تصویب مالیات خودروهای لوکس سال ۱۴۰۳

بروزرسانی در: دوشنبه 2 بهمن 02 ساعت 11:13
تصویب مالیات خودروهای لوکس سال 1403

بروزرسانی ۲ بهمن ۱۴۰۲: نمایندگان مجلس با اخذ مالیات یک درصد از انواع خودروی سواری و وانت دو کابین در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز آن ها بیش از ۳۵ میلیارد ریال است موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه، ۲ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بند (د) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (د) تبصره (۶) این لایحه آمده است: انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سی و پنج میلیارد (۳۵،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد (۱%) می‌گردند.

درصورت عدم پرداخت مشمول حکم ماده(۱۹۰) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی می‌باشد.

در ابتدای بررسی این بند پس از عدم موافقت نمایندگان حاضر در جلسه با پیشنهاد حذف کل این بند، اصلاح جزء مبنی بر حذف واژه «غیردولتی» توسط محمدرضا صباغیان بافقی ارائه و رد شد.

در ادامه علیرضا سلیمی در حذف جزء پیشنهاد قرار دادن ۲.۵ میلیارد تومان به عنوان کف قیمتی برای اخذ مالیات را ارائه کرد.

مجتبی یوسفی در مخالفت با این پیشنهاد، عنوان کرد: مجلس یازدهم ۳ سال تلاش کرد در حوزه خودرو اقدامات درخوری به انجام برساند و به طریقی باری از دوش مردم بردارد. ابتدا با تصویب قانون واردات خودروی نو برای اولین، بعد با افزایش ارز واردات خودرو، سوم قانون واردات خودروی دسته دوم بود که از همین تریبون به وزیر صمت تذکر می دهیم زودتر این مصوبه را اجرایی کند.

وی در خصوص پیشنهاد آقای سلیمی هم عنوان کرد: الان یک نیسان وانت که یک فرد با آن کسب معیشت می کند بالای یک میلیارد است اگر با این وضعیت خودرو این عدد را بپذیریم باید از نیسان وانت هم مالیات اخذ کنیم.

سلمان اسحاقی هم عنوان کرد: امیدواریم به بهانه بررسی این موضوع دولت نسبت به واردات خودروی کارکرده اقدام کند. در مالیات ما معمولا به دنبال خورده ها هستیم و هیچ وقت دنبال کلان مالک ها نمی رویم.

حمیدرضا حاجی بابائی رئیس کمیسیون تلفیق هم تصریح کرد: سازمان مالیاتی به اندازه کافی سخت گرفته است اگر کف مالیات را ۲.۵ میلیارد تومان قرار دهیم ۳ سال دیگر باید از پراید هم مالیات بگیریم.

بروزرسانی ۳ دی ۱۴۰۲: بر اساس بند «د» تبصره ۵ لایحه بودجه سال آینده که به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است، سال آینده انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز خودروی آنها بیش از ۳ میلیارد تومان باشد، نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شوند.

طبق این مصوبه مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند از لایحه قیمت روز خودرو تعیین شده که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین خواهد شد. سازمان مزبور مکلف است مراتب را به نحو متقضی بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۳ به صورت برخط به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کند.

در بخش «ذ» میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده ۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ۱۳۸۰ به مبلغ ۵۷ میلیون تومان و میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مالیات بر درآمد مشاغل به میزان ۷۵ میلیون تومان تعیین می‌شود.

همچنین در بخش «ژ» تبصره ۵ آمده است، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری و باغ‌ویلاهای مجاز با احتساب عرصه و اعیان و واحدهای مسکونی که ارزش آن بیش از ۳۵ میلیارد تومان باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان ۲ در هزار می‌شوند این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال مالک املاک فوق بوده است.

در بخش ۲ این بند آمده است،‌واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای در حال ساخت مشمول این مالیات نیستند و باغ‌ویلاهای غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون ماده ۹۹ یا ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها حسب مورد مشمول جریمه معادل ۲ برابر مالیات باغ‌ویلاهای مجاز خواهند بود.

 

بروزرسانی ۱ آذر ۱۴۰۲: براساس لایحه بودجه ۱۴۰۳، خودروهای سواری که ارزش آنان بالای ۳میلیارد تومان است مشمول سالانه یک درصد مالیات می‌شوند.

البته روی مازاد مبلغ؛ یعنی اگر قیمت خودروی شما ۴میلیارد تومان است، روی یک میلیاردی که بیش از ۳میلیارد تومان است، باید مالیات بپردازید. یعنی مالیات یک خودروی ۴میلیاردی ۱۰میلیون تومان خواهد بود.

 

بروزرسانی ۲۱ مرداد ۱۴۰۲: رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: درست است که لوکس بودن خودرو با قیمت تعیین می‌شود، اما اگر قیمت پایین‌تر بود هم قیمت پایین مبنای لوکس بودن خودرو قرار می‌گرفت.

محمدهادی سبحانیان با بیان اینکه اراده دولت بر حمایت تولید است، اظهار داشت: به پیشنهاد دولت در ۲ سال گذشته، نرخ مالیات بر فعالیت‌های تولیدی ۲ واحد درصد در سال جاری و ۵ واحد درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است، اگرچه این اقدام بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی دولت را از بین می‌برد، اما به جهت حمایت از تولید پیگیری‌های لازم برای کاهش مالیات واحدهای به طور جدی تولیدی دنبال می‌شود.

 
 

۵۰ درصد درآمدهای مالیاتی کشور از ارزش افزوده است

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد: رویکرد سازمان امور مالیاتی کشور کاهش فشار بر تولید و رفتن به سمت مالیات بر مصرف است. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از درآمدهای مالیاتی کشور مبتنی بر مالیات بر ارزش افزوده است.

وی در رابطه با لایحه مالیات بر مجموع درآمد گفت: هدف ما از این لایحه این است که بار مالیاتی را از تولید به سمت اشخاص ببریم، این لایحه تدوین شده و امیدواریم هرچه سریع‌تر نهایی شود و به به صحن مجلس برود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: یکی از دلایل تورم، کسری بودجه‌ای است که از منابع بانکی تأمین می‌شود. البته این اتفاق مربوط به سال‌های اخیر نیست بلکه دهه‌هاست که این مشکل وجود دارد، هرچند مسیر به سمت اصلاح است، اما من معتقدم این اصلاح باید ۱۵ سال پیش رقم می‌خورد.

اخذ مالیات از خودروهای لوکس

وی با بیان اینکه اگر به سمت تأمین مالی غیر تورمی بودجه برویم قطعاً تورم کاهش پیدا می‌کند، درباره مالیات خودروهای لوکس هم گفت: درست است که لوکس بودن خودرو با قیمت تعیین می‌شود، اما اگر قیمت پایین‌تر بود هم قیمت پایین مبنای لوکس بودن خودرو قرار می‌گرفت.

رئیس سازمان مالیاتی کشور مطالبه فعالان اقتصادی مبنی بر اینکه دولت باید در مدیریت هزینه‌های خود اراده جدی داشته باشد را مطالبه به حقی دانست و گفت: دولت در همین مسیر در حال حرکت است و می‌توان گفت در حال حاضر رشد هزینه‌های دولت محدود است و قابل توجه نیست، در واقع اداره دولت بر کاهش مخارجش است.

بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، وی گفت: بر این باور هستیم که مالیات را باید از کسانی اخذ کنیم که توان پرداخت بیشتری دارند، وصول مالیات باید منطبق بر قانون باشد و معتقدیم اگر این قوانین رعایت و جلوی فرار مالیاتی گرفته شود می‌توانیم به تکالیف خود عمل کنیم و لازم نیست برای رسیدن به اهداف وصولی بر مؤدی فشار بیاوریم.

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar