تامین زیرساخت شارژ خودروهای برقی توسط واردکنندگان

بروزرسانی در: شنبه 16 دی 02 ساعت 10:59
تامین زیرساخت شارژ خودروهای برقی توسط واردکنندگان

دبیر کمیته عالی فناوری نوین وزارت نیرو گفت: زیرساخت های برق در کشور، برای ورود ایستگاه های شارژ به شبکه برق شهری مساعد نیست و باید واردکنندگان خودرو برقی را به تأمین زیرساخت های شارژ مورد نیاز الزام کرد.

در چهارمین نشست تخصصی «توسعه حمل و نقل خودروهای عمومی برقی»، چالش های توسعه خودروهای برقی در بخش انرژی بررسی شد.

محیط زیست موتور محرک توسعه خودروهای برقی در جهان

حسن مردانی رییس گروه سرمایه گذاری دفتر اقتصاد و تنظیم مقررات وزارت نیرو، موتور محرک توسعه خودروهای برقی در جهان را محیط زیست دانست و گفت: با توجه به مسئله ناترازی ۱۲ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق در سال جاری، خودروهای برقی به عنوان مصرف کننده جدیدی هستند که وارد شبکه تامین برق کشور شده است.

وی افزود: هدف گذاری برای واردات خودروهای برقی باید با توجه به زیرساخت های انرژی در کشور و توان وزارت نیرو برای تامین برق مورد نیاز خودروها صورت گیرد. همچنین فرصت های درآمدی حاصل از گذار به خودروهای برقی باید به عنوان مشوق برای توسعه بازار این خودروها و تامین زیرساخت های لازم در نظر گرفته شود.

مردانی به ایجاد بازار گواهی ظرفیت نیروگاهی در کشور برای تأمین مالی بخشی از هزینه های افزایش ظرفیت نیروگاهی اشاره کرد و  این طرح را در دستیابی به اهداف تعیین شده به سبب عدم همراهی صندوق توسعه ملی برای پوشش باقیمانده هزینه ها ناموفق دانست.

وی ادامه داد: در حال حاضر صنایع مختلف در کشور در قالب طرح نیروگاه های خود تأمین برای ایجاد زیرساخت های لازم و تأمین ۱۰ هزار مگاوات برق اعلام آمادگی کرده اند تا از خسارت قطع برق برای صنایع جلوگیری شود.

الزام واردکنندگان خودروهای برقی به تامین زیرساخت های شارژ

در ادامه، محمد صلای نادری دبیر کمیته عالی فناوری نوین وزارت نیرو، با اشاره به تدوین سند توسعه فناوری خودروهای برقی در وزارت نیرو و به روزرسانی آن در سال ۱۴۰۱، مهمترین مزیت خودروهای برقی برای کشور را کاهش آلاینده ها و ارتقاء سلامت جامعه عنوان کرد.

وی اهم مباحث مطرح در کمیته فناوری های نوین وزارت نیرو در زمینه خودروهای برقی را ایستگاه های شارژ، ذخیره سازهای انرژی (ESS) و پیل های سوختی و هیدروژنی ذکر کرد و گفت: دستورالعمل های اتصال ایستگاه های شارژ به شبکه برق کشور در وزارت نیرو تدوین شده و مجوزهای احداث ایستگاه های شارژ عمومی به زودی بر روی درگاه ملی مجوزهای کشور قرار خواهد گرفت.

نادری با اشاره به وضعیت زیرساخت های برق در کشور، شرایط را برای ورود ایستگاه های شارژ به شبکه برق شهری مساعد ندانست و با قطع برق صنایع بزرگ و کوچک در زمان های پرباری مصرف و خسارت های زیان بار خاموشی ها برای صنایع به لزوم افزایش ظرفیت تولید برق و توسعه زیرساخت ها در کشور تاکید کرد.

وی نبود مدیریت یکپارچه و واحد در زمینه توسعه خودروهای برقی در کشور، هزینه های بسیار زیاد ایجاد زیرساخت ها و لزوم تأمین مالی و سرمایه گذاری را از عمده ترین مشکلات این صنعت دانست و بر الزام واردکنندگان خودروهای برقی در آئین نامه واردات این قبیل خودروها به تأمین زیرساخت های شارژ مورد نیاز تاکید کرد.

دبیر کمیته عالی فناوری نوین وزارت نیرو به موضوع نوسازی زیرساخت های موجود برق در کشور اشاره و مشکل اصلی در این بخش را تأمین منابع مالی دانست.

وی خاطرنشان کرد: شبکه برق کشور به لحاظ میزان تلفات انرژی در بخش انتقال و توزیع با تلفاتی در حدود ۹.۵ درصد جزو بهترین کشورها در این زمینه است و وزارت نیرو موفق ترین وزارتخانه در دستیابی به اهداف تعیین شده  است.

این گزارش می افزاید که چهارمین نشست تخصصی توسعه حمل و نقل خودروهای عمومی برقی با موضوع چالش های توسعه خودروهای برقی در بخش انرژی، با حضور جمعی از مدیران و پژوهشگران در موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برگزار شد.

در آغاز این نشست نیز، خلاصه ای از گزارش اقتصاد خودروهای برقی و برآورد ارزش صرفه جویی در بنزین و پیامدهای مالی و بودجه­ ای گذار به خودروهای برقی توسط گروه پژوهش های فناوری و نوآوری ارائه شد و در ادامه مباحث نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar