مشکلات فروش رانتی خودرو در طرح حمایت از مادران

شنبه 12 آذر 01 ساعت 10:52
مشکلات فروش رانتی خودرو در طرح حمایت از مادران
توزیع خودرو با روش لاتاری که به مثابه توزیع رانت در بازار خودرو است این بار مشکل جدیدی را ایجاد کرده است، دلالان بازار خودرو با اجاره کارت ملی مادران واجد شرایط، اقدام به خرید خودرو از کارخانه و عرضه به بازار با سود چند ده میلیونی می‌کنند.

توزیع رانت یا امضای طلایی از آفات اقتصادی است که توان به بیراهه کشاندن هر اقتصادی را دارد و به همین دلیل نیز کشورهای پیشرفته تلاش کردند تا با ایجاد شفافیت از این پدیده جلوگیری کنند.

حذف چند نرخی بودن در اجناس یکی از ساده‌ترین روش‌های ایجاد شفافیت در امور اقتصادی است که در اقتصاد کشور ما نادیده گرفته می‌شود. نه تنها تک نرخی بودن در اقتصاد ایران جدی گرفته نشده است در کمال تاسف شاهد توزیع رانتی محصول با اتکا به برخی شرایط خاص نیز رواج داده می‌شود.

واگذاری خودرو با قیمت کارخانه که گاها تا چند ده میلیون تومان با بازار آزاد متفاوت است به مادران صاحب بیش از دو فرزند یکی از نمونه‌های توزیع رانتی در صنعت خودرو است که این روزها وارد مرحله جدیدی نیز شده و در آینده یقینا شاهد مشکلاتی در این خصوص خواهیم بود.

دلالان بازار خودرو که به خوبی با شناخت خلاءهای قانونی به سودهای میلیاردی دست پیدا می‌کنند این بار سراغ مادران واجد شرایط رفته و با اجاره کارت ملی اقدام به دریافت خودرو با قیمت کارخانه می‌کنند.

اجاره کارت ملی که در سال‌های اخیر بازارهای بسیاری را درنوردیده است این بار به بازار خودرو راه یافته و باید در انتظار مشکلات بعدی در این خصوص باشیم.

با اینکه تا امروز بسیار در خصوص مشکلات قانونی اجاره کارت ملی اطلاع رسانی شده است و حتی خودروسازان نیز به طور مشخص هشدارهایی صادر کردند اما این رویه در بازار خودرو شدت بیشتری گرفته است.

با وجود اینکه انتقاد بسیاری به فروش خودرو با قرعه کشی وارد بود اما این روش توانسته بود تا حدودی از تخلفات در خرید خودرو جلوگیری کند در حالی که واگذاری خودرو به مادران واجد شرایط زمینه مناسبی برای سوءاستفاده دلالان بازار فراهم کرده است.

واگذاری خودرو به مادران در طرح موسوم به جوانی جمعیت از آن طرح‌هایی است که نه تنها تاثیری در افزایش آمار زاد و ولد ایفا نخواهد کرد بلکه با این روند مادران را وارد مشکلات حقوقی نیز خواهد کرد.

راهکار نیز در این شرایط مشخص است؛ حذف رانت از هر روش ممکن و حذف قیمت گذاری دستوری و پایان دادن به فروش چند نرخی خودرو.

انجام این کارها مانند هر جراحی اقتصادی دیگری ممکن است دردآور باشد اما به طور یقین دوران نقاهت کوتاه‌تری از سایر جراحی‌های اقتصادی مرسوم این روزها خواهد داشت و حتما دوران سلامت طولانی‌تری نیز برای صنعت خودرو فراهم خواهد کرد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "مشکلات فروش رانتی خودرو در طرح حمایت از مادران"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مصطفی
مهمان

مگه به همه مادران واجد شرایط خودرو میدن؟ اونم باید در قرعه کشی برنده بشه. پس کارت ملی به چه دردی میخوره؟

مصطفی
مهمان

مگه به همه مادران واجد شرایط خودرو میدن؟ اونم اگر در قرعه کشی برنده بشه. پس کارت ملی به چه دردی میخوره؟

رضا
مهمان

با سلام شاید بعضی ها کارت ملیشونو اجاره بدن ولی مادرانی که خودشون خودرو لازم دارن چی همه رو به یه چشم نگاه نکنید