لزوم تخصیص وام بدون بهره به قطعه‌سازان

چهارشنبه 12 تیر 98 ساعت 13:29
لزوم تخصیص وام بدون بهره به قطعه‌سازان

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به مشکل کمبود نقدینگی و تأمین مواد اولیه، تخصیص وام بدون بهره به قطعه‌سازان الزامی است.

حمید گرمابی با اشاره به مشکلات قطعه‌سازان در وضعیت کنونی اظهار کرد: در شرایط تحریم مشکل تمام صنایع از جمله خودرو و قطعه چند برابر شده ولی یکسری مشکلات در داخل به این صنایع فشار وارد کرده؛ به نظر می‌رسد مشکل اصلی قطعه سازان کمبود سرمایه در گردش است و در وضعیت خاص باید بیش از حد معمول به این بخش تسهیلات ارائه شود.

نماینده مردم نیشابور در مجلس ادامه داد: از طرفی دیگر قطعه‌سازان به میزان زیادی مطالبات معوق دارند که خودروسازان باید زمان پرداخت آن را کوتاه‌تر کنند، چون که یکی از دلایل عمده کمبود قطعه همین موضوع است.

گرمابی با ذکر اینکه یکی از راه‌های تأمین مطالبات قطعه‌سازان منابع حاصل از پیش فروش خودرو است، تصریح کرد: مشکل هر دو صنعت کمبود نقدینگی است که باید در قالب وام جبران شود، البته وام بدون بهره یا با سود بسیار پایین.

او به طولانی شدن زمان واردات قطعه هم اشاره کرد و گفت: دولت باید راهکارهایی بیندیشد تا زمان واردات قطعه کوتاه‌تر شود چون در خیلی از موارد، مشکل قطعه‌سازان طولانی بودن پروسه تخصیص منابع، ثبت سفارش و ترخیص از گمرکات است تا خرید قطعات از طرف‌های خارجی.

گرمابی همچنین توصیه کرد: در وضعیت کنونی پرداخت وام به هر دو صنعت بهترین و سریع‌ترین راهکار موجود است، از نظر ما پرداخت نزدیک به ۱۰ تا ۱۵هزار میلیارد تومان وام به دو گروه خودروسازی هم مشکل نقدینگی این صنعت را تا حدودی رفع خواهد کرد و هم خودروسازان می‌توانند بدهی قطعه‌سازان را پرداخت کنند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد وجود مافیای ضد تولید ملی یادآوری کرد: البته برخی افراد در این وضعیت سخت، از آب گل آلود ماهی می‌گیرند ولی با همدلی به طور حتم این دسته از افراد به بن بست خواهند خورد.

اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar