رییس انجمن قطعه سازان خواستار انجام به موقع پرداختی های خودروسازان شد

دوشنبه 15 اسفند 01 ساعت 15:15
رییس انجمن قطعه سازان خواستار انجام به موقع پرداختی های خودروسازان شد

رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اشاره به شرایط سخت تورمی جامعه و کاهش قدرت خرید افراد به خصوص در جامعه کارگری، خواستار انجام به موقع پرداختی ها از سوی خودروسازان شد.

"گلوردی گلستانی" امروز دوشنبه در نشستی خبری افزود: در سال ۱۴۰۱، قطعه سازان توانستند در موضوع تیراژ تولید و تامین قطعات برای خودروسازان و تکمیل خودروهای ناقص و کف پارکینگ آنها عملکرد خوبی داشته باشند.

وی از عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی خودروسازان گلایه کرد و گفت: به‌طور مثال در این زمینه مدیرعامل اسبق ایران خودرو وعده هایی داده بود که عملی نشد و درخواست داریم که پرداختی‌ها به موقع انجام شود تا قطعه‌سازان پایان سال خوبی داشته باشند.

این مقام صفی همچنین با اشاره مجدد به وضعیت کمرشکن تورم که ادامه کار را برای واحدها سخت کرده، تاکید کرد: باید موجبات تعدیل قیمت‌ها و قراردادها و اصلاح آنها فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: در سالی که گذشت کیفیت قطعات تولیدی با بهبود همراه شده و امیدواریم در سال جدید بتوانیم با انرژی بیشتری روند صعودی خود را ادامه دهیم.

گلستانی تصریح کرد: امروز قطعه‌سازان شرایط نامطلوبی ندارد و در بحث تولید از جدیت کافی برخوردارند و امیواریم مشکلات از سوی خودروسازان حل شود که عمده آن به مسائل مالی و تامین مواد اولیه برمی‌گردد.

بهبود ۱۵ درصدی کیفیت تولید

در این جلسه دبیر انجمن قطعه سازان اظهار داشت: سال آینده افزایش تیراژ تولید خودرو به میزان ۲ هزار دستگاه در روز برای سایپا و ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه در روز برای ایران خودرو برنامه‌ریزی شده است که همه آنها به صورت مستقیم و تولید خودروی کامل خواهد بود و بر این احساس مسوولیت  قطعه‌سازان بسیار زیاد است.

"منصور منصوری" افزود: امسال مطابق آمارها شاهد بهبود ۱۵ درصدی کیفیت تولید خودروها بودیم و به گفته خودروسازان، تحقق این مهم به کاهش یک‌هزار میلیارد تومانی هزینه های کیفیت آنها انجامیده است.

وی، توسعه محصولات جدید از سوی دو خودروساز بزرگ کشور و انجام سرمایه‌گذاری در این زمینه را بسیار مهم برشمرد که تامین قطعات آنها نیز با قطعه‌سازان خواهد بود و تحقق همه این موارد مستلزم تعامل خودروسازان و قطعه سازان است.

منصوری همچنین به برنامه تولید ۲هزار و ۲۰۰ دستگاه در روز از سوی سایپا و سه هزار دستگاه خودرو در روز از سوی ایران خودرو در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: این در حالی است که تعدیل قیمت‌ها و اصلاح قراردادهای بین خودروساز و قطعه‌ساز به‌ طور معمول در انتهای هر سال انجام می‌شود و سازندگان قطعات را دچار چالش می کند.

این مقام صنفی به طولانی شدن پرداخت ۱۲۰ روزه خودروسازان به قطعه‌سازان اشاره کرد و گفت: در این زمینه نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان مطالبه از خودروسازان وجود دارد.

وی یادآور شد: تامین ارز مورد نیاز قطعه‌سازان به موقع انجام نمی شود و در این زمینه شاهد افزایش ۴۰ درصدی هزینه ها هستیم، این در حالی است که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد خودروهای با درصد داخلی سازی بالا را نیز مواد اولیه و قطعات خارجی تشکیل می دهد که نیازمند تامین ارز است.

منصوری تصریح کرد: دشواری تامین مواد اولیه داخلی از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و غیره و متپوقف شدن فروش اعتباری کارخانجات به قطعه‌سازان از دیگر مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید قطعه‌سازان است.

شناور شدن قراردادها

دبیر انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به ایرنا اظهار داشت: مطابق آماریکه خودروسازان ارائه می‌دهند حدود ۷۰ درصد قراردادهای قطعه‌سازان تعدیل شده است اما در عمل مربوط به یک مرحله است.

وی گفت: این قراردادها در دو مرحله، نیمه نخست و نیمه دوم سال تعدیل می شود زیرا شاهد افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ ارز و غیره به ویژه در ۹ ماهه سال جاری و سه ماهه پایانی سال هستیم.

وی بیان داشت: تا این تعدیلات انجام شده و در حساب‌ها بنشیند، قطعه‌ساز دست‌کم به ۳۰ درصد از پول خود نخواهد رسید.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: در جلساتی با خودروسازان داشتیم، درخواست شناور شدن قراردادها مطرح شد تا به نوعی به نرخ ارز و نرخ مواد اولیه متصل شود و مدیر عامل ساپکو نیز قول مساعد برای انجام این مهم داد.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar