کمک وزارت دفاع برای ساخت قطعات خودرو

چهارشنبه 8 خرداد 98 ساعت 11:06
کمک وزارت دفاع برای ساخت قطعات خودرو

وزارت دفاع به کمک قطعه سازی آمد. روز پیش یکی از مدیران خودروسازی این خبر را داد و گفت: مقرر شده با همکاری وزارت دفاع، در ۶ ماه آینده قطعات «های تک» مورد نیاز خودرو را داخلی‌سازی کرده و وابستگی‌ها را به حداقل برسانیم.

قطعات های‌تک به گلوگاه صنعت خودروسازی تبدیل شده‌اند و سازندگان خارجی نمی‌توانند طبق روال قبل، آن‌ها را به ما تحویل دهند. این اتفاق خبر خوشی برای مردم است، چون که دیگر خودروها به دلیل کمبود قطعه در پارکینگ‌های خودروسازان خاک نمی‌خورد. آمارهای رسمی می‌گوید: در مجموع ایران خودرو و سایپا ۱۶۰ هزار خودرو در پارکینگ دارند که فعلاً تجاری‌سازی نشده و به همین خاطر مردم نمی‌توانند سوئیچ این خودروها را بگیرند. آمارهای غیر رسمی این تعداد را ۳۰۰ هزار دستگاه عنوان کرده است. انجمن خودروسازان در جلسه‌ای که با خبرنگاران داشتند، اظهار کردند بخش بزرگی از خودروها که کامل نشده به دلیل عدم ارائه قطعه از طرف یک شرکت قطعه ساز است. اگر این شرکت به طور انحصاری کار نمی‌کرد، اکنون خودروسازان با کمبود قطعه رو به رو نشده بودند.

سایپایی‌ها می‌گویند که ۸۰ درصد خودروهای ناقصشان (مجموعه تعهدات سایپا تا روز پیش ۴۴۲ هزار دستگاه بود که نزدیک به ۲۲۰ هزار دستگاه آن معوق شده سال ۹۷ است) را تا یک ماه آینده تحویل می‌دهند و ایران خودرویی‌ها هم عنوان می‌کنند که تا پایان مهرماه خودروی ناقص در پارکینگ‌ها نخواهند داشت.

علیرضا بادکوبه قائم مقام امور اقتصادی و مالی شرکت سایپا در جلسه خبری که داشت عنوان کرد: عدم ارائه قطعه توسط بعضی از قطعه سازان مشمول سایپا نشده است و ما روابط بسیار خوبی با قطعه سازان داریم. به همین خاطر هر قطعه‌ای که روی خودروها نصب نشده به دلیل تحریم و نبود آن قطعه در کشور است. ایران خودرویی‌ها عدم ارائه قطعه از طرف یک شرکت قطعه ساز را تکذیب نکرده‌اند و آنگونه که یک منبع آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است، ندادن قطعه از طرف یک شرکت قطعه ساز صحت دارد و این موضوع از طرف مراجع ذیصلاح در حال پیگیری است. گفته شده به خاطر انحصار در تولید بعضی از قطعات یکی دو شرکت قطعه ساز با آنکه در انبارهایش قطعه مورد نیاز خودروسازان وجود دارد، ولی از ارائه آن امتناع می‌کند. شاید همین اتفاق‌ها موجب شد که خودروسازان به سمت وزارت دفاع بروند تا بتوانند کمبودهای قطعه‌ای خود را جبران کنند.

بادکوبه در مورد خودروهای رسوب کرده در کف کارخانه، یادآوری کرد: تأمین بعضی قطعات این خودروها با مشکل رو به رو شده بود، ولی به دنبال تعامل با قطعه سازان برای واردات آنها هستیم. مشکلات گوناگونی از جمله بحث‌های بانکی و انتقال ارز موجب شده تا سازندگان خارجی نتوانند قطعات مورد نیاز را در اختیارمان قرار دهند، ولی با کمک بانک مرکزی راهکارهای لازم اتخاذ شده است.

وی همچنین به پویش ملی داخلی‌سازی قطعات در سایپا اشاره کرد و گفت: مقرر شده با همکاری وزارت دفاع، در ۶ ماه آینده قطعات خارجی مورد نیاز را داخلی‌سازی کرده و وابستگی‌ها را به حداقل برسانیم. ایران خودرویی‌ها هم چندی پیش از همکاری با وزارت دفاع خبر داده بودند.

کارشناسان اقتصادی عقیده دارند برای اینکه انحصار در تولید قطعات ریسک خودرو شکسته شود، حضور مجموعه‌ای قدرتمند مانند وزارت دفاع راه حل است. وزارت دفاع در سال‌هایی نسبت به تولید خودرو هم اقدام کرد و توانست به موفقیت‌های خوبی برسد بدین جهت در تولید قطعه هم می‌تواند حضور مؤثری داشته باشد.

روزنامه ایران

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar