کیفیت پایین قطعات خودرو و افزایش مراجعه به تعمیرگاه

چهارشنبه 18 اردیبهشت 98 ساعت 12:55
کیفیت پایین قطعات خودرو و افزایش مراجعه به تعمیرگاه

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران گفت: کیفیت پایین بعضی قطعات خودرو موجب افزایش مراجعه مردم به تعمیرگاه‌ها شده است.

در پی بعضی تماس‌های مردمی در مورد افزایش مراجعه دوباره به تعمیرگاه‌های خودرو بعد از انجام تعمیرات، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران روز چهارشنبه با تأیید این مشکل گفت: به طور مثال دیسک صفحه و کلاچ خودرو که انتظار می‌رود دست کم ۲ سال در یک خودرو کار کند، اکنون به دلیل کیفیت پایین لوازم موجود در بازار عمری به مراتب کوتاهتر دارد و از خدمات پس از فروش هم هیچ خبری نیست.

«علیرضا نیک آئین» اظهار داشت: کیفیت پایین و تقلبی بودن بعضی قطعات به خاطر «زیرپله ای» بودن آنهاست؛ یعنی بعضی با بازسازی و رنگ کردن قطعات دست دوم و بسته بندی دوباره، این لوازم را راهی بازار می‌کنند.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران ادامه داد: بعضی دیگر از این قطعات بی کیفیت یا کم کیفیت از دیگر کشورها با آرم، لوگو و نشان تجاری شرکت‌های بزرگ وارد می‌شود و نظارتی بر آنها هم وجود ندارد.

به گفته وی، این روزها دامنه مشکلات در کشور آن قدر زیاد شده که مسئولان وزارت صنعت، گمرکات، تعزیرات، سازمان استاندارد و غیره در عمل، نیرو و توان کافی برای نظارت بر همه مشکلات و بخش‌های گوناگون بازار را ندارند.

نیک آئین، همچنین از ایجاد خلاء و کمبود در بازار لوازم یدکی خبر داد و گفت: به خاطر تاکید خودروسازان بر رساندن قطعات به خطوط تولید و ارسال قطعات تولید شده به آن سمت، در عمل شاهد کمبود لوازم یدکی در بازار هستیم.

قطعه سازان قادر به تأمین نیاز بازار هستند

در این زمینه، «رضا رضایی»، عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: امروز در وضعیت جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و هر روز محدودیت‌های جدیدی بر اقتصاد و کشور تحمیل می‌شود.

وی افزود: در این وضعیت باید مراقب سوء استفاده کنندگان باشیم تا شاهد گسترش قطعات بی کیفیت و تقلبی در بازار نباشیم.

رضایی یادآوری کرد: اکنون OEM ها در صورت مهیا شدن شرایط به ویژه نقدینگی مورد نیاز، قادر به تولید سایر لوازم یدکی و قطعات (به جز قطعات High Tech) برای تأمین بازار داخل هستند.

 OEM مخفف Original Equipment manufacture یا همان شرکت‌های تولیدکننده یک قطعه است که به طور مثال پس از مذاکره با یک خودروساز مادر و عقد قرارداد متعهد می‌شود با نام آن خودروساز برایش قطعه با بالاترین کیفیت و استاندارد تولید کند.

رضایی تاکید کرد: در این زمینه انجمن‌های قطعه سازان و تعمیرکاران باید با برگزاری جلسه به بررسی وضع بازار، مشخص کردن کمبودها و ارائه سفارش به OEM ها برای تأمین نیازها بپردازند.

وی ابراز امیدواری کرد که با تشدید نظارت‌ها در بازار، از تولید و توزیع قطعات بی کیفیت به خصوص قطعات حساس خودروها از جمله قطعات موتوری، قوای محرکه و سیستم تعلیق که با ایمنی و جان مردم در ارتباط است، پیشگیری شود.

آمارها نشان می‌دهد حدود هزار و ۲۰۰ قطعه ساز در زنجیره تأمین داخلی حضور دارند که توانمندسازی آنها و رفع موانع تولید می‌تواند موجب تقویت گوشه‌ای از نیاز بازار به کالاهای ایرانی شود.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar