نظرات غیرکارشناسی در حوزه استانداردهای خودرو

چهارشنبه 16 شهریور 01 ساعت 13:25
نظرات غیرکارشناسی در حوزه استانداردهای خودرو
مقوله استاندارد یکی از تخصصی‌ترین مباحث در حوزه مدیریتی به شمار می‌رود که بحث و اظهارنظر در خصوص آن نیاز به تخصص بالایی دارد به ویژه اگر این استانداردها با دانش فنی صنعتی نظیر خودرو ترکیب شود این پیچیدگی نیز دو چندان خواهد شد اما با این وجود هر از گاهی شاهد اظهارنظرهایی از سوی افراد بدون صلاحیت علمی در حوزه استاندارد هستیم.

مباحث مرتبط با صنعت خودرو با وجود تخصصی بودن اما نقل همه محافل است و از رانندگان تاکسی تا نمایندگان مجلس همه خود را در این خصوص صاحب نظر می‌دانند.

به طور مثال آرا شاوردیان عضو کمیسیون عمران مجلس شورای درباره کیفیت خودروهای تولیدی کشورمان می‌گوید: "خودروسازی کشور روز به روز در زمینه کیفیت دچار پسرفت است و متاسفانه آنچه این وسط کم اهمیت تلقی می شود جان و مال مردم می باشد. سازمان ملی استاندارد با ناایمن خواندن و عدم تأیید استاندارد برخی خودروها اولین قدم را در راستای اعمال نظارت صحیح بر کیفیت خودروهای داخلی برداشت تا شرکتهای خودروسازی بخاطر منافع خودشان هم که شده، قدمی در راستای بهبود کیفیت خودروهای خود بردارند. خودروسازی کشور روز به روز در زمینه کیفیت دچار پسرفت است و متاسفانه آنچه این وسط کم اهمیت تلقی می شود جان و مال مردم می باشد".

اظهارات این نماینده مجلس که هیچ تخصصی نیز در خصوص صنعت خودرو و مباحث استانداردی آن ندارد تنها مشتی نمونه خروارها اظهارات فرافکنانه در مورد صنعت پیشران خودرو است. از این دست سخنان بسیار است و از فرماندهان ارشد پلیس راهور تا استانداران و ائمه جمعه پرچمداران چنین موضع گیری‌هایی در حوزه خودرو هستند.

هر چند موضع گیری و مصاحبه‌های این افراد و برخی اظهارنظرها در تریبون های رسمی کشور بیشتر جنبه عوام فریبی دارد و نباید به آن واکنشی نشان داد اما بد نیست تا نکته‌ای را به این آقایان یادآور شویم.

بدون هیچ گونه تعصب و جانبداری از صنعت خودرو و نیتی برای لاپوشانی ضعف و کاستی‌های این صنعت باید تاکید کنیم که تمام کمبودهای خودروسازان در حوزه استانداردی مربوط به تحریم‌هایی است که خودروسازان در خصوص شکل‌گیری آن هیچ نقشی نداشتند. این موضوع حتی به تایید مقامات ارشد سازمان استاندارد نیز رسیده است وگرنه فرصت خودروسازان در دریافت این استانداردها بارها تمدید نمی‌شد و اگر هم امروز خودروسازان تحت فشار سازمان استاندارد قرار دارند به دلیل فشارهایی است که سیاسیون بر این سازمان تحمیل می‌کنند تا از این طریق بتوانند افکار عمومی را اقناع کنند.

آری؛ هر چند برخی تحریم را نعمتی برای کشور می‌دانند اما واقعیت این است که تحریم‌ها موجب شده است تا دستیابی به برخی از استانداردهای ۸۵ گانه برای خودروهای داخلی مقدور نباشد.

به هر حال این مسیری است که ما انتخاب کردیم و در این مسیر نیز سختی‌هایی وجود دارد که صنعت‌کاران ما در حال تحمل آن هستند اما انصاف نیست که برخی از مقامات و مدیرانی که خود بهتر از هر کسی بر چرایی وجود این وضع اشراف دارند هم زمان نقش منتقد را نیز برای خود تعریف کنند.

اصلی‌ترین مانع پیش روی خودروسازان ما برای پیشرفت و ارتباط گیری با خودروسازان خارجی و انتقال تکنولوژی، تحریم صنعت خودرو است. هر چند سوءمدیریت‌هایی نیز در این میان وجود دارد اما مانع اصلی پیشرفت همان تحریم صنعت خودرو است که در همه حوزه‌ها ما را ناچار به درجازدن کرده است.

لذا از مقامات و مسئولان عاجزانه تقاضا می‌کنیم که اگر می‌توانند قدمی در رفع مانع اصلی بردارند وگرنه ژست مخالف و منتقد گرفتن در وضع موجود زیبنده و برازنده آنان نخواهد بود.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar