آزادسازی واردات خودرو برای دولت مزیت دارد

سه شنبه 22 آبان 97 ساعت 18:02
آزادسازی واردات خودرو برای دولت مزیت دارد

رییس فدراسیون واردات در واکنش به موضوع ممنوعیت واردات خودرو گفت: آزادسازی واردات خودرو برای دولت مزیت دارد.

فرهاد احتشام زاد با ذکر این که موانع صادراتی بر واردات هم اثر گذاشته است، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما موانعی است که بر سر راه صادرات قرار گرفته و از آن جایی که یکی از منابع مهم مورد استفاده، ارز حاصل از صادرات است پس این موضوع در روند واردات هم تأثیر گذاشته و چرخه تجارت را معیوب کرده است.

او ادامه داد: ۹۰ درصد واردات مربوط به مواد اولیه و نیمه ساخته‌ای است که در تولید استفاده می‌شود و مجدداً مبنای صادرات قرار می‌گیرد، پس هر چقدر این چرخه چه در حوزه واردات و چه صادرات با وقفه رو به رو شود منجر به توقف تولید و تجارت خواهد شد.

احتشام زاد با اشاره به تحریم‌های خارجی تصریح کرد: با توجه به وضعیت فعلی و فشار کشورهای دیگر از جمله تحریم‌های بانکی و نگرانی گروه‌های فروشنده و خریدار خارجی، تا جای ممکن باید برای واردات و صادرات تسهیلاتی در نظر بگیرند و وزنه‌ای به نام محدودیت داخلی به پای تجار اضافه نکنند.

عضو انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر این که موانع صادراتی و وارداتی باید هر چه زودتر برداشته شود، افزود: در این راستا یکی از کالاهای مهم خودروهای وارداتی است، این خودروها اغلب کالاهای گرانی هستند به صورتی که یک واحد خودرو به نسبت کالاهای دیگر ۳۰ هزار دلار قیمت دارد پس خودرو دارای ارزش بالایی است و با شمار کم می‌تواند ارز با حجم بالا جابه جا کند.

او ادامه داد: از سوی دیگر تعرفه بسیار بالا واردات خودرو یکی از راحت‌ترین درآمدهایی است که برای دولت وجود دارد پس آزادسازی واردات از لحاظ درآمدزایی به نفع دولت هم است.

احتشام زاد در خصوص بحث لغو ممنوعیت واردات خودرو در مجلس یادآوری کرد: هر چه زودتر در مورد این موضوع تصمیم گیری شود ضرر کمتری به کشور وارد می‌شود.

رییس فدراسیون واردات همچنین در خصوص شرایط خودروهای دپو شده در گمرک توضیح داد: آخرین پیگیری که توسط انجمن واردکنندگان انجام شد مبنی بر این بود که خودروهای وارداتی به طور کل کالاهایی هستند که ارز بری آن‌ها انجام شده و اکنون با هزینه گمرک رو به رو شده‌اند و از سویی متقاضیان منتظر تحویل خودروهایشان هستند پس ماندنشان در گمرک تأثیر مثبتی ندارد و باعث خرابی می‌شود.

احتشام زاد اضافه کرد: حتماً باید با واردکنندگان گوناگون هم در گمرک، ولی کالاهایی که قانونی و بدون تخلف وارد شدند نباید به چوب بقیه تنبیه شوند.

عضو انجمن واردکنندگان خودرو افزود: گمرک به ما نوید داده که هرچه زودتر در خصوص این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

رییس فدراسیون واردات با اشاره به نشست وزیر صنعت با اعضای اتاق تهران در مورد موانع و مشکلات تجار توضیح داد: پیش از انتخابات مجلس، آقای رحمانی برای ارائه برنامه‌هایشان به اتاق بازرگانی آمدند و در خصوص ممنوعیت واردات هم با ایشان صحبت کردیم و با توجه به اشرافی که وزیر جدید صنعت به این حوزه و مشکلات آن دارند امیدواریم تاکید وی موجب تسریع بررسی این موضوع شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar