نشست سران قوا در مورد آزادسازی واردات خودرو

چهارشنبه 11 اردیبهشت 98 ساعت 15:21
نشست سران قوا در مورد آزادسازی واردات خودرو

واردات خودرو مدت‌ها است که بسته شده و عرضه خودرو در ایران با مشکلاتی رو به رو است. عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معدن مجالس خبر داد: هفته آینده در خصوص آزادسازی واردات خودرو و ساماندهی بازار در مجلس بحث می‌شود.

عبدالله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد گرانی‌های گذشته خودرو گفت: علت گرانی‌های گذشته خودرو به میزان عرضه در کشور بازمی‌گردد که در کشور بسیار پایین و در مقابل میزان تقاضا بسیار بالا است. به طور کلی عرضه خودرو از اختیار دولت و خودروسازان خارج شده و به دست دلالان افتاده است. فشار خرید بالا رفته و خودرو از کالای مصرفی به سرمایه‌ای تبدیل شده و این مورد موجب ایجاد حجم بالای تقاضا شده است. به عنوان مثال روز پیش در قائم‌شهر یک فرد اقدام به خرید ۵ دستگاه سانتافه برای سرمایه‌گذاری کرد. حضور دلالان موجب شده که اختیار قیمت‌گذاری خودرو از وزارت صمت و خودروسازان خارج شود. بحث قیمت‌گذاری ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار، تا اندازه‌ای به نفع خودروسازان است ولی بازار در دست دلالان قرار دارد.

اجازه آزادسازی واردات

وی در ادامه افزود: ما باید اجازه دهیم بازار از خودرو اشباع ضمن این که واردات خودرو هم برای حجم موتورهای پایین آزاد شود. با این روش علاوه بر خودروهای داخلی امکان برطرف کردن نیاز طبقات پایین جامعه هم برطرف می‌شود. مجلس یک هفته تعطیل بود و در هفته آینده باید تصمیمات جدی در مورد بازار خودرو انجام دهد. امسال دو نشست برای ساماندهی بازار خودرو تشکیل شد ولی کنترل بازار از توان دولت، وزارت صمت و خودروسازان خارج است. لازم به ذکر است که ۷ درصد عرضه خودرو توسط خودروسازان انجام می‌شود و ۹۳ درصد مربوط به خودروهایی است که به صورت کارکرده در بازار وجود دارند.

راهکار کاهش قیمت خودرو

رضیان در مورد روش کاهش قیمت‌ها اظهار کرد: به طور کلی کاهش قیمت خودرو بستگی به این دارد که مدیریت به چه صورت انجام شود. شورای اقتصادی سران قوا باید اجازه دهند که واردات خودرو آزاد شود که البته نمی‌گوییم خودروهای لوکس وارد شوند بلکه خودروهایی که اقشار گوناگون جامعه به ویژه طبقات پایین بتوانند آن‌ها را خریداری کنند. اگر بازار اشباع نشود و همین روال عرضه کم و تقاضای بالا وجود داشته باشد امکان کاهش قیمت وجود ندارد. عرضه خودرو نباید به طوری باشد که سایت ظرف چند ثانیه همه حجوم بیاورند و ظرفیت‌ها تکمیل شود.

مشکل مالیاتی خودروهای گمرک

وی در پایان به بحث خودروهای موجود در گمرک نیز اشاره کرد: در مورد آزادسازی واردات باید سران قوا در این مورد صحبت کنند و هفته آتی نشستی برای بررسی این موضوع برگزار می‌شود. احتمال وجود دارد که تصمیماتی در مورد آزادسازی واردات انجام پذیرد ولی امکان مخالفت هم وجود دارد. در خصوص ترخیص‌های گمرک هم مشکلات مالیاتی وجود دارد که این موارد باید برطرف شود اما تاکنون همچنان مشکلات پابرجاست.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar