نکات کلیدی موفقیت ترکیه در تولید خودرو

شنبه 14 دی 98 ساعت 13:28
نکات کلیدی موفقیت ترکیه در تولید خودرو

ترکیه با جذب چندین کمپانی‌ برتر خودروسازی دنیا و ایجاد زیرساخت‌های قطعه‌سازی برای تأمین نیاز خودروسازهای جهان به‌آنجا رسید که از ۸۴ مدل خودرو تولید شده در این کشور ۷۳ مدل صادر و ۹ مدل برای مصرف داخلی استفاده می‌شود؛ آن‌هم خودروهایی که جزو ۱۰ برند اول دنیا هستند.

درجا زدن صنعت‌ خودرو کشور درچند دهه اخیر دلایل گوناگونی دارد که به‌نظر می‌رسد بزرگترین آنان نبود نقشه راه دراین صنعت است. صنعتی که ابتدای شروع‌ به‌ کارش حضوری پررنگ درمنطقه داشت و توانست بازار زیادی را از آن خود کند و اکنون مشاهده‌گر آن است که کشور همسایه توانسته درکمتر از دو دهه فعالیت در این حوزه گوی سبقت را از او برباید.

در این خصوص مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران به‌ بیان نظرات خود پرداخت.

وی اظهار داشت: «ترکیه با جذب چندین کمپانی‌ برتر خودروسازی دنیا و ایجاد زیرساخت‌های قطعه‌سازی برای تأمین نیاز خودروسازهای جهان به‌آنجا رسید که از ۸۴ مدل خودرو تولید شده در این کشور ۷۳ مدل صادر و ۹ مدل برای مصرف داخلی استفاده می‌شود؛ آن‌هم خودروهایی که جزو ۱۰ برند اول دنیا هستند. نکته دیگر اینکه دولت برای فعالان این صنعت معافیت‌های مالیاتی و واردات کمکی درنظر گرفت. یعنی قطعه‌سازان را از مالیات معاف کرد و برای آن‌ها تسهیلات ویژه‌ای درنظر گرفت.»

دادفر در ادامه گفت: «باید بپذیریم در ایران دولت همه ‌کاره است و درعین‌حال شما نمی‌توانید بخشی را معرفی کنید که دولت درآن دخالت کرده و موفق شده است. خودروسازی در اختیار دولت است. اکنون اگر بخش‌های خصوصی بخواهند در این حوزه وارد شوند، یک‌سری افراد شروع به‌ جوسازی رسانه‌ای می‌کنند که اینها دنبال رانت آمدند. ما نمی‌خواهیم از گروه یا مجموعه‌ای حمایت کنیم، اما چرا هر واحد خصوصی که در این حوزه اندکی بزرگ و قدرتمند شد، اینگونه تهمت‌ها را باید بشنود. بخش‌خصوصی حساب یک‌ریال را هم دارد و به‌خودش ضربه نمی‌زند؛ اما مدیر دولتی نگرانی ندارد؛ چون از جیب خودش نیست و بنابراین شکست طرح برای او اهمیتی ندارد. ترکیه امروز ثابت کرده می‌شود بدون دخالت دولت خودرو ملی تولید کرد؛ ولی ما نمی‌توانیم؛ چون که دولت دخالت می‌کند.»

دبیر انجمن واردکنندگان گفت: «دولت ترکیه برای وارد کردن دستگاه‌ها و ماشین‌آلات قطعه‌سازی تعرفه صفر تعیین کرد و به‌آن‌ها تسهیلات داد. این کشور از سال ۱۹۸۸ برنامه‌ریزی برای تولید قطعه خودرو را آغاز کرد و اکنون هم به‌این مرحله رسیده است. دو نکته کلیدی درموفقیت ترکیه وجود دارد؛ عدم‌ دخالت دولت درتجارت آزاد و نیز صنعت ‌خودرو که منجر به ‌شکوفایی این حوزه در آن کشور شده است.»

اخبار خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar