چهار علامتی که نشان می‌دهد ترمز مشکل دارد

یکشنبه 24 اسفند 99 ساعت 11:53
چهار علامتی که نشان می‌دهد ترمز مشکل دارد

لرزش پدال ترمز  اولین نشانه وجود مشکل در سیستم ترمز است و زمانی که روتورهای ترمز تراز خود را از دست می‌دهند و صاف نمی‌مانند، شروع به‌ایجاد لرزش می‌کنند.

ترمز حیاتی ‌ترین و قدیمی ‌ترین بخش در وسایل نقلیه محسوب می‌شود و شتاب خودرو تنها توسط این سیستم مهار شده و کاهش می‌یابد؛ بدون آن‌که عملکرد آن به‌اجزای موتور وابستگی داشته باشد. با تکامل وسایل نقلیه، فناوری‌ ترمز خودرو نیز درحال پیشرفت است و این روند همچنان ادامه دارد. به‌این معنی که ترمزها دیرتر معیوب می‌شوند و بدون دادن علائم از کار نمی‌افتند. درادامه نحوه شناسایی مشکل در این بخش از طریق برخی علائم بررسی می‌شود.

سروصدای ناهنجار روتورهای ترمز

صدای ناهنجار روتورهای ترمز دیسکی نشان می‌دهد که لنت‌های ترمز ساییده شده و از بین رفته و زمان تعویض آن‌ها فرا رسیده است. اگر درچنین شرایطی همچنان از لنت‌ها استفاده شود، در بلندمدت آسیب جدی به‌دیسک‌ها وارد شده و هزینه اضافی را به‌مالک خودرو تحمیل می‌کند. این بزرگ‌ترین نشانه است که باید هنگام بروز مشکل در سیستم ترمز به‌آن توجه کرد.

لرزش پدال ترمز و فرمان خودرو

لرزش پدال ترمز اولین نشانه  وجود مشکل در سیستم ترمز است و هنگامی که روتورهای ترمز تراز خود را از دست می‌دهند و صاف نمی‌مانند، شروع به‌ایجاد لرزش می‌کنند. این مشکل با یک اصلاح ساده که شامل ترازبندی مجدد دیسک توسط یک مکانیک حرفه‌ای است، برطرف می‌شود.

لرزش فرمان تنها می‌تواند نشان‌دهنده عدم‌تراز چرخ‌ها باشد. اما اگر هم‌زمان پدال ترمز نیز مرتعش باشد، به‌معنی وجود مشکل در سیستم ترمز است.

جهت‌گیری هنگام ترمز

اگر هنگام ترمزگیری، خودرو به‌یک جهت خاص کشیده ‌شود، یعنی سیستم ترمز مشکل دارد و اگر راننده به‌رانندگی با فرمان غیربرقی عادت داشته باشد، گاهی به‌این مساله توجه کافی نمی‌کند و این مشکل ممکن است به‌دلیل بی‌نظمی در فشار ترمز، نشت شیلنگ مربوطه و بروز مشکل در سیلندر اصلی ایجاد شود.

ترمزهای داغ

اگر هنگام رانندگی در فواصل طولانی بر خلا مناسب بودن دمای پیشرانه، حرارت بالا در کابین احساس شود، ممکن است دلیل آن بروز مشکل در سیستم ترمز باشد و می‌توان گفت ترمزها در نقطه‌ای قرار گرفته‌اند که نیاز به‌استراحت دارند. تنها راه رفع مشکل نیز متوقف کردن وسیله نقلیه و استراحت دادن به‌سیستم ترمز آن است. به‌طور کلی پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی دراین بخش، حداقل سالی یک‌بار سیستم ترمز به‌طور کامل بررسی و سرویس شود.

دنیای خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar