدینگی در بانک‌ها دارند. در واقع سازندگان ناگزیرند برای تامین ارز روند مسدودسازی نقدینگی را در بانک‌ها انجام دهند و حتی گاهی قطعه سازان مجبور می‌شوند ۱۰۰ درصد مبلغ سفارش را در بانک‌ها بلوکه کنند تا پس از یک ماه ارز موردنیاز تخصیص داده شود.

منصوری تاکید کرد: البته مشکلات نقدینگی قطعه سازان تنها به این موارد ختم نمی‌شود و مسائل مربوط به پرداخت حقوق ماهیانه کارگران، بیمه و مالیات و تامین مواد اولیه از دیگر مسائلی است که بار مشکلات مالی شرکت‌های قطعه سازی را دوچندان کرده است.

سامانه فروش، جذب نقدینگی خودروسازان را مختل کرد!

وی در ادامه خواستار برنامه مشخص خودروسازان به منظور پرداخت مطالبات قطعه سازان شد و خاطرنشان کرد: در نشستی که اخیرا هیات مدیره انجمن قطعه سازان با مدیرعامل ایران خودرو و مجموعه ساپکو داشتند مشکلات مربوط به مطالبات سازندگان منعکس و راهکارهایی ارائه شد. با این وجود کماکان مساله بدهی خودروسازان به قطعه سازان پابرجاست و تا زمانی که به طور منظم پرداخت مطالبات سازندگان‌ها انجام نشود قطعه سازان با چالش مواجه خواهند بود.

وی همچنین به تاثیر سامانه فروش یکپارچه خودرو بر اوضاع مالی خودروسازان پرداخت و گفت: گرچه مطالبات سازندگان افزایش یافته است اما قطعه سازان گرفتاری خودروسازان را درک می‌کنند چراکه در ماه‌های اخیر و با تغییرات اعمال شده در برنامه فروش خودروسازان، جذب نقدینگی در شرکت‌های خودروساز با مشکل مواجه شده است.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو، نظم و نظام سازمان فروش خودروسازان را مختل کرده است، اظهار کرد: سامانه یکپارچه فروش با شناسایی مشتریان بالقوه، روند طولانی را در جذب نقدینگی برای خودروسازان ایجاد کرده است. همچنین ورود وزارت صمت به برنامه فروش خودروسازان و به دنبال آن طرح مسائلی در خصوص قیمت تولیدات خودروسازان خصوصی و اختلاف بر سر قیمت‌های تکلیفی، بیش از گذشته خودروسازان را دچار مشکل و مشتریان را نیز سردرگم کرد.

این مقام صنفی با بیان این‌که سامانه فروش یکپارچه دست خودروسازان را در برنامه فروش و جذب نقدینگی بسته است، تاکید کرد: انتظار خودروسازان و قطعه سازان از دولت این است که جایگاه خاص خود را در سیاست‌گذاری حفظ کرده و به حوزه اجرا ورود نکند و اجرای فروش خودرو را به دست خودروسازان بسپارد. در واقع با عدم دخالت دولت در حوزه اجرا دیگر شاهد مشکلات بر سر قیمت و بازار خودرو نبوده و تا این میزان دچار چالش نخواهیم شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar