مقصر گرانی خودرو کیست؟

چهارشنبه 22 اسفند 97 ساعت 12:49
مقصر گرانی خودرو کیست؟

به عقیده یک کارشناس صنعت خودرو، هم اکنون بزرگترین عامل در افزایش قیمت خودرو، تقاضاهای کاذب در عین تضعیف شدن عرضه است. با این وجود افزایش تقاضا برای حفظ ارزش پول و دارایی موجب شده که بازار "ناز کند" و چون نازش خریدار دارد؛ افزایش قیمت‌ها را رقم می‌زند.

حسن کریمی سنجری دراظهار کرد: در رابطه با افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو، دلایل گوناگونی به این موضوع دامن زده است. بخشی مربوط به وضعیت اقتصادی کشور است؛ بدین معنا که پیش‌بینی روشنی از آینده اقتصادی در سال ۱۳۹۸ وجود ندارد. پس افراد تصور می‌کنند اگر قرار است وضعیت به همین شیوه پیش برود، در سال آینده ممکن است نرخ ارز و به دنبال آن تورم افزایش پیدا کند.

وی با ذکر اینکه ظرف هفت الی هشت سال اخیر یا شاید از اواخر دولت دهم نقدینگی سالانه افزایش جدی داشته است، تصریح کرد: نقدینگی در بخش‌ها و لایه‌های گوناگونی اثرگذار بوده و موجب شده مردم برای حفظ ارزش پول خود که قرار است توسط تورم اقتصادی و افزایش نرخ ارز از بین برود، به بازارهای گوناگون روی آورند. البته که بازار خودرو دارای مطلوبیت فراوان در این زمینه است.

کریمی سنجری گفت: علاوه بر این بخشی دیگر از نابسامانی‌ها در افزایش قیمت خودرو در خود صنعت قابل تحلیل است. درست است که طی یکی دو ماه گذشته وضعیت عرضه بهتر شده است؛ ولی در نگاه کلی به سال ۱۳۹۷ عرضه خودرو در مقایسه با سنوات قبل و تقاضای طبیعی جامعه، بسیار کمتر و تضعیف شده است. البته که کماکان تقاضا وجود داشته و این حجم تقاضا باعث شده از آنجایی که تقاضاها توسط کارخانه‌ها تأمین نمی‌شود، مشکلاتی ایجاد شود.

وی افزود: هم اکنون تنها مکمل برای پاسخ به این حجم از تقاضا، بازار است؛ پس بازار به راحتی قیمت‌ها را افزایش داده و به اصطلاح "ناز می‌کند". نازش هم به سبب نگرانی از آینده بازار، خریدار دارد و قیمت‌ها را افزایش داده است.

این کارشناس صنعت خودرو ابراز امیدواری کرد: روند عرضه در سال ۹۸ بهبود پیدا کند و موجب تعدیل نسبی قیمت‌ها شود. همانطور که ذکر شد هم اکنون بخش عمده‌ای از تقاضاها کاذب بوده و به سبب نگرانی از آینده پیش بینی می‌کنند که خودروی خود را امسال خریداری کرده تا ارزش پول خود را در سال ۱۳۹۸ حفظ کنند و بتوانند خودرو را با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

وی دلیل دیگر افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت‌ها را روزهای آخر سال و تعطیلات عید دانسته و گفت: طبق روال هر ساله، مردم برای استفاده از تعطیلات احساس نیاز بیشتری به خودرو می‌کنند. ولی در این وضعیت که به شدت عرضه دچار فشار و تضعیف شده، افزایش تقاضا دردسرساز شده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar