ماهانه ۴۰۰ دستگاه موتور دیزلی در «ایدم» تولید می شود

یکشنبه 19 بهمن 99 ساعت 11:47
ماهانه ۴۰۰ دستگاه موتور دیزلی در «ایدم» تولید می شود

تولید خودروهای تجاری در ایران همواره نیازمند ارتقای سطح داخلی‌سازی در تمامی قطعات بوده، این نیاز طی سال‌های اخیر در بسیاری از بخش‌ها برآورده شده، اما قطعات اصلی شامل موتور و گیربکس برای تمام خودروسازان امکان داخلی‌سازی نداشته است. بنابراین تنها ایران‌خودرو در بخش خودروهای سنگین خود به دلیل برخورداری از زیرمجموعه ایدم توانسته قطعات اصلی را داخلی‌سازی کرده و برخی از مدل‌های سنگین خود را با داخلی‌سازی بیش از ۸۰ درصد به بازار داخلی عرضه کند.

 

خودروهای دیزلی و مساله امنیت ملی

رئیس کمیسیون صنایع مجلس کشور درخصوص تولید موتور خودروهای دیزلی در کشور  بیان کرد: «در حوزه خودروهای دیزلی که به امنیت ملی ما وصل است، اقدامات جدیدی انجام داده‌ایم.»

عزت‌اله اکبری تالارپشتی ضمن اشاره به تحول شرکت ایران‌خودرو دیزل درپی قراردادهای منعقدشده از سوی شهرداری‌های تهران، مشهد، کرمان و همدان با این شرکت بیان کرد: «مدیران شرکت ایدم تبریز گزارش‌هایی ارائه کرده‌اند که براساس آن‌ها این زیرمجموعه ایران‌خودرو در گذشته سالانه ۴۰۰ دستگاه موتور بنز تولید می‌کرده، اما این رقم درحال‌حاضر به ۴۰۰ دستگاه موتور در ماه رسیده است.»

 

افتتاح خط تولید موتورهای یورو۴ و ۵ در ایدم

ایدم به‌عنوان شرکت تولیدکننده موتورهای بنز، طی دوران فعالیت خود همیشه در پی توسعه سبد محصولات و افزایش کیفیت بوده است. شرکت ایدم با انجام اقدامات اصلاح ساختار مالی و تدوین مدل درآمدی جدید در مسیر رشد درآمدزایی و دستیابی به سودآوری پایدار از طریق افزایش سهم و توسعه بازار موتورهای خودرویی و صنعتی، توسعه بازار قطعات یدکی، توسعه صادرات وارتقای فروش خدمات، قدم برداشته است. در همین راستا، اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز خط تولید موتورهای ۴۵۷ با آلایندگی یورو۴ و ۳۵۵ با آلایندگی یورو۵ در شرکت ایدم تبریز افتتاح شد.

هدف از این اقدام که در جهت توسعه محصولات ایدم و کمک به تولید خودروهای سنگین انجام شد، تولید ۱۰۰۰ دستگاه موتور ۴۵۷ و ۳۰۰۰ دستگاه موتور ۳۵۵ به‌عنوان بخشی از برنامه‌های این شرکت بود.

شرکت ایدم برای بهبود موتورهای تولیدی و با هدف تحقق مدل درآمدی تدوین‌شده در سال جاری، خودکفایی و تولید موتور OM457 با سطح آلایندگی یورو۴ و ارتقای استاندارد آلایندگی موتورهای  OM355 و OM364 به سطح آلایندگی یورو۵ و کاهش مصرف سوخت این موتورها با استفاده از سیستم Common Rail را در دستور کار قرار داده است.

 

صرفه‌ جویی ارزی با افزایش خط تولید موتورهای دیزلی ایدم

توسعه خط تولید موتورهای دیزلی ایدم، صرفه‌جویی ارزی ۱۰هزار یورویی به ازای تولید هر دستگاه موتور ۴۵۷ را به همراه داشته، این در حالی است که تعمیق ساخت داخل موتور ۳۵۵ صرفه‌جویی ارزی ۵هزار یورویی و موتور۳۶۴؛ صرفه‌جویی ۳هزار یورویی به دنبال خواهد داشت. ظرفیت سالانه تولید موتورهای ۳۵۵، ۳۶۴ و ۴۵۷ با سطح خودکفایی ۷۵ درصد ۹هزار دستگاه برنامه‌ریزی شده است. افزایش سطح داخلی‌سازی و در پی آن کاهش ارزبری برای تولید خودروهای تجاری و البته کاهش وابستگی به تولیدکنندگان خارجی، موضوعی است که با گسترش به سایر خودروسازان می‌تواند نجاتگر صنعت تجاری باشد؛ صنعتی که طی سال‌های اخیر به‌رغم تمام قدمتش در ایران، نتوانسته همپای کشورهای پیشرفته و حتی برخی کشورهای تازه‌کار همسایه مانند ترکیه عمل کند.

 

پایین بودن میزان تیراژ تولید تجاری ‌ها در ایران

توسعه صنعت تجاری‌ کشور و رهایی آن از وابستگی خارجی تنها با تلاش یک تولیدکننده به سرانجام نخواهد رسید. این موضوع نیازمند آن است که خودروسازان داخلی بتوانند با قطعه‌سازان و تولیدکنندگان قطعات اصلی مانند ایدم و چرخشگر همکاری و با استفاده از پلت‌فرم‌ و موتور مشترک، نسبت به تامین نیاز بازار داخلی اقدام کنند. با توجه به پایین‌بودن میزان تیراژ این خودروها در کشور، وجود گیربکس و موتور مشترک در خودروها می‌تواند بخش زیادی از هزینه‌های خودروسازان به واردات این قطعات را پوشش دهد.

 

ارتقای پلت ‌فرم دیزلی مشترک

شرکت چرخشگر به دنبال توسعه پلت‌فرم دیزلی مشترک است. براساس این اطلاعات، در این پلت‌فرم از موتور ۴۵۷ استفاده شده که در داخل کشور تولید می‌شود. 

همچنین چرخشگر در نظر دارد به‌منظور بومی‌سازی گیربکس این موتور نیز اقداماتی را انجام دهد. تولید این گیربکس به سرمایه‌ای حدود ۱.۷میلیارد یورو نیاز دارد و بومی‌سازی آن مشکل بخش بزرگی از تولیدکنندگان خودروهای کاروتجاری را حل خواهد کرد. براساس آمارها ، مشکلی درخصوص ظرفیت تولید و تامین تقاضای بازار در این بخش وجود ندارد و چرخشگر توانایی تولید سالانه ۲هزار دستگاه از این پلت‌فرم را برای انواع محصولات سنگین ازجمله کشنده و کامیون در اختیار دارد.

دنیای خودرو

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar