تأمین مواد اولیه مهم‌ترین مشکل قطعه سازان

چهارشنبه 23 آبان 97 ساعت 10:50
تأمین مواد اولیه مهم‌ترین مشکل قطعه سازان

تعدادی از دست اندرکاران صنعت قطعه سازی یکی از مهمترین مشکلات خود را تأمین مواد اولیه عنوان کردند و تسهیل مبادی دسترسی به این مواد مانند رفع موانع گمرکی را خواستارند.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران دیروز (دوشنبه) با حضور ۱۹۰ گروه خارجی از ۱۱ کشور و ۵۱۰ گروه داخلی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران گشایش یافت.

بعضی فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و واردکنندگان قطعات خودرویی و لوازم یدکی که در این نمایشگاه حضور دارند، مهم‌ترین مشکلات خود را تأمین مواد اولیه، قطع ارتباط مالی و پولی، بی ثباتی سیاست‌ها و برنامه‌ها و لزوم توجه بیش از پیش مسوولان به واحدهای تولیدی عنوان کردند.

راه‌های تثبیت بازار داخلی و دور زدن تحریم‌ها

مدیرعامل یک شرکت قطعات خودرویی، گفت: مهم‌ترین مطالبه ما به عنوان فعالان تولیدی این است که جریان قانون گذاری، اجرایی و نظارتی کشور دست به دست هم دهد تا چرخه خرید، واردات و استفاده از مواد اولیه را برای قطعه سازان مهیا کند.

به گفته «محسن کرباسچی» که در حاشیه دومین روز برگزاری این نمایشگاه با خبرنگاران سخن می‌گفت، اگر مواد اولیه با نرخ متعادل‌تری عرضه شود می‌توان کاهش قیمت قطعات یدکی را برای مصرف‌کنندگان رقم زد، ولی این مهم از دست ما خارج است و دستگاه‌های تصمیم گیر باید در این خصوص اقدام کنند.

کرباسچی ادامه داد: حال با مشکلات انتقال پول به چین و دیگر کشورهای طرف قرارداد مواجه هستیم ولی ناامید نیستیم.

وی تاکید کرد با قدرت اعلام کنیم که با همدلی قادر به پشت سر گذاشتن همه موانع خارجی پیش روییم.

به گفته وی، این شرکت قطعات خودرویی حال با ظرفیت مازاد مواجه است ولی به خاطر تحریم‌ها که تأمین مواد اولیه را با دشواری همراه کرده است، قادر به استفاده از ظرفیت خود نیستیم.

«۳۵ هزار نفر شامل پنج هزار نفر بیمه شده مستقیم و ۳۰ هزار نفر پیمانکار در این مجموعه خدمات می‌کنند ولی به خاطر مشکلات ذکر شده شده امروز فقط با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنیم».

وی به خودروهای مانده در کف کارخانه ایران خودرو و سایپا اشاره کرد که بخش قابل توجهی از تأمین قطعات آنها برعهده این شرکت قطعات خودرویی بود ولی به خاطر موانع ذکر شده چرخه مواد اولیه ناقص مانده است.

کرباسچی ادامه داد: بخشی از مطالبات ما به تصمیم‌های شورای رقابت بر می‌گردد، چون شاهدیم شرایط فروش خودرو و خرید قطعات خودروسازان با یکدیگر همخوانی و تناسب ندارد.

وی خاطرنشان کرد: حال به طور متوسط ۷۰ درصد قطعات خودرویی داخلی سازی شده ولی امکان تولید داخلی ۳۰ درصد دیگر که مربوط به تجهیزات برقی است وجود ندارد و خودروهای مانده در کف کارخانه خودروسازان به همین قطعات نیاز دارند.

کرباسچی به خروج کمپانی رنو از بازار ایران اشاره کرد و گفت: قطعه سازان برای تأمین قطعات مورد نیاز خودروها اعلام آمادگی کردند و توان علمی و اقتصادی لازم در این خصوص وجود دارد؛ موضوعی که در تحریم‌های پیشین هم به اثبات رسید.

مدیرعامل این شرکت قطعات خودرویی اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی را در وضعیت فعلی با دشواری‌هایی همراه دانست، اگرچه اعلام کرد این شرکت در بخش برق، الکترونیک و پایداری الکترونیک خودرو برای اجرای این استانداردها قدم‌های خوبی برداشته است.

لزوم ایجاد راه‌های جدید ارتباط پولی با خارج

معاون فروش یک گروه بزرگ قطعه سازی خودرو هم گفت: با مشکلات به وجود آمده شاید تا پایان امسال دیگری از صنایع خودروسازی و قطعه سازی در کشور اثری نماند.

«عباس حاتمی» افزود: در دور پیشین تحریم‌ها، با کمک چین توانستیم از خیلی مشکلات عبور کنیم ولی امروز چینی‌ها هم متأثر از تحریم‌های آمریکایی راه را بر ما بسته‌اند.

معاون فروش این شرکت قطعات خودرویی ادامه داد: پیدا کردن کشور صنعتی دیگری که حامی ما باشد خیلی سخت است.

به گفته وی، بعضی خودروهای تولید شده به خاطر کمبود پیچ و مهره کف کارخانه‌های خودروسازی باقی مانده‌اند.

وی گفت: قیمت مواد اولیه در ماه‌های اخیر رشد چند برابری را تجربه کرده است و این افزایش قیمت‌ها را یا باید خودروسازان تقبل کنند یا از حمایت دولت و یارانه برخوردار شوند.

«فوری‌ترین اقدام لازم در این وضعیت، ایجاد ارتباط بانکی با خارجی‌هاست و در این خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت باید ساختار لازم را ایجاد کنند تا ارتباط سازنده‌ای با تأمین کنندگان خارجی برقرار شود».

وی ادامه داد: علاوه بر مسائل ذکر شده، تأخیر در ترخیص اجناس و قطعات در گمرک، زنجیره تأمین خودروسازی را با دشواری مواجه کرده است.

حاتمی افزود: حال حجم انبوهی از مواد اولیه، قطعات و محصولات در گمرک باقی مانده که ترخیص آنها به کنترل، بازرسی، ثبت سفارش مجدد و حتی پاسخگویی در خصوص این منوط شده است که چرا این منابع از واسطه‌ها و نه از تأمین کننده اصلی خریداری شده است.

«متاسفانه به نظر می‌رسد گمرک هنوز با وضعیت کنونی آشنا نشده است و از درک لازم برخوردار نیست.»

معضلات سوء مدیریت

یک واردکننده ایرانی قطعات یدکی خودرو از ژاپن هم گفت: در ماه‌های اخیر بانک مرکزی با راه اندازی سامانه نیما، به معرفی همه صرافان مجاز در آن پرداخته که آمریکایی‌ها به راحتی این افراد را شناسایی کرده و راه فعالیت با آنان را بسته‌اند.

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: ۹۰ درصد مبادلات پولی خود با ژاپنی‌ها را از طریق یک بانک در چین انجام می‌دادیم ولی در حال حاضر مشکل داریم.

مدیرعامل نمایندگی یک گروه کره‌ای تولید کننده لنت ترمز و دیسک در ایران هم گفت: این روزها مدیریت ضعیف در سطح کلان به یکی از مشکلات همه فعالان اقتصادی تبدیل شده است.

«مهدی جوشن» بیان داشت: به طور نمونه بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌های گوناگون که گاهی اوقات نقض کننده دیگر بخشنامه‌های قبلی بوده، فعالان اقتصادی را دچار سردرگمی کرده است.

تبدیل تحریم به فرصت

«حسین عبدی» دیگر تولید کننده ایرانی حاضر در این نمایشگاه، عقیده دارد که باید از مشکل تحریم فرصت ساخت.

وی که تولیدک ننده قطعات جلوبندی خودروهای داخلی است، گفت: تحریم برای این گروه خوش یمن بوده، به صورتی که فروش این گروه در هفت ماه امسال در همسنجی با پارسال ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

عبدی، علت این موضوع را کاهش واردات قطعات بویژه از چین عنوان کرد که زمینه را برای رونق تولید و فروش این گروه فراهم کرده است.

وی به تأمین نوعی مواد اولیه از کره جنوبی تا آخر امسال اشاره کرد و پس از آن در نظر دارد به روش‌های دیگر تحریم‌ها را دور بزند.

این تولیدکننده اضافه کرد: در ماه‌های اخیر با افزایش نرخ دلار، زمینه برای افزایش صادرات محصولات شرکت بویژه به اوکراین، عراق و ارمنستان فراهم شده است.

وی تاکید کرد: آمریکا نمی‌تواند همه راه‌ها را بر بازرگانان ایرانی ببندد ولی این موضوع هزینه‌های نقل و انتقال پول و واسطه گری را افزایش می‌دهد.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران تا بیست و چهارم آبان هر روز از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران آماده بازدید علاقه مندان و فعالان صنعت خوردو است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar