رویدادهای مهم خودرویی هفته اول شهریور ۹۸

پنج شنبه 7 شهریور 98 ساعت 12:55
رویدادهای مهم خودرویی هفته اول شهریور 98

در هفته‌ای که گذشت انتخاب فرشاد مقیمی به‌عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو، انتشار آمار تولید گروه‌های خودروساز، آزادی دو عضو کمیسیون صنایع مجلس به قید وثیقه که در هفته پیش به جرم اخلال در بازار خودرو بازداشت شده بودند و همچنین انتشار جزئیات تخلفات کارلوس گوسن در کمپانی نیسان عناوین اخبار مهم خودرویی را تشکیل می‌دهند.

مقیمی بر صندلی ریاست ایران خودرو

اواسط هفته جاری به ناگاه اعلام شد فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت در امور صنایع به‌عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو انتخاب و جانشین هاشم یکه‌زارع مدیر‌عامل پیشین شده است. برای انتخاب جایگزین یکه‌زارع گزینه‌های مختلفی مطرح بود به صورتی که بلافاصله پس از برکناری و بازداشت یکه‌زارع از عباس علی‌آبادی مدیرعامل مپنا به‌عنوان مدیر‌عامل جدید ایران خودرو نام برده شد، ولی پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام دوشنبه نام فرشاد مقیمی به‌عنوان سکاندار جدید ایران خودرو اعلام شد. در مراسم معارفه مقیمی که در محل شرکت ایران خودرو برگزارشد، معاونان وزیر صمت و محمد باقر عالی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) حضور داشتند. مقیمی در مراسم معارفه خود از اولویت‌های کاری‌اش در ایران خودرو رونمایی کرد. رونق تولید، احیای شرکت ساپکو، توجه به منابع انسانی، ایجاد ساز و کار برای پرداخت بدهی این گروه به قطعه‌سازان و تمرکز بر تعمیق عمق ساخت داخل از اهم برنامه‌های مدیرعامل جدید ایران خودرو بود.

دنده عقب خودروسازان در جاده تولید

منتشر نکردن آمار تولید گروه‌های خودروساز توسط وزارت صمت وارد چهارمین ماه خود شد. وزارت صمت تنها آمار تولید فروردین ماه را منتشر کرد و پس از آن از انتشار آمار تولید طفره رفت. در این وضعیت تنها منبعی که می‌توان به آن در زمینه آمار تولید دو گروه بزرگ خودروساز اتکا کرد، آمارهایی است که این دو گروه در اختیار سازمان بورس قرار می‌دهند و این سازمان آنها را در سایت کدال منتشر می‌کند. بر اساس این آمارها دو خودروساز بزرگ کشور در پنج ماه نخست سال‌جاری و نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش تیراژ را در محصولات سواری تجربه کرده‌اند.

این شرکت‌ها در مجموع ۳۲۰ هزار و ۳۳۹ دستگاه انواع محصول سواری را تا پایان مرداد امسال به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش نزدیک به ۲۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در این بین، سایپا توانسته با تولید ۱۴۶ هزار و ۳۴۸ دستگاه انواع محصول سواری طی پنج ماه نخست امسال، به بزرگ‌ترین خودروساز کشور (از حیث تیراژ) تبدیل شود. این میزان تولید البته کاهش ۴/  ۱۱ درصدی را در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال اخیر برای نارنجی‌های جاده مخصوص به‌دنبال داشته است. زیرمجموعه این گروه یعنی پارس‌ خودرو هم تیراژی ۳۹ هزار و ۱۴۵ دستگاهی تا پایان مرداد امسال از خود به جا گذاشته که نسبت به پنج ماه ابتدایی سال پیش ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. کاهش ۵۰ درصدی گروه پارس خودرو را باید در خروج رنو و برلیانس جست و جو کرد. این گروه تولید خود را روی محصولات این برندهای فرانسوی و چینی متمرکز کرده بود. از ایران‌ خودرو هم خبر می‌رسد این شرکت طی پنج ماه امسال تیراژی ۱۳۶ هزار و ۳۰۷ دستگاهی را به ثبت رسانده که نشان می‌دهد در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال پیش ۳۰ درصد کاهش داشته است.

ایران‌خودرو همواره در این سال‌ها تولید بالاتری نسبت به رقیب نارنجی‌پوش خود داشته، ولی هم اکنون این سایپا است که عنوان پرتیراژترین خودروساز داخلی را یدک می‌کشد. این احتمال وجود دارد که جا ماندن ایران‌خودرو از سایپا، به خاطر تمرکز این شرکت روی تکمیل خودروهای ناقص باشد. اگچه سایپا هم تمرکز خود را روی تکمیل ناقص‌ها گذاشته، ولی به هر حال ایران ‌خودرویی‌ها تنوع محصول بیشتری داشته و طبعاً مشکلات زیادتری در مقایسه با سایپا برای تأمین قطعات دارند.

آزادی دو نماینده مجلس به قید وثیقه

در ابتدای هفته جاری دو عضو کمیسیون صنایع مجلس که به جرم اخلال در بازار خودرو در بازداشت به سر می‌بردند به قید وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد شدند. این دو نماینده طی هفته اخیر توسط قوه‌قضائیه بازداشت شدند. دلیل بازداشت فریدون احمدی و محمد عزیزی نمایندگان زنجان و ابهر اخلال در بازار خودرو و در ارتباط با پرونده شرکت سایپا بوده است. بر اساس سخنان محمد جواد جمالی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، شهریورماه سال پیش نامه‌ای از طرف دادستان تهران به هیات رئیسه مجلس مبنی بر دستگیری دو نفر در ارتباط با اخلال در نظام اقتصادی کشور و پولشویی رسید. براساس اظهارات این دو نفر آنها در تولید و پیش فروش عمده محصولات سایپا مشارکت داشته و قراردادی را با این شرکت به امضا رسانده بودند. آن طور که جمالی گفته بعد از بررسی قرارداد مذکور توسط مدیران جدید سایپا از آنجا که این قرارداد غیرقانونی بوده است پس از اتمام تمدید نشده این در وضعیتی است که دو نماینده عضو کمیسیون صنایع متهم هستند که از نفوذشان برای تمدید این قرارداد استفاده کرده‌اند. پس از آزادی این دو نماینده به قید وثیقه، احمد توکلی نماینده پیشین مجلس و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به رئیس کمیسیون حقوقی مجلس اتهامی را علیه این دو نماینده در ارتباط با خرید ۶ هزار خودرو توسط آنها مطرح کرد.

 

افشای ابعاد جدیدی از پرونده گوسن

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی اختصاصی از بعضی فعالیت‌های غیرقانونی، کارلوس گوسن، رئیس کنار گذاشته شده کمپانی‌های نیسان و رنو پرده برداشت. این روزنامه در این افشاگری اسنادی را ارائه کرده است که نشان می‌دهد، گوسن با همراهی پسرش، میلیون‌ها دلار پولی که به‌طور غیرقانونی از شریک تجاری نیسان در کشور عمان دریافت می‌کرده است را به‌صورت شخصی در «سیلیکون‌ولی» قطب شرکت‌های فناوری آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است. منابع آگاه به این روزنامه گفته‌اند که گوسن بی‌آنکه به نیسان در این‌باره اطلاع بدهد، دست به چنین اقدامی زده است. گوسن در نوامبر ۲۰۱۸ به  اتهامات فساد مالی و خیانت در امانت توسط دادستان‌های توکیو بازداشت شد و پس از آزادی با وثیقه اکنون انتظار دادگاهی را می‌‌کشد که باید به اتهامات وی رسیدگی کند. در پرونده کیفری عمان، گوسن به سرقت ۵میلیون دلار از پول‌های شرکت نیسان طی نقل‌و انتقالات مالی متهم شده است. این سرقت مالی از طریق یک خط اعتباری در لبنان انجام شده است.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar