ترخیص ۶۰۰ خودرو از گمرک بوشهر

بروزرسانی در: دوشنبه 31 تیر 98 ساعت 11:10
ترخیص 600 خودرو از گمرک بوشهر

در قالب مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای ترخیص ۱۳ هزار خودرو وارداتی موجود در گمرک‌های ایران تا ۱۶ تیرماه جاری به عنوان روز پایانی مهلت این مجوز ۶۰۰ دستگاه از گمرک بوشهر ترخیص شد.

بر اساس مجوز این شورا دولت مصوبه‌ای را ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷ توسط اسحاق جهانگیری معاون نخست رئیس جمهوری برای اجرا به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و هم بانک مرکزی ابلاغ کرد.

همچنین هیات دولت در اردیبهشت ماه امسال پس از اتمام فرصت چهار ماهه واردکنندگان برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک با توجه به چالش‌هایی که در روند ترخیص آنها وجود داشت، این فرصت را برای ۲ ماه دیگر (تا اواسط تیرماه جاری) تمدید کرد تا واردکنندگان این امکان را بیابند با ترخیص خودروهای مانده در گمرک، به تعهدات خود به مشتریان عمل کنند.

ناظر گمرکات استان بوشهر گفت: اکنون زیر ۷۰۰ دستگاه خودرو خارجی وارداتی دیگر در گمرک بوشهر موجود است که در صورت تمدید مهلت این مجوز زمینه ترخیص آنها فراهم می‌شود.

بهروز قره‌بیگی روز یکشنبه در جلسه فعالان اقتصادی استان بوشهر در خصوص میزان درآمد گمرک‌های استان بوشهر افزود: این گمرک‌ها در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ به ترتیب سه هزار، ۲ هزار و ۵۰۰ و یکهزار و ۲۷۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌اند پیش بینی شده این آمار در سال جاری به کمتر از یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش یابد.

وی بدون اشاره به کاهش میزان درآمدهای گمرک‌های استان بوشهر در سال‌های گذشته اظهارداشت: توجه ویژه به ظرفیت‌های هر استان می‌تواند زمینه افزایش درآمدهای گمرکی را فراهم کند.

مدیرکل گمرک بوشهر در ارتباط با کارت‌های بازرگانی بیان کرد: شرکتی با سرمایه ۱۰ میلیون ریال در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده اما براساس گزارش‌های دریافتی ۲۶۰ میلیون دلار صادارت کرده که پس از دستیابی گمرک و اداره مالیاتی به چنین شرکت‌هایی این تناسب نداشتن گردش مالی و حجم تجارت موجب ایجاد مشکل می‌شود.

قره بیگی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ارتباط با گروه‌های ۱ و ۲ کالایی (گروه ۱ شامل کالاهای اساسی وارداتی با ارز ۴۲ هزار ریالی و گروه ۲ شامل کالاهای با مرحله‌ای پایین‌تر از کالاهای اساسی) که مقرر بود بصورت درصدی ترخیص شوند اخیراً ابلاغ شده بانک‌های عامل باید گواهی قرار گرفتن در نوبت تأمین ارز به گمرک ابلاغ کنند که در پیش گرفتن این رویه مشکلاتی را برای صاحبان کالا ایجاد کرده و باید در آن بازنگری شود.

در ترخیص کالاها به طور درصدی بخش عمده از کالای صاحب کالا ترخیص و بخشی هم به عنوان ضمانت در نزد گمرک باقی می‌ماند.

باشگاه خبرنگاران

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar