ایران را به بازار خودروهای قراضه اروپایی تبدیل نکنیم!

سه شنبه 31 اردیبهشت 98 ساعت 13:46
ایران را به بازار خودروهای قراضه اروپایی تبدیل نکنیم!

یک فعال صنعت خودرو واردات خودرو دست دوم خارجی برای کاهش التهابات بازار را تصمیم درستی ندانست و گفت: نباید ایران را به بازار خودروهای قراضه اروپایی تبدیل کنیم.

زد فور کار: بابک کریمخان، با اشاره به صحبت‌هایی که در خصوص واردات خودروهای دست دوم مطرح است، اظهار کرد: هرچند واردات این خودروها نه تنها بر قیمت تولیدات داخل کشور بلکه حتی بر قیمت خودروهای خارجی هم بی تأثیر نیست، ولی باید به پیامدهای مثبت و منفی آن هم توجه کرد.

وی با ذکر اینکه در کشورهای اروپایی قیمت یک خودرو پس از چهار سال افت قابل توجهی دارد و به یک چهارم تا یک پنجم می‌رسد، ادامه داد: این خودروها با قیمت پایین به کشورهایی مثل کشورهای آسیایی و یا آفریقا صادر می‌شود.

رئیس انجمن قطعه‌سازان استان کرمانشاه با اشاره به اینکه به هر حال این خودروها دست دوم هستند و چندین سال از عمر فعالیت آن‌ها می‌گذرد، یادآورشد: ورود این خودروها به داخل کشور نیازمند خدمات پس از فروش و تأمین قطعات مورد نیاز است.

کریمخان تاکید کرد: باید ببینیم چه خودروهایی به داخل کشور وارد می‌کنیم و آیا امکان تأمین قطعات و خدمات پس از فروش آنها را داریم، یا نه.

وی با ذکر اینکه نباید اجازه بدهیم هر خودروی کهنه و مستهلک خارجی وارد کشور شود، عنوان کرد: ممکن است برخی از این خودروهای دست دوم خارجی با قیمت آهن پاره به فروش برسد و نباید اجازه بدهیم چنین خودروهایی به داخل کشور وارد شود و به بازار خودروهای قراضه کشورهای اروپایی تبدیل شویم.

وی تصریح کرد: اگر قرار به اجرای این طرح باشد باید دقیقاً نوع خودروهای وارداتی و میزان عمر آنها معلوم شود.

به گفته این فعال صنعت خودرو، ورود به چنین خودروهای مستهلکی علاوه بر هزینه زیادی که دارد، موجب پیامدهای دیگری از جمله مصرف سوخت زیاد، آلودگی‌های زیست محیطی و … هم خواهد شد.

کریمخان ادامه داد: از طرف دیگر خودروی دست دوم خارجی که برای مثال قیمت آن حتی تا یک پنجم هم افت کرده باشد احتمالاً با قیمت هشت تا ۱۰ هزار دلار به فروش می‌رسد و اگر بخواهیم تعرفه‌هایی که برای واردات به آن اعمال می‌شود را در نظر بگیریم قیمت آن تا ۲۰۰ میلیون تومان هم در داخل کشور خواهد رسید.

وی عقیده دارد، در چنین وضعیتی که قیمت ارز در کشور بالا است، واردات خودرو با این نرخ ممکن است صرفه اقتصادی چندانی نداشته باشد.

رئیس انجمن قطعه سازان خودرو استان کرمانشاه از خروج قابل توجه ارز در پی واردات خودرو دست دوم خارجی هم یاد کرد و افزود: در وضعیت کنونی که نیازمند حفظ ذخایر ارزی کشور هستیم و ممکن است برای بلندمدت به این ارز برای کالاهای اساسی‌تر نیاز داشته باشیم، منطقی نیست که بخواهیم ارز را برای واردات خودرو صرف کنیم.

کریم‌خان عنوان کرد: از طرف دیگر واردات خودرو دست دوم خارجی صدمه قابل توجهی هم به صنعت قطعه سازی کشور وارد می‌کند و این صنعت که در حال حاضر هم با مشکلات گوناگونی رو به رو است، دچار رکود خواهد شد.

وی عقیده دارد، مجموعه این عوامل نشان می‌دهد که واردات خودرو دست دوم خارجی هرچند بازار خودرو کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ولی تصمیم چندان بجایی نیست.

کریمخان حل مشکل بازار خودرو را نیازمند تصمیم‌های بلندمدت و کارشناسی دانست و یادآور شد: واردات خودرو دست دوم اروپا یک مسکن مقطعی است و نمی‌تواند برای بلندمدت مشکلات بازار خودرو کشور را حل کند.

وی با ذکر اینکه برای حل مشکلات بازار خودرو کشور باید تعادلی در این بازار ایجاد کنیم، افزود: وقتی خودروساز را مجبور می‌کنیم با چارچوب قیمتی مشخص خودرو تولید کند طبیعتاً با ضرر رو به رو خواهد شد و در چنین وضعیتی تمایلی به تولید و تحویل خودرویی که برای او ضرر دارد نخواهد داشت.

رئیس انجمن قطعه سازان خودرو استان کرمانشاه اضافه کرد: باید وضعیت را برای فعالیت خودروسازان داخلی کشور تعدیل کنیم.

کریمخان با ذکر اینکه شمار قابل توجه خودرو هم در داخل کشور به خاطر کمبود بعضی از قطعات کف کارخانه‌ها مانده، تاکید کرد: یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند به کاهش التهابات بازار خودرو کمک کند، تدابیر دولت برای تأمین قطعات مورد نیاز این خودروها و تزریق آنها به بازار است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar