آیا واردات خودرو آزاد خواهد شد؟

بروزرسانی در: دوشنبه 26 اسفند 98 ساعت 10:08
آیا واردات خودرو آزاد خواهد شد؟

دبیر انجمن واردکنندگان اظهار کرد: قطعاً در سال ۹۹ واردات خودرو انجام نمی‌پذیرد و دولت به احتمال زیاد با این قضیه موافقت نمی‌کند. حتی با وجود این که اعلام شده واردات خودرو با منشأ ارز خارجی انجام شود ولی از نظر بانک مرکزی امکان انجام چنین کاری وجود ندارد.

معمولاً با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال به خاطر ممنوعیت واردات خودرو صحبت‌هایی در خصوص آزادسازی برای سال بعد می‌شود. امسال هم چنین وضعیتی پیش آمد و به نوعی یک روزنه امید ایجاد شد که واردات خودرو در سال ۹۹ آزاد شود. کمیسیون تلفیق بودجه در مورد واردات خودروهای سبک و سنگین با اولویت خودروهای هیبریدی، ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی البته با منشأ ارز خارجی را اعلام کرد. این پیشنهاد در حالی مطرح شد که قرار است شورای نگهبان آن را تأیید کند و همچنان این مسئله به صورت کامل روشن نشده است. این نکته را هم باید گفت که دولت در لایحه پیشنهادی خود به مجلس هیچ درآمدی را برای خود از محل واردات خودرو در نظر نگرفته است. برای پیگیری بیشتر این وضعیت و همچنین روند ترخیص خودروهای مانده در گمرک گفت‌و‌گویی با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

دادفر ابتدا در پاسخ به این سؤال که ترخیص خودروهای وارداتی به کجا رسید؟ گفت: ترخیص خودروهای وارداتی هنوز به طور کامل انجام نشده است و فعلاً آن‌هایی که گواهینامه گمرکی داشتند و به خاطر نبودن مجوز ترخیص دولت گیر کرده بودند آزاد شده‌اند. هم اکنون بالغ بر ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ دستگاه ترخیص شده‌اند. مابقی منتظر ثبت سفارش هستند و این مورد را هم با وزیر صمت مکاتبه کردیم تا ترخیص این تعداد هم انجام شود. شمار خودروهایی که هنوز ترخیص نشده‌اند نزدیک به ۵۱۰۰ دستگاه است.

وی در مورد بحث آزادسازی واردات در سال ۹۹ اظهار کرد: این اتفاق قطعاً نخواهد یافت به این خاطر که دولت تصور می‌کند هرگونه آزادسازی واردات منجر به هجمه به فضای ارزی کشور می‌شود و قیمت ارز را بالا می‌برد. زمانی که قیمت ارز بالا برود در حقیقت ما کاهش ارزش ریال را خواهیم داشت. این کار به همین خاطر انجام نمی‌شود و حتی اگر هم این اتفاق بیفتد نتیجه‌ای نخواهد داشت. با توجه به این که میزان تعرفه‌ها، نرخ ارز، عوارض و سایر موارد بالاست در نتیجه نرخ خودروی وارداتی هم بالا می‌رود. به عنوان مثال اگر مبلغ ۳۰ هزار دلاری را برای یک خودروی وارداتی در نظر بگیریم با ارز ۱۵ هزار تومانی، تعرفه ۹۵ درصدی و عوارض ۲۰ درصدی یک میلیارد تومان خواهد شد. هدف ما باید این باشد که هزینه مصرف‌کننده و قیمت خودرو کاهش یابد. حتی اگر منشأ ارز خارجی برای واردات خودرو در نظر گرفته شود این را هم نمی‌پذیرند و بانک مرکزی عقیده دارد که چنین چیزی وجود ندارد.

دادفر در مورد امکان واردات با منشأ ارز خارجی گفت: قطعاً امکان واردات خودرو با منشأ ارز خارجی وجود دارد. شرکت‌های معتبر واردکننده در ایران متوسط ۱۰ سال است که در این زمینه کار می‌کنند و پرسنل مختلفی را هم در این زمینه آموزش داده‌اند. یک سرمایه‌گذاری کلان توسط این شرکت‌ها در ایران انجام گرفته و حتی استراتژی تولید در ایران هم داشتند اما یک شبه تعطیل شدند. بنابراین آن‌ها برای حفظ این شغل دست به هر کاری می‌زنند.

وی در پایان اشاره کرد: شورای نگهبان بند مربوط به واردات خودرو در سال ۹۹ را تأیید کند تبدیل به قانون خواهد شد. اما مجدد همه چیز به تصمیم دولت باز می‌گردد. در سال‌های قبل هم که واردات ممنوع شد طبق قانون امکان واردات خودرو وجود داشت اما دولت تصمیم گرفت که واردات خودرو انجام نگیرد.

گسترش نیوز

مصوبه واردات خودروهای خارجی در سال ۹۹ رد شد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar