مجهز شدن ۴ منطقه دیگر به پارک حاشیه‌ای هوشمند + جزئیات

چهارشنبه 27 شهریور 98 ساعت 11:08
مجهز شدن 4 منطقه دیگر به پارک حاشیه‌ای هوشمند + جزئیات

سرپرست معاونت فنی و مهندسی سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک گفت: علاوه بر منطقه ۲ پایتخت، ۴ منطقه دیگر هم طی ماه‌های آینده به طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند مجهز می‌شوند.

وحید سرلک، سرپرست معاونت فنی و مهندسی سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک در خصوص آخرین وضعیت طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند اظهار کرد: پارک حاشیه‌ای هوشمند در منطقه ۲ تهران در حال اجرا است و این طرح قرار است در مناطق ۶، ۷، ۱۱ و ۱۲ هم عملیاتی شود. لازم به ذکر است که یک سری خودروهای مجهز به دوربین، کنترل این طرح را بر عهده دارند. با توجه به برداشت پلاک توسط این خودروها، جزییات مدت زمان پارک و دیگر موارد برای صاحب خودرو پیامک می‌شود. تقریباً این کار از اواسط تیر آغاز شده و یک سری معابر را دسته‌بندی کردیم تا خودروها در بازه زمانی مشخص شده در این معابر برای کنترل وسایل نقلیه پارک شده رفت و آمد کنند.

توقف کوتاه‌مدت در حاشیه معابر

وی در خصوص هدف این طرح گفت: هدف اصلی از انجام این طرح بحث عدالت‌ محوری است. به عنوان مثال صاحبان بعضی از مغازه‌ها خودروهای خود را از صبح تا عصر جلوی در پارک می‌کنند ولی پارک حاشیه‌ای مربوط به توقف کوتاه مدت می‌شود. زمانی که جای پارک به طور رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد یک سری از افراد سوءاستفاده می‌کنند و شهروندانی که نیاز به جای پارک برای مدت زمان‌های کوتاه دارند دچار مشکل می‌شوند. ما می‌خواهیم مردم را به این سمت هدایت کنیم که اگر نیاز به توقف بلند مدت دارند از پارکینگ‌های عمومی، طبقاتی و غیر حاشیه‌ای استفاده کنند. قیمت هم در این مسائل به طوری است که شهروندان می‌توانند مدیریت لازم را داشته باشند. هزینه پارک حاشیه‌ای بر اساس مصوبه شورای شهر در سال ۹۳ است؛ نیم ساعت اول رایگان و پس از آن هزینه به صورت تساعدی بالا می‌رود.

جزئیات پرداخت هزینه‌ها

سرلک در مورد جزئیات پرداخت هزینه‌ها اظهار کرد: شهروندان برای اطلاعات بیشتر از پرداخت هزینه‌ها و جزییات باید به سایت my.tehran.ir مراجعه کنند. این نکته را باید گفت که در صورت عدم پرداخت مبلغ توسط صاحبان خودرو، اطلاعات به پلیس راهور داده می‌شود تا اعمال قانون انجام پذیرد. در صورتی که شهروندان به موقع مبالغ را پرداخت کنند یک سری طرح‌های تشویقی هم در نظر گرفته شده؛ به عنوان مثال ۱۰ درصد تخفیف در هزینه‌ها اعمال می‌شود. در پارک حاشیه‌ای منطقه ۲ به این نتیجه رسیدیم که رفتار ترافیکی مردم تغییر کرده است. مردم به سمت پارک‌های کوتاه مدت رفته‌اند و مدیریت در این زمینه انجام گرفته است. بر اساس مصوبه مجلس موظف هستیم که هزینه پارک حاشیه‌ای را به حساب دولت واریز کنیم. بعد از آن، هزینه مورد نظر به دست ما می‌رسد تا در بحث پارکینگ‌ها و توقف‌گاه‌ها صرف شود.

گزارش پارکبان‌ها به پلیس ۱۱۰

وی در پایان اشاره کوتاهی به پارکبان‌ها کرد و گفت: پارکبان به صورت کامل غیر مجاز است و از سال ۹۵ این قضیه منتفی شد. اطلاع ‌رسانی‌های لازم هم در این زمینه انجام گرفته و با پلیس هم همانگ شده که اگر مردم نمونه‌ای از این مسئله را مشاهده کردند به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند. هدف مکانیزه‌ بودن طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند هم از همین بابت است که پرداخت نقدی بین صاحبان خودرو و افراد حذف شود.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar