بورس کالا راهی بی ثمر در قیمت خودرو

جمعه 28 مرداد 01 ساعت 11:18
بورس کالا راهی بی ثمر در قیمت خودرو

مرتضی مصطفوی می‌گوید: من از ابتدا معتقد بودم که عرضه خودرو در بورس کالا منجر به شفافیت نخواهد شد.

از سال ۹۹ چندین بار صحبت عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شد و هر بار این مسئله بدون نتیجه فراموش می‌شد. ماجرای ورود خودرو به بورس از جمله مسائلی بود که هربار با مطرح شدن آن واکنش‌ها متفاوتی را به دنبال داشت. برخی‌ها معتقد بودند بورس محلی امن برای عرضه خودرو است اما از سوی دیگر عده‌ای بر این باور بودند که عرضه خودرو به بورس تنها چالش‌های تازه‌ای فراهم خواهد کرد و نتیجه مثبتی در بازار نخواهد داشت.

پس از کشمکش‌های فراوان میان موافقان و مخالفان این طرح، بالاخره رسما عرضه خودرو در بورس کالا از روز گذشته کلید خورد. بر اساس گزارش‌ها روز چهارشنبه خودروهای دیگینیتی و فیدلیتی برای اولین بار در بورس کالا عرضه شد و حدود ۱۳درصد ارزان‌تر از بازار خودرو قیمت خوردند.

پیمان حدادی، رئیس اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، نوشت: «با اتحاد فعالان و ارکان بازار سرمایه و تلاش مدیران بورس کالا، سرانجام خودرو در بورس کالا معامله شد. به نفع خریدار و فروشنده. توسعه اقتصاد کشور از مسیر توسعه بورس‌ها خواهد بود.»

ورود پژو ۲۰۶ و پژو پارس به بورس کالا، پیشنهاد ایران‌خودروست

در ادامه اخبار استارت عرضه خودرو در بورس کالا برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی موضوع عرضه دو محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو (پژو ۲۰۶ تیپ۲ و پژو پارس) را اعلام کردند. در این رابطه امید قالیباف در گفت‌وگو شفاف‌سازی کرد و گفت: «گروه صنعتی ایران‌خودرو پیشنهاد کرده است که در گام بعدی، دو محصول پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو پارس وارد بورس کالا شوند؛ این موضوع بایستی مورد بررسی و موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد. بنابراین این موضوع فعلا تنها پیشنهاد گروه صنعتی ایران‌خودرو مطرح است.»

طرحی بی نتیجه برای بازار خودرو

آنطور که مشخص است طرح عرضه خودرو در بورس کالا قرار است با جدیت دنبال شود و آهسته آهسته خودروهای بیشتری را در بر بگیرد. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند طرح موفقی برای بازار و مصرف‌کنندگان باشد یا خیر؟ مرتضی مصطفوی، کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: من معتقدم چنین طرح‌هایی نمی‌تواند به نفع مصرف‌کنندگان باشد. برای بررسی کامل این مسئله باید بدانیم تا زمانیکه بازار انحصاری است و با دید سرمایه‌ای به آن نگاه می‌شود هیچگاه مصرف‌کننده با طرح‌های اینچنینی سود نمی‌کند.

وی ادامه داد: بازار خودرو انحصاری بوده، رقابتی در آن وجود ندارد و امیدی هم به کاهش قیمت نیست بنابراین در چنین شرایطی قدرت در دست عرضه‌کننده خواهد بود نه متقاضیان.

این کارشناس بازار خودرو افزود: من از ابتدا معتقد بودم که عرضه خودرو در بورس منجربه شفافیت نخواهد شد. چراکه تجربه سال‌های اخیر ثابت کرده است که در بازار بورس هم به راحتی قیمت‌سازی و حباب‌سازی می‌شود و رانت اطلاعاتی در این بازار زیاد است.

مصطفوی گفت: در سال‌های اخیر شاهد برکناری مدیران بورسی بوده‌ایم، از سوی دیگر شرکت‌هایی وجود دارند که از بازار بورس استفاده کرده و بخشی از تامین مالی‌شان را با ترفند‌های بورسی از جیب سهام‌داران انجام داده‌اند و حالا به قدرت رسیده‌اند. با این شرایط پس چگونه بورس می‌تواند تضمینی برای ایجاد شفافیت در معاملات خودرو باشد و کاهش قیمت را به دنبال داشته باشد؟

وی در پایان تاکید کرد: ماهیت بازار بورس ایران با ماهیت خودرو متفاوت است. خودرو یک کالای مصرفی بوده و بورس کالا ماهیت واسطه‌ای و نیمه تمام شده دارد. چون ماهیت متفاوتی دارند پس این مکانیزم منجربه کاهش قیمت خودرو نخواهد شد. واقعیت این است که اقتصاد ایران دلاری بوده و هرگاه در بازار خودرو قیمت‌ها کاهشی باشد تنها دلیل آن کاهش قیمت دلار خواهد بود. طرح‌های مختلف منجربه کاهش قیمت خودرو نخواهد شد چراکه حرف اول در اقتصاد را دلار می‌زند.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar