درخواست لغو افزایش قیمت خودروهای پیش‌ فروش شده در ۱۴۰۱

سه شنبه 29 فروردین 02 ساعت 13:46
درخواست لغو افزایش قیمت خودروهای پیش‌ فروش شده در 1401

کاربران با ثبت پویشی با اشاره به افزایش قیمت خودرو در سال جاری، مطالبه کرده‌اند که این افزایش قیمت مشمول خودروهای پیش فروش شده در سال ۱۴۰۱ نشود.

کاربران با ثبت پویشی با عنوان «عدم افزایش قیمت دعوت نامه های پیش فروش سال ۱۴۰۱» عنوان کرده‌اند که حواله داران و افرادی که در پیش فروش شرکت‌های خودرو‌سازی سایپا و ایران‌خودرو شرکت کرده‌اند، نسبت به افزایش قیمت خودروهای ثبت نامی شاکی هستند.

آنها  عنوان کرده‌اند که افرادی که در سال ۱۴۰۱ در طرح‌های پیش‌فروش محصولات داخلی محصولات خودروسازان شرکت کرده بودند در حال حاضر توان پرداخت و تکمیل وجه دعوتنامه های سال جدید را ندارند و درخواست لغو افزایش قیمت و صدور دعوتنامه با قیمت های قبلی را دارند، کما اینکه بسیاری از این پیش‌فروش ها بدون سود مشارکت و سود انصراف بوده است و در صورت انصراف امکان ثبت نام برای خودرو تا حداقل دو سال را نداریم و البته که کسانی که در طرح یکپارچه شرکت کرده‌اند از مزایای بیشتری برخوردار هستند از جمله تغییر خودروی انتخابی با توجه به توان اقتصادی خود و امکان انصراف بدون جریمه و بدون سوختن کدملی و البته آگاهی از افزایش قیمت‌ها و ورود به این طرح ، که هیچ کدام از این شرایط برای ما وجود ندارد و در حق ما ناعدالتی آشکار صورت می‌گیرد، به عنوان نمونه خودروی ساینا اس دوگانه سوز بدون اعلام قیمت نهایی در آذر ماه ۱۴۰۱  با قیمتی حدود ۱۱۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بدون سود مشارکت، بدون سود انصرافی پیش فروش شده و با افزایش سنگین ۴۲ درصدی مواجه شده است، البته وضعیت در خودروهای پیش فروش شده ایران خودرو نیز به همین شکل است در حالی که متقاضیان با توجه به بودجه و تمکن مالی خود خودروها در طرح های پیش فروش ثبت نام کرده اند بنابراین از  وزارت صمت، شورای رقابت، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان‌، سازمان های تعزیراتی و دیوان عالی کشور درخواست داریم تا برای این هموطنان افزایش قیمت‌ها را اعمال نکرده تا این عزیزان هم صاحب خودرو شوند. همچنین امکان تغییر خودروی انتخابی هم برای این عزیزان امکان پذیر باشد.

بتابراین گزارش با توجه به درخواست‌های متعددی که در این زمینه بعد از افزایش قیمت خودرو وجود داشت، حسین فرهید زاده رئیس سازمان حمایت در نامه‌ای به  شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، کرمان موتور، مدیران خودرو، بهمن موتور، فردا موتور، آرین پارس موتور، مکث موتور، شرکت ایران خودرو دیزل، خودرو دیزل با موضوع «ضرورت اجرای دستورالعمل شماره ۴۷۳ مورخ ۱۴۰۰.۱۱.۵ شورای رقابت و پاسخگویی به مشتریان» بر ضرورت اجرای دستورالعمل شماره ۴۷۳ شورای رقابت تاکید کرد.

در این نامه آمده است: با توجه به تماس‌ها و مراجعات متعدد به این سازمان و همچنین انعکاس موضوع به وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اعمال افزایش قیمت اخیر بر قراردادهای منعقده قبل و عدم اهتمام آن شرکت در رعایت مفاد بند ۵ دستورالعمل شماره ۴۷۳ مورخ ۱۴۰۰.۵.۱۱ شورای رقابت در ارتباط با عدم شمولیت تورم قیمتی، بر پیش پرداخت مشتریان که در زمان ثبت نام خودروهای پیش فروش شده پرداخت کرده‌اند، ضمن تاکید بر رعایت مفاد این دستورالعمل در صدور دعوتنامه های جدید، ضروری است اقدامات اصلاحی لازم پیرامون این موضوع صورت گرفته و نتیجه با قید فوریت به این سازمان منعکس شود. بدیهی است در صورت عدم اجرای مفاد ابلاغیه مذکور، برخورد قانونی لازم در این خصوص معمول خواهد شد.

‌سپهر دادجوی توکلی مدیر مرکز روابط عمومی وزارت صمت نیز در خصوص این مساله بیان داشت: اگر خودروسازی قبل از مصوبه افزایش قیمت خودرو،  اقدام به پیش فروش کرده باشد اکنون که قیمت ها افزایش یافته است، پیش پرداخت خریدار شامل تورم نمی شود اما باقی مانده قیمت خودرو مشمول تورم است.

بر اساس این گزارش، در جلسه ۴۷۳ شورای رقابت اعضای شورا در رابطه با نحوه اقدام خودروسازان در موضوع پیش فروش خودرو به استناد ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مقرر کردند که  چنانچه مراجع ذیصلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است در این صورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود. بدیهی است خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش فروش نخواهند داشت.

فارس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

5 دیدگاه ها برای "درخواست لغو افزایش قیمت خودروهای پیش‌ فروش شده در ۱۴۰۱"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
کم فروشی و دزدی در ساینا دوگانه
مهمان
کم فروشی و دزدی در ساینا دوگانه

سلام
قیمت ساینا دوگانه۲۰۰میلیون بوده، توی پیش فروش ۱۱۴میلیون و ۲۵۰ پرداخت کردیم که میشه۵۷ درصدش. الان قیمتش۲۸۱میلیونه، ۴۳درصد باقی موندش میشه ۱۲۰ ملیون تومن، نه سودمشارکت داره و نه چیزی به ساینا دوگانه اضافه کردن، تازه خیلی از امکاناتش رو هم حذف کردن و وسایل پراید و تیبا ی قدیمی براش زاشتن. روی چه حسابی به جای ۱۲۰ میلیون باقی مونده دارن ۱۴۷میلیون میگیرن؟ این ۲۷ میلیون اضافه بابت چیه؟؟ خدایا اینو به کی بگیم؟ حتی یه رنگ چراغ هم عوض نکردن، ازش کلی چیزم کم کردن و کم فروشی دارن میکن، دزدی دزدی دزدی

جعفری
مهمان

من ساینا s دوگانه بهمن ۱۴۰۱مبلغ ۱۱۴۲۵۰پول دادم یکساله بدون سود مشارکت و انصراف اولا پارس با اون همه طرفدار رو ایران خودرو قیمت ساینا داره میفروشه ثانیا اگه همین ساینا رو در طرح یکپارچه ثبت نام کرده بودم با این تعداد کم طرفدار تا یکی دو ماه دیگه دستمون میرسید نه یساله ثالثا یعنی واقعا خودشرکت سایپا این حجم افزایش قیمت رو متوجه نیس اونم برای ساینا و کوییک که حالا میخواد دستور العمل ۴۷۳شورای رقابت رو نقض کنه واقعا که…

روحی
مهمان

ایران خودرو با اطلاع از این موضوع هر روز پیام میفرسته که مشتریانش زودتر پول رو پرراخت کنن خواهش میکنم تا قبل از ۵اردیبهشت که اخرین مهلت تکمیل وجه این قانون رو اصلاح کنن

حسین
مهمان

خب الان کوییک gx که قیمت نهاییش تعیین نشده و از پارسال پیش فروش کرده
چجوری میخوان قیمت نهایی رو حساب کنن
من که ۱۱۸ تومن بهمن پارسال دادم چطوری میخوان حساب کنن ؟
خدا بخیر کنه وضعیت ما رو

مهرانی
مهمان

مصوبه ۴۷۳ باید اجرا بشه.