مجلس جلسه بررسی بازار خودرو را به هفته آینده موکول کرد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
مجلس جلسه بررسی بازار خودرو را به هفته آینده موکول کرد

پیدایش بعضی از مشکلات در هماهنگی‌ها موجب شد تا نشست خودرویی اعضای کمیسیون صنایع با وزیر صنعت و مدیران شرکت‌های خودروسازبه هفته آینده سپرده شود.

برپایه اعلام نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار بود نشست بررسی چرایی بالا رفتن قیمت خودرو این هفته در کمیسیون صنایع مجلس با حضور مدیران شرکت‌های خودروسازان برگزار و تصمیمات لازم در این رابطه اتخاذ شود. ولی اینطور که باستانی یکی از اعضای کمیسیون صنایع گفته است: این نشست به علت پیدایش بعضی از مشکلات در هماهنگی حضور خودروسازان و وزیر صنعت به یک شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه موکول شده است.

وی افزود: نمایندگان در این نشست می‌خواهند به طور جدی علت‌های بالا رفتن قیمت خودرو را از مدیران جویا شوند به طوری که قرار شده تمام دست اندرکاران خودروی ایران مثل وزیر صنعت، مدیران دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا به همراه معاونت صنایع وزارت صنعت در نشست حضور داشته و توضیحات خود را اعلام کنند.

در یک ماه گذشته شرکت‌های خودروسازی به بهانه‌های گوناگون اقدام به بالا بردن قیمت شماری از محصولات خود کردند که همین مساله نارضایتی زیادی از مردم را به دنبال داشت. خودروسازان با اعتقاد به اینکه هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده و ملزم به تغییر قیمت‌ها هستند، خود را در اعمال این تصمیمات بی‌تقصیر می‌دانند ولی کیفیت نامناسب محصولات و عدم ارائه خدمات پس از فروش عاملی شده تا مصرف‌کنندگان همچنان به تصمیم گیری شرکت‌های خودروساز اعتمادی نداشته و خواهان بالا رفتن کیفیت محصولات هستند نه اینکه قیمت‌ها را هربار افزایش دهند.

هم اکنون علاوه بر افزایش قیمت کارخانه شماری از محصولات ایران خودرو و سایپا بازار هم شاهد افزایش قیمت این محصولات است به طوری که حاشیه قیمت بعضی از اتومبیل‌ها از کارخانه تا بازار از مرز ۱۰ میلیون هم گذشته است. همین عمل عاملی شده تا بازار دلالی در این اتومبیل‌ها رونق پیدا کرده و هرکس درصدد سود بیشتر در معاملات این اتومبیل‌ها باشد.

افزایش قیمت خودرو آن هم بدون ضابطه و برپایه سلیقه خودروساز موجب شد تا کمیسیون صنایع مجلس به این مساله ورود پیدا کرده و در صدد بررسی آن برآید. نمایندگان کمیسیون صنایع اعتقاد دارند یکی از علت‌های افزایش قیمت خودرو، نرخ تورم و نوسانات نرخ ارز است که باید این دو مساله از یکدیگر تفکیک داده شده و تأثیر آنها بر قیمت تمام شده یک اتومبیل مورد ارزیابی قرار گیرد. بعضی از نمایندگان اعتقاد دارند در مقطعی شرکت‌های خودروساز از توانمندی داخلی و استفاده از قطعات ساخت داخل صحبت می‌کنند ولی وقتی ارز گران می‌شود قطعات وارداتی را بهانه کرده و اقدام به افزایش قیمت‌ها می‌کنند که این موضع برای ما علامت سؤال دارد. باید ارز بری اتومبیل‌ها هم در این نشست مورد بررسی قرار گیرد تا تکلیف مردم معلوم شود.

علاوه بر این بیش از ۱۵ تن از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم اخیراً با ارسال نامه‌ای به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار لغو بالا رفتن قیمت خودرو شده‌اند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar