واردات خودروهای روسی چقدر واقعی است؟

چهارشنبه 12 شهریور 99 ساعت 11:56
واردات خودروهای روسی چقدر واقعی است؟

هرچند اخباری در مورد واردات خودروهای روسی به بازار ایران منتشر شده بود اما دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: واردات خودروهای روسی به ایران واقعی نیست و این طرح و ایده‌ها جنبه اجرایی ندارد.

«خودروهای روسی وارد ایران می‌شوند.»سال پیش برای نخستین بار یک کارشناس بازار خودرو از واردات خودروهای سواری لادا در بازار ایران خبر داد. اگرچه که در این زمینه زمزمه‌هایی از طرف دو کشور شنیده می‌شد اما با تشدید تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا این برنامه هیچ‌گاه جنبه عملیاتی پیدا نکرد.

اکنون خبرگزاری صدا و سیمای ایران از عرضه سه مدل خودروی روسی از پاییز امسال به بازار خودروی ایران خبر داده است. آیا ورود خودروهای سنگین روسی به بازار ایران واقعی است؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این سوال که واردات خودروهای روسی چقدر واقعی است، گفت: متاسفانه برند خودروهای روسی در کشور ما خوب پاسخ نداده و این خودروها عملکرد چندان مناسبی ندارند. ما باید خودروهایی را در حوزه کار وارد کشور کنیم که بتواند در جاده حدود دو تا سه میلیون کیلومتر پیمایش داشته باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که آیا خودروهای روسی برای اقلیم کشور ما مناسب است یا نه؟ چنانچه قرار است خودروهای کار به کشور بیایند، بهتر است که برندهای سرشناش وارد بازار خودروی کشورمان شود.

مهدی دادفر افزود: در گذشته برای اینکه «های کاماز» (نوعی کامیون) روسیه بتواند راه برود سه پنکه سمت موتور این خودرو اضافه کردند. حال آیا با این تجربه تلخ و ناموفق باز هم می‌خواهیم راه گذشته را برویم؟

سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر قرار بر واردات خودروی خارجی است چرا باید روسیه را انتخاب کنیم؟ آیا روسیه امروز در بخش خودروهای سواری دارای تکنولوژی بالایی است؟

وی گفت: نمی‌دانم چرا دولت‌ها علاقه دارند که کالاهای مهمی مانند خودرو را با کیفیت پایین تهیه کنند. یا از طرفی چرا ایران علاقه به سرمایه‌گذاری و همکاری با کشورهای دسته چندمی دارد. به عنوان مثال ایران خودرو و سایپا در ونزوئلا و گینه سایت خودرویی می‌زنند و خودروهای سواری را از چین و روسیه وارد کشور می‌کنند.

او تصریح کرد: معتقدیم این طرح و ایده‌ها جنبه اجرایی ندارد و تنها در حد تئوری مطرح می‌شود. سوال ما این است که اگر قرار است خودرو وارد کشور شود چرا این خودرو از یک برند خوب انتخاب نشود؟

تجارت نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar