قیمت خودرو به تبعیت از رشد نرخ ارز صعودی شد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
قیمت خودرو به تبعیت از رشد نرخ ارز صعودی شد

با وجود افت تقاضا و همچنین دو پیش فروشی که خودروسازان بزرگ داخلی در طول چند هفته گذشته به اجرا گذاشتند، منحنی قیمت خودرو به تبعیت از رشد نرخ ارز، صعودی شد.

آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، هم اکنون بازار خودروی کشور در بخش محصولات داخلی، با افت شدید تقاضا رو به رو است و با توجه به بالا بودن قیمت‌ها، خرید و فروش زیادی انجام نمی‌گیرد. به گفته آنها، دو پیش فروشی هم که سایپا و ایران خودرو در طول چند هفته اخیر اجرا کردند، نتوانست از حباب قیمت‌ها بکاهد. پس در مجموع بازار خودروهای داخلی فعلاً در رکودی تورمی به‌سر می‌برد و با آنکه تقاضای زیادی نیست، قیمت‌ها متوقف نشده و حتی افزایش هم یافته‌اند.

کارشناسان بر این باورند که ریشه این ماجرا را باید در بازار ارز و سکه به ویژه دلار جست و جو کرد چون در طول چند ماه اخیر هر وقت قیمت دلار بالا رفته، بازار خودرو هم افزایش قیمت را به ثبت رسانده است. هم اکنون هم با توجه به پیشروی دلار در طول هفته اخیر به ویژه دیروز، خودروهای داخلی هم مرزهای قیمت را درنوردیده‌اند. بنا به گفته نمایشگاه‌داران خودرو تهران، بیشتر خودروهای تولید داخل در طول هفته جاری با افزایشی حداقل یک میلیون تومانی رو به رو شده‌اند، آن هم با وجود آنکه تقاضای چندانی برای خرید نیست. این اوضاع نشان می‌دهد خودرو همچنان به‌عنوان کالای سرمایه‌ای ارزیابی می‌شود، به طوری که هرکس خودروی خود را کالایی سرمایه‌ای لحاظ و متناسب با افزایش نرخ ارز و سکه، قیمت آن را بالا می‌برد ولی در بازار خودروهای وارداتی هم که به طور مستقیم با نرخ ارز سر و کار دارد، منحنی قیمت‌ها صعودی چند ده میلیون تومانی را نشان می‌دهد. خودروهای وارداتی مدت‌هاست افسار قیمت را پاره کرده و به شدت می‌تازند، آن‌هم در حالی که تقاضای زیادی از طرف مصرف کنندگان واقعی وجود ندارد. بسته شدن موقت سایت ثبت سفارش در تیرماه سال پیش و دائمی شدن آن در طول تیر ماه امسال در کنار رشد نرخ ارز، اصلی‌ترین دلایل رشد قیمت خودروهای وارداتی به‌شمار می‌روند. به گفته فعالان بازار، خودروهای وارداتی در طول هفته جاری و با توجه به صعود نرخ ارز، بازهم افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند، تا جایی که قیمت بعضی از آنها از مرز یک میلیارد تومان هم گذشته است. در واقع خودروهایی که شاید تا همین یک سال پیش بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت داشتند، اکنون بالای یک میلیارد تومان ارزش پیدا کرده‌اند، یعنی افزایش قیمتی تقریباً ۱۰۰ درصدی.

تداوم افزایش قیمت خودروهای داخلی

به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی در هفته جاری چقدر افزایش یافته است. آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، هم اکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی مساوی با ۷۱ میلیون تومان دارد که این موضوع از افزایش قیمت این محصول در طول هفته جاری حکایت می‌کند. بر این اساس، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ افزایش قیمتی چهار میلیون تومانی را تجربه کرده است. از بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ولی خبر می‌رسد این خودرو با توجه به ثبات قیمتی که داشته، هم اکنون ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین پژو ۲۰۷ اتومات نیز هم اکنون قیمتی برابر با ۱۰۵ میلیون تومان دارد.

از بازار تندر مدل E2 پارس خودرو هم خبر می‌رسد این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۸۵ میلیون تومان دارد. برای خرید پارس‌تندر هم به‌عنوان محصولی که فقط ظاهر آن با تندر E2 تفاوت دارد، باید ۸۸ میلیون تومان هزینه کرد. فعالان بازار همچنین در خصوص تندر-۹۰ اتومات هم عنوان می‌کنند این خودرو هم اکنون ۱۰۵ میلیون تومان قیمت دارد. ساندرو استپ وی هم که منحنی قیمت آن صعودی شدید را در طول چند ماه اخیر تجربه کرده، هم اکنون ۱۲۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بین دیگر خودروهای داخلی ولی رانا هم اکنون ۴۷ میلیون تومان قیمت دارد و سمند مدل EF7 هم ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. نگاهی هم به قیمت پراید و تیبا و ساینا و همچنین کوئیک بیندازیم و ببینیم آنها چه افت و خیزی را تجربه کرده‌اند. به گفته فعالان بازار، هم اکنون ساینا قیمتی برابر با ۴۷ میلیون تومان دارد و این یعنی خودرو موردنظر چیزی نزدیک به هفت میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

در خانواده پراید هم افزایش قیمت رخ داده، چه آنکه مدل ۱۳۱ این خودرو هم اکنون قیمتی برابر با ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. با این حساب، یک میلیون تومان به قیمت این محصول اضافه شده است. این در وضعیتی است که پراید در مدل ۱۱۱ تثبیت قیمت را تجربه کرده و هم اکنون ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار تیبا ولی خبر می‌رسد این خودرو در هر دو مدل‌هاچ بک و معمولی خود افزایش قیمت داشته است. بر این اساس، تیبای‌هاچ بک یا همان تیبا ۲ قیمتی برابر با ۴۵ میلیون تومان دارد و این یعنی نزدیک به یک میلیون تومان جهش کرده است. برای خرید تیبای معمولی هم که یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته، باید ۴۱ میلیون تومان هزینه کرد. دیگر محصول سایپا به نام کوئیک هم در مدل پلاس فول خود افزایش قیمت داشته است؛ به طوری که در حال حاضر قیمتی برابر با ۶۵ میلیون تومان دارد.

در بین دیگر خودروهای داخلی کیا سراتوی مونتاژی سایپا بازهم افزایش قیمت را تجربه کرده است. بر این اساس، سراتو که با کاهش تیراژ رو به رو شده، هم اکنون ۲۰۴ میلیون تومان قیمت دارد و با این حساب، سه میلیون تومان به قیمت این محصول افزوده شده است. سراتو از جمله خودروهایی است که فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار آن به چشم می‌آید.

تب تند وارداتی‌ها

ولی در بازار خودروهای وارداتی هم رکود توام با افزایش قیمت کماکان ادامه دارد، چه آنکه چند ده میلیون تومان به قیمت آنها اضافه شده است. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، مدل هیبریدی و ۲۰۱۸ سوناتا قیمتی برابر با ۵۳۰ میلیون تومان دارد و این یعنی جهشی تقریباً ۶۰ میلیون تومانی برای این خودروی کره‌ای. همچنین هم اکنون کیا سورنتو با قیمتی برابر با ۵۷۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. با این حساب، ۴۰ میلیون تومان به قیمت این خودرو اضافه شده است. کیا سراتو هم که جهشی ۳۰ میلیون تومانی را تجربه کرده، هم اکنون ۳۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین اپتیما هم با توجه به آنکه ۵۰ میلیون تومان رشد قیمت داشته، با ۵۲۰ میلیون تومان قابل خرید است. در بین دیگر خودروهای وارداتی ولی تویوتا راو ۴ ظاهراً تثبیت قیمت داشته است. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، این خودرو هم اکنون ۶۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد، اگرچه البته به سختی در بازار یافت می‌شود.

دیگر خودروی وارداتی بازار کشور یعنی سانتافه نزدیک به ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است؛ پس هم اکنون برای خرید آن باید ۵۳۰ میلیون تومان هزینه کرد. تویوتا کمری هیبرید هم اگر در بازار یافت شود، قیمتی برابر با ۵۳۰ میلیون تومان خواهد داشت و این نشان می‌دهد خودروی موردنظر تقریباً ۵۰ میلیون تومان جهش کرده است. در خصوص لکسوس NX هم به عنوان یکی از کمیاب‌ترین خودروهای وارداتی، گفته می‌شود که قیمت آن بالاخره از مرز یک میلیارد تومان گذشته است. به گفته فعالان بازار، برای خرید این خودرو باید نزدیک به یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان هزینه کرد. از طرف دیگر نیسان جوک هم از افزایش قیمت‌ها در امان نبوده و جهشی ۲۵ میلیون تومانی را تجربه کرده است. این محصول هم اکنون ۳۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین میتسوبیشی مدل ASX هم با توجه به جهش ۱۰ میلیون تومانی خود، با قیمتی برابر با ۴۱۵ میلیون تومان قابل خرید است. در نهایت ولی رنو تالیسمان هم که بیش از ۶۰ میلیون تومان جهش کرده، هم اکنون ۶۱۵ میلیون تومان قیمت دارد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar