مشکلات ترخیص قطعات خودرو از گمرک همچنان ادامه دارد

سه شنبه 11 دی 97 ساعت 11:46
مشکلات ترخیص قطعات خودرو از گمرک همچنان ادامه دارد

به گفته رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی، همچنان مشکلات ترخیص قطعات خودرو از گمرک حل نشده است.

مشکل ترخیص قطعات خودرو همچنان باقی است، چندی پیش حجم زیادی از مواد اولیه و قطعات نیم ساخته قطعه سازان در گمرک مانده و ترخیص آنها با مشکل رو به رو شده بود. این شرایط موجب ایجاد مشکل در فرایند تولید قطعه‌سازان و در نتیجه خودروسازان شد.

طبق پیگیری‌ها برای اطلاع از آخرین شرایط این موضوع، محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، اظهار کرد: در بعضی موارد گمرک همکاری‌ها را شروع کرده ولی همچنان ترخیص قطعات از گمرک به طور کامل انجام نشده است.

وی افزود: البته لازم به ذکراست که مشکل اصلی از طرف گمرک نبوده و مشکل مجموعه قواعدی است که برای گمرک گذاشته شده و موجب گرفتاری شده و کار را متوقف کرده است.

نجفی منش تصریح کرد: این موضوع "دور باطل" است. اگر کالایی وارد شود، بایستی ارز آن را بانک مرکزی تخیص دهد. بخواهند ارز بگیرند باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه شود تا تخصیص انجام گیرد که البته تخصیص و دریافت ارز به بانک مرکزی ارجاع می‌شود؛ در آخر هم بانک مرکزی یا ارز نمی‌دهد یا اصلاً ندارد که تخصیص دهد؛ چون دور، دور باطل باقی می‌ماند.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی ادامه داد: زمان ترخیص کالای وارد شده، شماره ارز دریافت شده از بانک مرکزی طلب می‌شود، این شماره فقط زمانی در دست است که ارزی دریافت شده باشد. بنابراین وقتی ارزی تخصیص نیافته، شماره‌ای هم در کار نیست. بنابراین ترخیص کالا انجام نمی‌گیرد و کالا همچنان سردرگم باقی می‌ماند.

وی در رابطه با تولید ناقص خودروها هم گفت: تولید ناقص خودرو همچنان انجام می‌گیرد ضمن اینکه البته تولید به طور کلی بسیار کاهنده شده و شاید به یک سوم ظرفیت هم رسیده است که اگر هرچه زودتر مورد بررسی قرار نگیرد، باعث گرفتاری‌های بیشتر خواهد شد.

نجفی منش با تاکید بر اینکه عمده فشار بر روی قطعه سازان است، اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، در چند ماه گذشته نزدیک به ۳۷ درصد نیروهای مشغول در قطعه سازی تعدیل شده‌اند که دربردارنده خبری بسیار بد برای این صنعت و در نهایت کشور است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar