قطعات مورد نیاز خودروهای CKD تأمین شده است

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
قطعات مورد نیاز خودروهای CKD تأمین شده است

یک مقام مسئول در صنعت خودرو با ذکر اینکه قطعات مورد نیاز خودروهای CKD تأمین شده، اعلام کرد: تا پایان سال از این جهت نگرانی نخواهیم داشت.

محمد اسماعیلی‌فر گفت: سیستم اقتصادی و صنعت خودروسازی در سال ۱۳۹۱ هم بحران مشابهی را پشت سر گذاشته؛ اما بدنه اقتصادی کلان کشور آنقدر قوی است که بتواند این بحران‌ها را پشت سر بگذارد.

وی با ذکر این مطلب که قطعات مورد نیاز خودروهای تعهد شده به متقاضیان، تأمین شده است، افزود: قطعات مورد نیاز خودروهای CKD تأمین شده است و تا پایان سال از این جهت نگرانی نخواهیم داشت؛ ضمن اینکه بخش عمده‌ای از تعهدات قبلی را هم انجام خواهیم داد.

اسماعیلی‌فر با ذکر این مطلب که اگر بخشی از این تعهدات باقی بماند، خودروساز با تبدیل محصول رضایت متقاضی را فراهم خواهد کرد، افزود: خوشبختانه از نظر انجام تعهدات‌مان در شرکت سایپا مشکلی برای تأمین قطعات داخلی نداریم؛ ولی از آنجایی که هدف اصلی تداوم فعالیت‌ها است، پس از دولت می‌خواهیم در این شرایط برای تأمین نقدینگی در کنار خودروسازان باشد؛ چون که عقیده داریم این مشکلات مقطعی است و بدون تردید برطرف خواهد شد. این اولین بار نیست که دچار تحریم و ناملایمتی شده‌ایم، بنابراین می‌توانیم بگوییم سیستم اقتصادی‌مان برای این مشکلات مقاوم شده است.

این مقام مسئول در صنعت خودروسازی با تاکید بر اینکه خودروسازان برای انجام تعهدات‌شان، برنامه ریزی کرده‌اند، افزود: برای حفظ رضایت متقاضیان برنامه ریزی لازم انجام شده؛ به شرط آنکه دولت بتواند تفاوت قیمت حاشیه بازار را مدیریت کند؛ چون که قیمت خودرو در بازار، خارج از دست خودروساز است.

قیمت پراید، همچنان ۲۱ میلیون تومان است

اسماعیلی‌فر، با خاطرنشان کردن این مطلب که خودروی پراید در کارخانه همچنان به قیمت ۲۱ میلیون تومان فروخته می‌شود، گفت: زمانی شورای رقابت قیمت‌ها را تعیین می‌کرد و اکنون ستاد تنظیم بازار این وظیفه را به عهده گرفته است؛ پس بنگاه‌های تولیدی و خودروساز نقش چندانی در تعیین قیمت‌ها ندارند.

این مسئول مالی صنعت خودروسازی، افزود: هم اکنون پراید به قیمت ۲۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد که در واقع ۲۱ میلیون تومان آن برای خودروساز و بقیه مبلغ مربوط به عوارض، بیمه و شماره گذاری است. یعنی در واقع اگر به قیمت ارز روز حساب کنیم، خودروساز برای هر پراید، تقریباً هزار و ۲۰۰ دلار دریافت می‌کند. حال آنکه ارزان‌ترین خودروی جهان یعنی تاتای هند، چهارهزار و ۵۰۰ دلار قیمت دارد. خودرویی که هیچ کدام از آپشن‌های پراید را ندارد و بسیار ابتدایی است.

راه‌های زیادی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد

وی با خاطرنشان کردن ظرفیت‌های فعلی در بدنه زنجیره تأمین و شرکت‌های بزرگ، گفت: باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم. هنگامی که بحث تحریم و مشکلات اقتصادی مطرح می‌شود، مشکل اصلی پیش روی صنایع، تأمین نقدینگی برای تأمین قطعات داخلی است چون که راه‌های بسیاری برای پشت سر گذاشتن تحریم‌ها وجود دارد.

اسماعیلی فر، با گلایه از مشکلات داخلی و تأثیر بیشتر آن‌ها بر صنعت خودروسازی نسبت به تحریم‌های خارجی، گفت: بانک‌ها روزبه روز فشارشان را بیشتر می‌کنند؛ اگر تمام عوامل اجرایی مثلاً گمرک، سیستم بانکی، پتروشیمی‌ها و فولاد با خودروسازان همکاری داشته باشند، تحریم‌های بین‌المللی کار چندانی از پیش نخواهد برد.

اسماعیلی‌فر با تاکید بر ضرورت همدلی دولت و صنایع داخلی با یکدیگر، افزود: به عنوان یک گروه بزرگ خودروسازی، زنجیره تامینی هستیم که با ۵۰۰ قطعه ساز قرارداد می‌بندیم که خوشبختانه در بحث‌های ارزی به فهم مشترکی رسیده‌ایم؛ ولی مشکلات مربوط به تأمین نهاده‌های داخلی که ارتباطی با تحریم ندارد، بلکه فشارهای داخلی است، تا اندازه‌ای کار را دشوار می‌کند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar