عرضه ۲۰ هزار میلیارد تومان لوازم یدکی اصل توسط سایپا در ۱۴۰۲

شنبه 14 آبان 01 ساعت 15:47
عرضه ۲۰ هزار میلیارد تومان لوازم یدکی اصل توسط سایپا در 1402

هفدهمین نمایشگاه قطعات با رکوردشکنی از نظر فضا و تعداد غرفه ها بستر قابل توجهی را برای ارائه دستاورد ها و برنامه های جدید خودروسازان ایجاد کرده بود.

گروه خودروسازی سایپا به عنوان بانی برگزاری این گردهمایی بزرگ حضور فعال و پربرنامه ای داشت که مهمترین آن تاکید بر افزایش عرضه قطعات اصل خودرو به بازار و همچنین ارائه آموزش های لازم در زمینه شناخت قطعات تقلبی بود. محمد علی تیموری مدیرعامل سایپا در حاشیه این نمایشگاه از برنامه عرضه ۲۰ هزار میلیارد تومان لوازم یدکی اصل در سال آینده به بازار خبر داد. علت تاکید بر افزایش عرضه لوازم یدکی اصل آن است که تنها ۲ میلیون از مجموع حدود ۲۶ میلیون خودرو در حال تردد در سطح کشور گارانتی هستند و قطعات اصل را از شبکه قطعات و خدمات خودروسازان دریافت می کنند و با افزایش تمرکز خودروسازان بر مجموعه خودروهای در حال تردد در کشور، می تواند در سطح وسیع با عرضه قطعات تقلبی خودرو مبارزه کرد که سایپا در این زمینه برنامه های گسترده ای دارد.

هفدهمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو در حالی هفته گذشته برگزار شد که این گردهمایی در بیشترین فضا طی ۱۷ دوره برگزاری با حضور ۴۵ شرکت دانش بنیان و به همت شرکت ایدرو؛ زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا برگزار شد.

محمد علی تیموری، مدیرعامل سایپا در آیین افتتاح این نمایشگاه ضمن تاکید بر تولید تمامی محصولات سایپا بهصورت بومی با داخلی سازی بیش از ۹۰ درصدی و همچنین نبود محصول مونتاژی یا CKD در خطوط تولید این خودروساز گفت: در این نمایشگاه برای اولین بار شرکت های دانش بنیان حضور دارند و این شرکت ها از دانش فراتر رفته اند و به سمت تولید در حرکت هستند و خوشبختانه ۴۵ شرکت دانش بنیان در این نمایشگاه حضور دارند و امیدواریم سال آینده بیش از ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در این نمایشگاه شرکت کنند چراکه این شرکت های دانش بنیان می توانند بر روی کیفیت محصول اثرگذار باشند و باعث کاهش قیمت محصول شوند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در زمینه مهمترین تحولات ۵ ماه اخیر گفت: نزدیک به ۵ ماه است که تولید در سایپا روند عادی دارد و با بالاترین ظرفیت و راندمان ۹۸ درصد، تولید روزانه انجام می شود. از ابتدای سال تا کنون ۲۸۹ هزار خودرو تحویل مشتریان شده است و ۵۵ هزار خودرو نیز تکمیل شده که ۴۰ هزار دستگاه از آن شماره گذاری شده و در فرآیند تحویل مشتری است. البته به دلیل زیر ساخت حمل جاده ای دچار تاخیر در تحویل هستیم.

محمدعلی تیموری با بیان اینکه در بحث اتحاد استراتژیک سایپا و ایران خودرو، تولید قطعه به صورت مشترک انجام می شود گفت: با این شرایط سرباره های موجود در قطعه سازی کاهش می یابد و باعث کاهش هزینه تولید خواهد شد.

او با اشاره به عرضه قطعات در بازار و حضور سایپا در بازار افترمارکت گفت: حجم مالی بازار لوازم یدکی در ایران بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در طول سال است و سهم سایپا در سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان بوده و هدف گذاری امسال رسیدن  به بیش از ۷ هزار میلیارد تومان سهم بازار است.

تیموری تصریح کرد: در حدود ۲۶ میلیون دستگاه خودرو در جاده های کشور در حال تردد هستند و فقط ۲ میلیون دستگاه از آن تحت گارانتی هستند و در شبکه خدمات پس از فروش از قطعات نمایندگی ها استفاده می کنند و ۲۴ میلیون خودرو به هرجایی برای تامین قطعه مراجعه کنند و در صورت نداشتن دانش مناسب و استفاده از قطعات بی کیفیت باعث ایجاد حوادث خواهد شد.

او با بیان اینکه هدف سایپا از عرضه قطعات استاندارد در بازار جلوگیری از ورود کالای قاچاق و بی کیفیت در بازار است گفت: در سال جاری با عرضه این حجم قطعات استاندارد به بازار فعالیت خوبی داشته ایم و هدف گذاری برای سال بعد رسیدن به ۲۰ هزار میلیارد تومان عرضه لوازم یدکی اصلی است که با این شرایط قیمت و کیفیت مناسب قطعات را تامین خواهیم کرد.

معاون حمل و نقل وزیر صمت پس از افتتاح و در بازدید از سالن قطعه سازان گروه خودروسازی سایپا گفت: وزارت صمت در حوزه قطعه سازی سه برنامه اصلی و مهم را دنبال می کند. اول به دلیل اینکه ظرفیت های خودروسازی با ظرفیت تولید قطعه سازی هماهنگ نیست لذا برای قطعه سازان علاوه بر افزایش کیفی قطعات، افزایش ظرفیت تولید هم مورد نظر است.

منطقی افزود: برای رسیدن به سرعت و دسترسی به محصولات جدید، بخشی از طراحی قطعات به قطعه سازها انتقال داده شده است چرا که در گذشته قطعه سازها بر اساس خواست خودروساز قطعه مورد نیاز را تولید می کردند و اکنون قطعه سازها در حال تجمیع برای انجام طراحی و توسعه محصول هستند.

او تاکید کرد: این عملکرد دو فایده دارد و باعث ارزان ترشدن محصول نهایی و همچنین افزایش کیفیت محصول می شود و برهمین اساس قطعه سازها باید با هم مجموعه ای واجد شرایط برای این موضوع تشکیل دهند.

معاون حمل و نقل وزیر صمت افزود: بحث مهم بعدی حرکت شرکت های قطعه ساز به سمت دانش بنیان شدن است چراکه قطعه سازها تا کنون با تولید قطعات پیچیده کمتر درگیر بودند و عمدتا قطعاتی تولید می کردند که فناوری متوسطی دارا بود و بر این اساس قطعا با استفاده از قانون جهش تولید دانش بنیان در نمایشگاه بعدی اثرات دانش بنیان شدن قطعه سازها را خواهیم دید.

عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar