علت عدم ترخیص قطعات قطعه سازان چیست؟

شنبه 13 دی 99 ساعت 14:37
علت عدم ترخیص قطعات قطعه سازان چیست؟

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ضمن اشاره به آخرین وضعیت اصلاح قیمت‌ها در قراردادهای قطعه‌سازان با خودروسازان که طبق مهلت ارائه شده به خودروسازان توسط ایدرو، قرار است که نهایتا تا بهمن ماه ۱۳۹۹ همه قراردادهای این دو صنعت به روزآوری شود، از رسوب قطعات موردنیاز قطعه ‌سازان در گمرک به سبب مشکلات فنی سخن گفت.

مازیار بیگلو ضمن رد این موضوع که همه قراردادها مشمول اصلاح شده‌اند؛ تصریح کرد: قراردادها در حال اصلاح هستند و سازمان گسترش (ایدرو)، مدت زمانی را برای خودروسازان تعیین کرد و قرار شد که قراردادهای تا پایان شهریورماه قطعه‌سازان، حداکثر تا پایان ماه جاری (دی ماه) به روزآوری و در حساب‌ها اعمال شود. اصلاح قیمت‌های مربوط به سه ماهه سوم هم حداکثر تا پایان بهمن ماه در حساب قطعه‌سازان اعمال شود. هم اکنون حجم مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در رابطه با نرخ ارز مبنا قرار داده شده در قراردادهای قطعه‌سازان، گفت: قیمت ارز برای سه ماه اول سال ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و برای سه ماه دوم، ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده است؛ برای ماه سوم هم در دست بررسی است که چه نرخی مبنا قرار گیرد اما پیش‌بینی می‌شود که به ازای هر دلار،   نزدیک به ۲۵ الی  ۲۶ هزار تومان، در نظر گرفته شود؛ با توجه به اینکه ملاک‌های گوناگونی برای محاسبه نرخ ارز وجود دارد، باید منتظر ماند تا دید که چه رقمی نهایی می‌شود.

از ابتدای سال، ۱۵۰ روز سامانه گمرک قطع بوده است

وی در رابطه با وضعیت قطعات ترخیص رسوبی گمرک هم اظهار کرد:کماکان بحث عدم ترخیص قطعات از گمرک، موضوع متداولی  است. اکنون در حال پیگیری هستیم و کارها انجام می‌شود اما همچنان مشکلات فنی بسیاری وجود دارد. در سامانه یکپارچه گمرک دارای مشکلات فنی بسیاری است و در طول سال بیش از ۱۵۰ روز دچار قطعی بوده است؛ ضمن اینکه زمان ترخیص نیز وابسته به این است که ارز تخصیص یافته باشد. خود قوانینی که هر روز بانک مرکزی و گمرک نیز وضع می‌کنند، ترخیص قطعات موردنیاز ما را به تعویق انداخته است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar