آیا ممنوعیت واردات خودرو، جنگ با بخش خصوصی نیست؟!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
آیا ممنوعیت واردات خودرو، جنگ با بخش خصوصی نیست؟!

واردکنندگان خودرو این روزها با برخورد دوگانه وزارت صنعت، معدن و تجارت مواجهند، چه آنکه از بک طرف کسب و کارشان بخاطر ممنوعیت ثبت سفارش، تقریباً متوقف شده و از طرف دیگر، این وزارتخانه به بهانه حمایت از بخش خصوصی، اطلاعات ارزی آنها را محرمانه دانسته و منتشر نمی‌کند.

هفته پیش بود که با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت سفارش خودرو ممنوع شد تا عملاً فعالیت گروه‌های واردکننده خودرو به حالت تعلیق دربیاید. بر این پایه، تا اطلاع ثانوی امکان ثبت سفارش و طبعاً واردات خودرو به ایران وجود ندارد بدین سبب واردکنندگان خودرو به‌عنوان فعالان بخش خصوصی، حالا با توقف فعالیت‌های خود مواجه هستند؛ بنابر دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش خودرو، به نوعی تیر خلاص به یکی از حوزه‌های فعال در بخش خصوصی ایران به شمار می‌رود، چه آنکه پیش‌تر هم وارد کنندگان با مشکلات و موانعی مانند بسته شدن سایت ثبت سفارش، ممنوعیت فعالیت گری مارکت ها (شرکت‌های متفرقه واردکننده) و همینطور محدودیت ارزی مواجه شده بودند.

این در وضعیتی است که محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیراً در مقام حمایت از واردکنندگان به عنوان دایره‌ای از بخش خصوصی برآمده است. وی در جلسه خبری ابتدای هفته خود در واکنش به پرسشی مبنی بر اعلام فهرست گروه‌های دریافت کننده ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گفته بود: بانک مرکزی اسامی افرادی را که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها داده شده است در دست دارد، ولی وزارت صنعت نمی‌تواند اسامی آنها را منتشر کند. وی تصریح کرده اگر اسامی دریافت کنندگان ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اعلام شود، معنایش این است که به جنگ بخش خصوصی رفته‌ایم. اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت نمی‌خواهد به جنگ بخش خصوصی برود، البته سیاستی درست و منطقی و قابل تقدیری است، ولی آیا ممنوعیت واردات خودرو، جنگ با بخش خصوصی نیست؟!

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar