قیمت سیتروئن C3 تغییر نخواهد کرد!

بروزرسانی در: شنبه 8 دی 97 ساعت 13:01
قیمت سیتروئن C3 تغییر نخواهد کرد!

گروه سایپا سیتروئن در حالی در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ اقدام به پیش فروش سیتروئن C3 کرد که از هفته‌ها قبل از آن برنامه تبلیغاتی تدارک دیده شده بود به صورتی که این خودرو ابتدا در خانه رز در شهرک غرب با حضور اصحاب رسانه رونمایی گردید و سپس محصول در نمایشگاه‌های گوناگون به نمایش در آمد.

در تمامی این برنامه‌ها و حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران، علاوه بر سؤالات گوناگون خبرنگاران در رابطه با ویژگی‌های خودرو و شرکت و یک سؤال مهم همواره مطرح شد و آن موضوع قیمت این خودرو بود؛ و در تمامی این برنامه‌ها، بطور رسمی از سوی شرکت اعلام گردید که قیمت این خودرو با توجه به وضعیت گوناگونی که در محیط بین الملل و ملی و از جمله تحولات نرخ ارز در کشور مطرح است، امکانپذیر نمی‌باشد و تنها راه این شرکت، اعلان نهایی قیمت در زمان تحویل می‌باشد و متقاضیان باید در زمان صدور دعوتنامه، مابقی قیمت خودرو را بر اساس قیمت روز شرکت پرداخت نمایند.

البته در این میان، همواره رسانه‌های گوناگون، گمانه زنی‌هایی از قیمت این خودرو با توجه به وضعیت بازار و رقبا داشتند و اعلام می‌نمودند و همواره شرکت بطور رسمی اعلام می‌نمود که هیچ کدام از قیمت‌های اعلامی، قیمت نهایی مورد تأیید شرکت نیست و باید مراحل مورد نیاز برای نهایی شدن قیمت طی گردد و نهایتاً منتظر ارسال دعوتنامه بود تا از قیمت قطعی، پرده برداری شود؛ و بالاخره در ۲۴ آذرماه ۱۳۹۷، گروه سایپا سیتروئن با ارسال دعوتنامه، قیمت این خودرو را تعیین کرد و مدل پایه آن را ۲۲۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت گذاری نمود که البته قیمت اولیه را ۲۳۸ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان در نظر گرفته بود و ۱۲ میلیون تومان را به عنوان تخفیف برای متقاضیان اولی سایپا سیتروئن در نظر گرفته است.

بر اساس اطلاعات دریافتی، فقط ۵% تخصیص یافته به این خودرو، ارز مرجع بوده است و مابقی بر مبنای ارز نیمایی است که آنهم با، اما و اگرهای فراوان و پس از گذشت مدت زمان طولانی به شرکت تخصیص یافته است.

از دیدگاه بازار، قیمت اعلامی توسط سایپا، ظاهراً با در نظر گرفتن قیمت بازار رقبا هم انجام گرفته است. یعنی مثلاً وقتی رقیب مستقیم این خودرو در بازار که هیوندای آی ۲۰ است، تقریباً ۲۱۰ میلیون تومان است، اگر مشخصات و امکانات خودروی سیتروئن سی ۳ با این خودرو، مقایسه گردد، قطعاً ارزش بازار این خودرو، بالاتر از ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود و با توجه به محدودیت عرضه که عملاً اتفاق افتاده است و عرضه این خودرو، تداوم نخواهد داشت، این قیمت می‌تواند بالاتر هم در نظر گرفته شود.

نکته بعدی اینکه خیلی از متقاضیان، قیمت این خودرو را با خودروی ۲۰۰۸ ایران خودرو مقایسه می‌کنند و میگویند چرا سایپا سیتروئن باید بیشتر از ۲۰۰۸ قیمت گذاری کند. جدا از اینکه از لحاظ مشخصات محصول، سیتروئن C3 بسیار خاص‌تر و متفاوت از خودروی ۲۰۰۸ است و قیمت گذاری آن در بازار ارتباطی با آن ندارد، ولی در همین راستا، شایانن توجه است که پیش فروش خودروی ۲۰۰۸، بیش از ده ماه قبل از پیش فروش سیتروئن سی ۳ بوده است (۰۳/۰۴/۹۶) و اصلاً در آن بازه زمانی، موضوع نرخ ارز نیمایی مطرح نبوده است و اینکه قیمت این خودرو در زمان ارسال دعوتنامه اول، نهایی گردیده بود و تغییرات قیمتی این خودرو، مطابق با قانون افزایش قیمت خودرو می‌باشد و نه بر اساس قانون کشف قیمت برای خودروهای جدید.

یک سؤال اساسی هم در این رابطه قابل طرح است هم اکنون، اختلاف قیمت کارخانه و بازار خیلی از خودروها، بسیار زیاد می‌باشد و عملاً منجر به فعالیت دلالی در این حوزه شده است.

تصور کنید که یک متقاضی، خودرویی را با قیمت مثلاً نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان از کارخانه می‌خرد و در بازار با قیمت نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رساند. یعنی تقریباً ۱۰۰% سود؛ و کارخانه با توجه به هزینه‌های انجام داده، زیان می‌کند. آیا این منطق پذیرفته است که کارخانه‌های ما ضرر بدهند و متقاضیان فردی، سود کاملاً غیر منطقی ببرند؟ و از سوی دولت، این تصمیم منطقی سازی قیمت برای پیشگیری از این دلالی، مدت‌هاست که معطل مانده و بجایی نرسیده است. هزینه این تصمیم را چه کسی باید بدهد؟ وقتی جلوی یک تصمیم منطقی مدتهاست گرفته شده است و مسئولین در مورد این تصمیم گیری، ریسک نمی‌کنند، هزینه تعطیلی کارخانجات و هزینه‌های حقوق کارگران را چه ارگانی باید پرداخت کند؟ آیا غیر از این است که اگر چنین اتفاقی بیفتد، دوباره دولت باید این هزینه را بر عهده بگیرد؟ اتفاقی که در مورد دیگر صنایع و فعالیت‌های اقتصادی افتاد و نهایتاً دولت مجبور به تحمل هزینه‌های آن شد؟ چرا وقتی می‌توان با یک تصمیم گیری منطقی، مدیریت اقتصادی کارخانجات را انجام داد، باید رویکردی را اتخاذ نمود که نهایتاً همه هزینه‌ها به دولت تحمیل شود؟

در پایان بنظر می‌رسد در بازار خودرو، یک شغل جدید ظهور کرده است. افرادی عمدتاً جوان که با مهارت در امور کامپیوتری و اینترنت، در ثبت نام‌های اینترنتی خودرو شرکت می‌کنند. بعد یک گروه‌هایی در شبکه‌های مجازی درست می‌کنند و آغاز به مدیریت افراد می‌نمایند. در زمان تحویل خودروها، بنرهای اعتراضی و ... درست می‌کنند و موجب ایجاد تجمعات و چانه زنی با نهادهای تصمیم گیر می‌شوند و نهایتاً از این راه، سودهای بزرگی بدست می‌آورند؛ و نه تنها هزینه‌هایی را بر شرکت‌ها تحمیل می‌کنند بلکه هزینه‌های روانی و اجتماعی و سیاسی به دولت و جامعه تحمیل می‌کنند لذا بنظر می‌رسد قیمت خودروی سیتروئن C3، همانی خواهد ماند که سایپا اعلام کرده است و عمده متقاضیان بر اساس این تصمیم، مبادرت به انتخاب دعوتنامه و تکمیل وجه کرده‌اند.

خودروکار

سیتروئن C3

بررسی سیتروئن C3

گزارش بازدید از خط تولید سیتروئن C3

سودآوری چند ده میلیونی خودروهای برجامی برای دلالان

خودروهای سیتروئن C3 ثبت نامی در مهلت مقرر تحویل خواهد شد!

قیمت قطعی سیتروئن C3 / بهمن ۹۷

سایپا سیتروئن اعلام قیمت سیتروئن C3 را تکذیب کرد

تحویل سیتروئن C3 چه زمانی است؟

قیمت سیتروئن C3 در آینده چقدر خواهد بود؟

زمان تحویل سیتروئن C3 را اطلاع رسانی می‌کنیم

قیمت نهایی سیتروئن C3 اعلام شد / آذر ۹۷

مشخصات کامل سیتروئن C3 شرکت سایپا

سایپا نحوه تسویه حساب سیتروئن C3 را منتشر کرد + میزان تخفیف

شوک خریداران سیتروئن C3 و تاوان ۱۰۰ میلیون تومانی بابت تحریم‌ها

قیمت گذاری سیتروئن C3 مجددا بررسی خواهد شد

اعتراض متقاضیان سیتروئن C3 به نحوه قیمت گذاری

تحویل نخستین سری خودروهای سیتروئن C3 به متقاضیان

واردات لوازم یدکی سیتروئن C3 توسط سایپا

تحویل خودروهای سیتروئن C3 و استقبال متقاضیان

اطلاعیه سایپا در مورد تکمیل وجه سیتروئن C3

قیمت و زمان تحویل خودروهای سیتروئن C3 به زودی ابلاغ خواهد شد

قیمت سیتروئن C3

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar