ویرایش و ثبت‌ نام جدید واردات خودروی جانبازان / اسفند ۱۴۰۲

بروزرسانی در: دوشنبه 21 اسفند 02 ساعت 11:28
ویرایش و ثبت‌ نام جدید واردات خودروی جانبازان / اسفند 1402
بروزرسانی ۲۱ اسفند ۱۴۰۲: مرحله سوم ثبت‌نام، ویرایش و اصلاح تقاضای خودروی وارداتی جانبازان از فردا سه‌شنبه - ۲۲ اسفند- اجرا می‌شود و جانبازان می‌توانند نسبت به اصلاح یا ثبت‌نام واردات خودرو اقدام کنند.

به نقل از بنیاد شهید و امور ایثارگران، مرحله سوم ویرایش ثبت نام و اصلاح تقاضای خودروی وارداتی جانبازان این هفته اجرا می‌شود و جانبازان می توانند نسبت به اصلاح یا ثبت‌نام واردات خودرو اقدام کنند.

طبق برنامه ویرایش سوم خودرو وارداتی جانبازان ۷۰ درصد ویژه سه شنبه -۲۲ اسفند- و جانبازان ۷۰ درصد عادی چهارشنبه -۲۳ اسفند- هفته جاری انجام می‌شود.

همچنین جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد هم می‌توانند پنج شنبه همین هفته - ۲۴ اسفند- ویرایش سوم خودرو وارداتی را انجام دهند.

جانبازان که تمایل به تغییر نوع خودرو وارداتی دارند یا چنانچه در مرحله پیش ثبت‌نام خودرو وارداتی از ثبت نام جا ماندند در این روزها می‌توانند نسبت به انجام تغییرات، اصلاحات یا ثبت نام اقدام کنند.

بروزرسانی ۵ اسفند ۱۴۰۲: بر اساس تصمیم سازمان توسعه تجارت از فردا (یکشنبه ششم اسفندماه)، امکان ثبت‌نام یک خودروی وارداتی برای جانبازان فراهم خواهد شد؛ در این امکان ایجاد شده، علاوه بر اینکه جانبازان ثبت‌ نام کرده در نوبت قبلی(۹ تا ۱۳ بهمن ماه)، امکان ویرایش خودروی ثبت درخواست کرده‌ خود را خواهند داشت که ۳۰۰۰ جانباز جامانده از ثبت‌نام می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام کنند.

تعدادی خودروی جدید به لیست خودروهای قابل عرضه برای جانبازان اضافه شده است؛ بر این اساس برخی از جانبازانی که طی نوبت اول ثبت‌نام خودروهای وارداتی (۹ لغایت ۱۳ بهمن ماه) اقدام به ثبت‌نام کردند، درخواست‌ تغییر خودروی انتخابی داشتند؛ از سوی دیگر حدود ۳۰۰۰ نفر از جانبازان واجد شرایط ثبت‌نام خودروهای وارداتی در دور قبلی ثبت‌نام موفق به ثبت خودرو نشده‌اند، بنابراین تصیم گرفته شد که برای آخرین بار به کلیه جانبازان  اجازه داده شود در صورت تمایل خودروی خود را ویرایش کنند یا متقاضیانی که ثبت‌نام نکردند، ثبت‌نام خود را انجام دهند.

در این دور از ثبت‌نام همچون مرحله قبلی، ثبت‌نام در سه سطح و به تفکیک میزان درصد جانبازانی واجدان شرایط انجام می‌شود که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، از فردا ( یکشنبه/۶ اسفند ماه) طی دو روز (ششم و هفتم اسفند) جانبازان ویژه ۷۰ درصد، طی روزهای هشتم و نهم  اسفند سایر جانبازان ۷۰ درصد و در نهایت ۱۰ تا ۱۲ اسفند هم جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد، می‌توانند ثبت‌نام جدید یا ویرایش ثبت‌نام‌های قبلی خود را از طریق سایت Janbazan.saleauto.ir انجام دهند.

گفتنی است که در آیین‌نامه جدید واردات خودروهای جانبازان، منع قانونی پنج سال عدم فروش خودرو از آیین‌نامه حذف شده و جانبازان راساً می‌توانند اقدام به واردات خودرو کنند. همچنین بر اساس آیین‌نامه جدید، چنانچه فرد جانباز اقدام به واردات کند، تمامی مراحل مربوط به اخذ خدمات پس از فروش، استاندارد، محیط زیست، امور گمرکی و شماره‌گذاری را شخصاً باید انجام دهد؛ مگر آنکه قبلاً خودرو انتخابی وارد کشور شده و مراحل استاندارد و محیط‌زیست را طی کرده باشد که در این صورت دو مرحله استاندارد و محیط زیست را لازم نیست انجام دهند.

البته بر اساس جلساتی که گروه خودروسازی سایپا با جانبازان داشته است، با تاکید معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، این گروه خودروسازی در امر واردات خودرو جانبازان همکاری خواهد کرد و همچنین خریدار حواله خودروی آن‌ها خواهد بود.

طبق تاکید سازمان توسعه‌ تجارت، ثبت‌نام اولیه و انتخاب خودرو در سامانه به منزله واردات قطعی نبوده و مراحل بعدی از طریق مراجع ذیصلاح اطلاع‌رسانی می‌شود.

همچنین قابل توجه است در صورتی‌که جانبازی بعد از تاریخ دوم دی ماه ۱۳۹۱  (لازم الاجرا شدن قانون جامع خدمات‌رسانی ایثارگران) به هر نحوی از تسهیلات موضوع ماده ۴۵ (خودرو داخلی یا خارجی) بهره‌مند شده باشد، مشمول دریافت خودروی وارداتی نخواهد بود؛  چنانچه در طی فرآیند ثبت‌نام و انتخاب خودرو مشخص شود که جانباز مشمول، از تسهیلات ماده ۴۵ استفاده کرده، از لیست معرفی شده حذف خواهد شد.

 

بروزرسانی ۳ اسفند ۱۴۰۲: اطلاعیه شماره چهار دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص واردات خودرو برای جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر منتشر شد. متن اطلاعیه به شرح زیر است:

نظر به اصلاح آئین نامه اجرایی بند و تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به شماره ۲۱۲۰۶۱ ت ۶۲۲۰۲ ه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۷ مبنی بر تغییر گروه بندی جانبازان مشمول در سطوح ۳۰ - ۳۵ هزار یورو (ارزش خودرو در مبدا) و همچنین افزوده شدن برخی خودروهای جدید وارداتی به سبد انتخاب خودروهای موجود و عدم ثبت نام برخی از جانبازان معزز، با هماهنگی سازمان توسعه تجارت ایران مقرر شد مطابق سطح بندی ذیل با مراجعه به سایت Janbazan.saleauto.ir نسبت به ثبت مشخصات و انتخاب خودرو و یا ویرایش اطلاعات اقدام کنند.

۱- جانبازان ۷۰ درصد ویژه در روزهای شنبه و یکشنبه (مورخ پنجم و ششم اسفند ماه ۱۴۰۲)

۲- سایر جانبازان ۷۰ درصد در روزهای دوشنبه و سه شنبه (مورخ هفتم و هشتم اسفند ماه ۱۴۰۲)

۳- جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد در روزهای چهارشنبه پنج شنبه و جمعه (مورخ نهم - دهم - یازدهم اسفند ماه)

اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه ثبت نام و تکمیل مشخصات در سایت مذکور موجود و قابل بهره برداری است.

جانبازان الزاماً در زمان‌های تعیین شده مجاز به ورود به سامانه هستند.

لازم به یادآوری است بنا بر اخبار واصله برخی از افراد فرصت طلب به انحاء مختلف درصدد کسب امتیاز متعلق به این عزیزان در راستای سوداگری و… هستند لذا شایسته است جانبازان معزز ضمن آگاهی و هوشیاری نسبت به مقاصد سو و غیر قانونی این افراد و عدم هرگونه همکاری، موارد و مراجعات احتمالی را به مبادی مربوطه منعکس کنند.

 

بروزرسانی ۲ اسفند ۱۴۰۲: رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: جانبازان معزز می توانند از شنبه ۶ اسفند نسبت به ویرایش یا اصلاح ثبت نام اولیه خودروهای وارداتی اقدام کنند.

مهدی ضیغمی اظهار کرد: نظر به اینکه آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان تغییر کرده و برخی جانبازان بر اساس آیین‌نامه، شرایط گروه انتخاب خودروی آنها جابه‌جا شده، لذا لازم است مجدداً ویرایش جدید صورت پذیرد.

وی افزود: حدود ۳ هزار جانباز واجد شرایط نیز نتوانستند در طرح واردات خودرو جانبازان ثبت‌نام اولیه کنند که بر همین اساس مقرر شد؛ این افراد هم با مراجعه با سامانه، ثبت‌نام اولیه خودروی خود را انجام دهند.

رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: به دلیل درخواست‌های مکرر جانبازان نسبت به تغییر خودروی انتخابی و همچنین افزوده شدن تعدادی خودرو جدید تصمیم گرفته شد فقط یکبار به کلیه جانبازان معزز اجازه داده شود در صورت تمایل مجدداً خودروی خود را ویرایش کنند.

بر اساس اطلاعیه صادر شده جانبازان ویژه ۷۰ درصد ۶ و ۷ اسفند و سایر جانبازان ۷۰ درصد ۸ و ۹ اسفند جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد نیز ۱۰ تا ۱۲ اسفند می‌توانند به سامانه مراجعه و نسبت به ویرایش درخواست خود اقدام کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به جزئیات تغییر آیین‌نامه واردات خودروی جانبازان گفت: منع قانونی ۵ سال عدم فروش خودرو از آیین‌نامه حذف شده و جانبازان راساً می‌توانند اقدام به واردات خودرو کنند.

وی اشاره کرد: بر اساس آیین‌نامه جدید چنانچه فرد جانباز اقدام به واردات کند کلیه مراحل مربوط به اخذ خدمات پس از فروش، استاندارد، محیط زیست، امور گمرکی و شماره‌گذاری را شخصاً باید انجام دهند. مگر آنکه قبلاً خودرو انتخابی وارد کشور شده و مراحل استاندارد و محیط‌زیست را طی کرده باشد که در این صورت دو مرحله استاندارد و محیط زیست را لازم نیست انجام دهد.

ضیغمی در پایان اظهار کرد: تمام تلاش وزارت صنعت معدن و تجارت آن است که کلیه جانبازان مشمول در کمترین زمان خودروی درخواست خود را دریافت کنند و چنانچه بانک مرکزی ارز مورد نیاز خودروهای مذکور را تامین کنند به سرعت می‌توان واردات خودرو جانبازان را آغاز کرد.

 

بروزرسانی ۱۹ بهمن ۱۴۰۲: آیین نامه اجرایی واردات خودرو سواری توسط جانبازان موضوع بند و تبصره ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور اصلاح شد.

آئین نامه اجرایی واردات خودرو سواری توسط جانبازان موضوع بند و تبصره ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور اصلاح و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد که از مهم‌ترین موارد اصلاحی حذف شرط عدم امکان فروش رسمی، عادی و وکالتی تا پنج سال است.

در این مصوبه آمده است:

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۱۱/۱۱ به پیشنهاد شماره ۴۰۰/۰۲/۲۳۳۱۸۳ مورخ ۱۴۰۲/۹/۲۱ بنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آئین نامه اجرایی بند (و) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور مورخ ۱۴۰۲/۵/۱۸، به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۱- تبصره زیر به ماده (۱۰) الحاق می‌شود:

«تبصره - نظام اولویت دهی امکان واردات خودرو توسط جانبازان متناسب با درصد جانبازی و همچنین منابع و ظرفیت‌های موجود خواهد بود.»

۲- در بند (۱) ماده (۱۷) پس از عبارت «قطع نخاع» عبارت «یا نابینایی دو چشم یا ترکیب دو آسیب از آسیب‌های مذکور» اضافه و تبصره زیر به ماده مذکور الحاق می‌شود:

«تبصره - جانبازان می‌توانند با توجه به غیرتجاری، بودن بدون کارت بازرگانی پس از ثبت سفارش با تشخیص و تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران راساً نیز اقدام به واردات خودرو طبق شرایط بند (۱) این ماده نمایند مشروط به اینکه خودروی وارداتی دارای تأییدیه های فنی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران و خدمات پس از فروش باشد.»

۳- ماده (۲۰) حذف شد.

 

بروزرسانی ۱۰ بهمن ۱۴۰۲: گمرک مصوبه هیات وزیران در مورد آیین نامه واردات خودروی جانبازان را ابلاغ کرد که طبق آن واردات خودروی نو یا کارکرده تا سقف پنج سال با نرخ صفر سود بازرگانی و معاف از پرداخت عوارض صورت می گیرد.

گمرک ایران در بخشنامه تصویب نامه هیأت وزیران در خصوص آئین نامه واردات خودروی جانبازان را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه که هشتم بهمن ماه صادر شده، آمده است: به پیوست تصویر تصویب نامه هیأت وزیران طی نامه شماره ه ۶۱۲۵۴ت/‏۸۵۹۸۳‬ مورخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ موضوع آئین نامه اجرایی بند (و) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در خصوص واردات خودرو توسط جانبازان، جهت بهره برداری و اقدام لازم ارسال می‌گردد.

در ماده ۱۴ مصوبه هیأت وزیران در مورد سقف واردات خودرو تاکید شده است که وزارت صمت مکلف است نسبت به صدور مجوز یک دستگاه خودروی نو یا کارکرده تا سقف پنج سال به شرکت‌های خودروساز داخلی یا شرکت‌های مورد تأیید وزارت با رعایت قوانین و مقررات مربوط متناسب با وضعیت جانبازان ایثارگر (با معرفی بنیاد) به انضمام قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای مناسب سازی خودرو با شرایط زیر اقدام کند:

۱- ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان هفتاد درصد (۷۰) دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع تا سقف سی و پنج هزار (۳۵٫۰۰۰) یورو سایر جانبازان هفتاد درصد (۷۰) تا سقف سی هزار (۳۰,۰۰۰) یورو و برای جانبازان پنجاه درصد (۵۰) تا شصت و نه درصد (۶۹) تا سقف بیست و پنج هزار (۲۵٫۰۰۰) یورو (سیف) باشد.

۲- مشمولینی که ظرف ۱۰ سال گذشته از هیچ گونه تسهیلات اعم از واردات و خرید خودرو استفاده نکرده‌اند در اولویت قرار دارند.

همچنین در ماده ۱۸ این مصوبه نیز آمده است که مشمولین از پرداخت سود بازرگانی متعلق به واردات خودرو و تجهیزات مورد نیاز متناسب سازی برای ایثارگر و نیز از پرداخت عوارض مندرج در تصویب نامه شماره ۶۲۹۲۴ ت ۵۴۵۲۲ مورخ ۱۳۹۶/۵/۲۴ معاف هستند.

در ماده ۱۹ نیز تاکید شده که بانک مرکزی مکلف است نسبت به تخصیص ارز تا سقف مجاز برای واردات هر خودرو به شرکت با اولویت تخصیص از منابع ارزی جهت واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کند.

در ماده ۲۰ هم آمده که مشمولین واردات خودرو به مدت پنج سال، حق فروش رسمی، عادی یا وکالتی خودروی وارداتی را ندارند و مراجع ذیربط از جمله دفاتر ثبت اسناد رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند اقدامات قانونی لازم از جمله عدم تعویض پلاک جهت جلوگیری از این موضوع و توقیف خودرو را انجام دهد و مسؤولیت تخطی از آن به عهده فروشنده است.

برای مشاهده مصوبه هیأت وزیران به اینجا مراجعه کنید.

آیین نامه واردات خودروی جانبازان / بهمن 1402

به‌منظور انجام ثبت‌نام اولیه و انتخاب خودروهای وارداتی قابل عرضه توسط شرکت‌های واردکننده خودرو، سامانه به‌نشانی janbazan.saleauto.ir ثبت‌نام برای جانبازان ۷۰ درصد از روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۴ تا امروز سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ در دسترس است تا متقاضیان نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

۲. در مرحله اول برای جانبازان مشمول از طریق ارسال پیامک اطلاع‌رسانی می‌گردد.

۳. ثبت‌نام جانبازان در سه سطح جانبازی شامل جانبازان ۷۰ درصد ویژه با سقف ارزش خودروی وارداتی تا ۳۵ هزار یورو و سایر جانبازان ۷۰ درصد با سقف ارزش ۳۰ هزار یورو و جانبازان ۵۰ الی ۶۹ درصد با سقف ارزش ۲۵ هزار یورو به‌ترتیب از تاریخ چهارم تا پنجم برای سطح یک و از تاریخ ششم تا هفتم برای سطح دو و از تاریخ هشتم تا دهم بهمن‌ماه برای مشمولین سطح سه انجام می‌گردد.

۴. ویرایش ثبت‌نام و انتخاب خودروهای وارداتی در سامانه به‌مدت سه روز برای جانبازان مشمول فعال خواهد شد.

۵. بدیهی است انجام ثبت‌نام اولیه و انتخاب خودرو در سامانه به‌منزله واردات قطعی نیست و مراحل بعدی از طریق مراجع ذی‌صلاح اطلاع‌رسانی خواهد شد.

۶. آدرس سایت جهت انجام مرحله مقدماتی ثبت‌نام Janbazan.saleauto.ir است.

۷. جانبازان الزاماً در زمان‌بندی تعیین‌شده مجاز به ثبت‌نام در سامانه هستند.

همچنین خودروهای انتخابی جانبازان و سقف ارزش به شرح جدول زیر است:

آیین نامه واردات خودروی جانبازان / بهمن 1402

بروزرسانی ۹ بهمن ۱۴۰۲:  مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو گفت: ثبت نام خودرو برای جانبازان ۷۰ درصد در سامانه یکپارچه فروش خودرو تا فردا تمدید شد.

مهدی تقدسی مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو در مصاحبه با صدا و سیما اظهار کرد: جانبازان ۷۰ درصد از روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۴ تا امروز دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۹ فرصت داشتند در سامانه یکپارچه فروش خودرو جانبازان به نشانی janbazan.saleauto.ir مراجعه و ثبت نام کنند که این فرصت تا فردا تمدید شده است.

وی گفت: در این مرحله از ثبت نام فقط جانبازان ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو می‌توانند از خودروهای اعلامی، خودرو انتخاب کنند.

مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو افزود: از فردا سه شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ تا روز جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۱۳ فقط جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد می‌توانند تا سقف ۲۵۰۰۰ یورو از خودروهای اعلامی، خودرو انتخاب کنند.

تقدسی در خصوص ثبت نام جدید برای خودروهای وارداتی هم گفت: به زودی اطلاعیه برای ثبت نام خودروهای وارداتی ابلاغ می‌شود و متقاضیان می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند.

 

بروزرسانی ۵ بهمن ۱۴۰۲امکان انتخاب خودروهای بی ام و ۳۱۸ سدان، تویوتا راو ۴، نیسان ایکس تریل، تویوتا کمری هیبرید و فیات ۵۰۰ هیبرید برای جانبازان فراهم شد.

به اطلاع کلیه جانبازان محترم می رساند این مرحله صرفا جهت پایش میزان درخواست جانبازان محترم برای برنامه ریزی واردات و زمان بندی تحویل خودرو می باشد، لذا بر اساس ماده ۱۷ آیین نامه اجرایی بند (و)تبصره( ۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲کل کشور و به منظور اجرایی شدن تکالیف قانونی آیین نامه مذکور طی سه مرحله از روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۴ تا روز پنج شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۵ مدت دو روز فقط جانبازان معزز ۷۰ درصد( دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع )تا سقف ۳۵ هزار یورو (سیف ) می توانند از خودروهای اعلامی، انتخاب خودرو نمایند.

از روز شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۷ تا روز یک شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۸ مدت دو روز فقط سایر جانبازان معزز ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو (سیف) می توانند از خودروهای اعلامی، انتخاب خودرو نمایند.

از روز دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۹ تا روز سه شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ مدت دو روز فقط جانبازان معزز ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵۰۰۰ یورو (سیف) می توانند از خودروهای اعلامی، انتخاب خودرو نمایند.

لازم به ذکر است تعیین سقف انتخاب جانبازان بر اساس فهرست ارائه شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده و وزارت صنعت معدن و تجارت هیچ دخل و تصرفی در آن صورت نداده است. همچنین فرایند ثبت درخواست خودرو وارداتی جانبازان معزز به شرح ذیل می‌باشد ۱- ثبت اطلاعات فردی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو ۲ -ایجاد دسترسی به متقاضی جهت انتخاب یک خودرو از خودروهای قابل عرضه و ارسال درخواست به شرکت های وارد کننده خودرو ، بدیهی است تمام خودروهای انتخابی دارای کف درخواست بوده وچنانچه حد نصاب خودرو تکمیل نگردد به جانباز معزز اطلاع رسانی می گردد تا خودرو دیگری را انتخاب نماید .

انتخاب خودرو هیچگونه حقی را برای متقاضی برای دریافت خودرو ایجاد نمی نماید و تعهد شرکت های وارد کننده صرفاً براساس فراخوان و عقد قرارداد نهایی با شرکتهای واردکننده خودرو می باشد.

آغاز ثبت نام خودروهای وارداتی جانبازان / بهمن 1402

بروزرسانی ۴ بهمن ۱۴۰۲: دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص واردات خودرو برای جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر اطلاعیه شماره یک را صادر کرد.

متن اطلاعیه به شرح ذیر است:

«با توجه به برگزاری سلسله جلسات در خصوص نحوه اجرای فرآیند واردات خودرو برای جانبازان معزز ۵۰ درصد و بالاتر با هماهنگی وزارت صمت، تصمیمات ذیل اتخاذ شد:

۱ـ به منظور انجام ثبت‌نام اولیه و انتخاب خودروهای وارداتی قابل عرضه توسط شرکت‌های واردکننده خودرو، سامانه  ثبت نام برای جانبازان مشمول از تاریخ ۴ بهمن‌ماه در دسترس خواهد بود.

۲ـ در مرحله اول برای جانبازان مشمول از طریق ارسال پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود.

۳ـ ثبت‌نام جانبازان در ۳ سطح جانبازی شامل جانبازان ۷۰ درصد ویژه با سقف ارزش‌ خودروی وارداتی تا ۳۵ هزار یورو و سایر جانبازان ۷۰ درصد با سقف ارزش ۳۰ هزار یورو و جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد با سقف ارزش ۲۵ هزار یورو به ترتیب از تاریخ چهارم تا پنجم برای سطح یک و از تاریخ ششم تا هفتم  برای سطح دو و از تاریخ هشتم تا دهم بهمن‌ماه برای مشمولین سطح سه انجام می‌شود.

۴ـ ویرایش ثبت نام و انتخاب خودروهای وارداتی در سامانه  به مدت ۳ روز برای جانبازان مشمول فعال خواهد شد.

۵ـ بدیهی است انجام ثبت نام اولیه و انتخاب خودرو در سامانه به منزله واردات قطعی نبوده و مراحل بعدی از طریق مراجع ذی صلاح اطلاع‌رسانی خواهد شد.

۶ـ آدرس سایت جهت انجام مرحله مقدماتی ثبت‌نام به شرح ذیل اعلام می‌شود.
 Janbazan.saleauto.ir

۷ـ جانبازان الزاماً در زمان بندی تعیین شده مجاز به ثبت نام در سامانه هستند.

شایان ذکر است درصورتیکه جانبازی بعد از تاریخ ۰۲/ ۱۰/ ۱۳۹۱ (لازم الاجرا شدن قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران) به هر نحوی از تسهیلات موضوع ماده ۴۵ ( خودرو داخلی و یا خارجی) بهرمند شده باشد، مشمول واردات خودرو نخواهد بود.

همچنین چنانچه در طی فرآیند ثبت نام و انتخاب خودرو مشخص شود جانباز مشمول از تسهیلات ماده ۴۵ استفاده کرده باشد، از لیست معرفی شده حذف خواهد شد.»

 

بروزرسانی ۱ بهمن ۱۴۰۲: رئیس سازمان توسعه تجارت، گفت: امکان انتخاب خودروی وارداتی برای کلیه جانبازان مشمول که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی شدند به زودی فراهم می‌شود.

مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: امکان انتخاب خودروی وارداتی برای کلیه جانبازان مشمول که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی شدند به زودی فراهم می‌شود.

معاون وزیر صمت افزود: با توجه به بند (و) تبصره (۷) قانون بودجه ۱۴۰۲ جانبازان معزز جسمی - حرکتی می‌توانند بر اساس سطح‌بندی که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شده است خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و آئین نامه اجرایی آن جانبازان ۷۰ درصد ویژه و بالاتر تا سقف ۳۵ هزار یورو، جانبازان ۷۰ درصد غیر ویژه تا سقف ۳۰ هزار یورو و جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵۰۰۰ یورو می‌توانند خودروی وارداتی انتخاب کنند.

ضیغمی افزود: به دلیل کثرت جانبازان مشمول و محدودیت زیرساختی سامانه، مراجعه به سایت برای انتخاب خودرو در سه نوبت انجام می‌پذیرد. بر همین اساس ابتدا جانبازان ویژه، سپس جانبازان ۷۰ درصدی عادی و در نهایت جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد امکان انتخاب خودرو را دارند. کلیه مراحل انتخاب خودروی جانبازان در سه سطح فوق در بهمن ماه انجام می‌گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از جانبازان خواست با توجه به اینکه نمایندگان آنان به صورت مجدانه پیگیر موضوع خودرو وارداتی جانبازان هستند لذا به شایعات و اخبار غیر رسمی توجه نکنند و تمام اطلاعات را از مجاری رسمی خبری پیگیری کنند.

 

بروزرسانی ۱۳ آذر ۱۴۰۲: معاون حقوقی و پارلمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: دولت مقدمات واردات خودرو به ویژه برای جانبازان را مهیا کرده و در ماه‌های آینده این امر به نتیجه خواهد رسید.

مهر، محسن بزرگی عصر چهارشنبه در همایش حقوق شهروندی و تکریم حقوق ایثارگران در اردبیل، اظهار کرد: با مصوبه مجلس بحث واردات خودرو مطرح است که دولت در حال نهایی کردن ضوابط و مقررات آن است که برای جامعه ایثارگران امتیاز ویژه برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است.

وی از صدور مجوز استخدام ۲۷ هزار نفر از جامعه ایثارگران خبر داد و تصریح کرد: فرزندان شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران در ردیف استخدامی بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دارند که انتظار می‌رود با تأمین اعتبار تا آخر امسال مراحل استخدام و جذب این نیروها انجام شود.

معاون حقوقی و پارلمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در برنامه هفتم توسعه با همراهی نمایندگان مجلس قرار شد تا قانون تبدیل وضعیت ایثارگران استمرار پیدا کند تا شاهد کاهش دغدغه جامعه ایثارگران از بابت اشتغال و شرایط استخدامی مناسب باشیم.

بزرگی به برگزاری شایسته همایش حقوق شهروندی و تکریم ایثارگران اشاره کرد و افزود: جامعه ایثارگران از بسیاری از حقوق مسلم خود بی‌بهره بودند ولی در سال‌های اخیر سعی شده تا پیگیری‌ها برای احیا و ترمیم بخش عظیمی از نارسایی‌ها در این بخش انجام شود.

وی از اخذ مجوز قانونی برای واردات تجهیزات بهداشتی و پزشکی برای ارائه خدمات به جامعه ایثارگران خبر داد و خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه در این زمینه نمایندگان مجلس مصوبه‌ای مناسب دارند که امیدواریم در سریع‌ترین زمان این مصوبه عملیاتی شده و امکان تجهیز و ارائه سرویس‌دهی مناسب برای ایثارگران فراهم آید.

بزرگی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: جامعه ایثارگران بیش از ۴۰ سال است که با صبر و استقامت سعی دارند تا در احیای ارزش‌های دینی و اعتقادی در صحنه‌ها حاضر بوده و زمینه جلب رضای الهی را مد نظر قرار دهند.

وی بیان کرد: ارائه خدمات به جامعه ایثارگران در ابعاد بهداشتی، درمانی، حقوقی و روانشناختی مورد توجه است و در استان‌ها نیز برنامه‌ریزی‌ها در این بخش به شکل منسجم انجام می‌شود.

بزرگی به دیدار از سه جانباز ۷۰ درصد در اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: با حضور در منزل جانباز خلبان موسوی، گل‌علی ولایتی و مجید میرزامحمدی که جانبازان بالای ۷۰ درصد هستند، سعی کردیم از مقام آنها تکریم و تجلیلی شایسته داشته باشیم.

معاون حقوقی و پارلمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: تلاش ما بر این است تا جامعه ایثارگران با عزت و عظمت همچنان در دفاع از انقلاب حاضر شده و زمینه اعتلای نظام اسلامی را فراهم کنند.

بروزرسانی ۸ آذر ۱۴۰۲: وزیر صنعت، معدن و تجارت، واردات خودروهای جانبازان را فرآیندی زمان‌بر خوانده و تاکید کرد که تحویل خودروها (اعم از وارداتی و داخلی) به جانبازان بر اساس اولویت و فهرست لیست اعلامی بنیاد شهید صورت خواهد کرد.

دولت سیزدهم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲،  برای جانبازان با درصد معلولیت بالای ۷۰ درصد  واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی را در نظر گرفت و برای سایر مشمولان نیز اینگونه دید که از محل تسهیلات قرض‌الحسنه، برای خرید خودرو داخلی توسط وزارت صمت تخصیص صورت گیرد.

بر اساس لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی، مطابق بند (و) ‌تبصره هفت لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، وزارت صـنعت، معدن و تجارت مکلف شده است با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان بالای ۷۰ درصد که در سنوات گذشته، از تسهیلات ماده (۴۵) قانون جامع ایثارگران استفاده نکرده باشند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر یا رعایت قوانین و مقررات ارائه کند.

به دنبال تصویب لایحه بودجه سال جاری، مرداد ماه سال جاری بود که معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه این سازمان (بنیاد شهید) ظرف یک ماه پس از ابلاغ آیین نامه طبق ماده ۳، اسامی جانبازان واجد شرایط دریافت خودرو را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کند، این وزارتخانه را مکلف به تخصیص مجوز واردات خودرو  به این عزیزان خواند و گفت: ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو است. 

گفتنی است بر اساس آنچه که در آیین‌نامه واردات خودرو برای جانبازان در نظر گرفته شده است، سود بازرگانی برای واردات خودروی جانبازان صفر خواهد بود.

همچنین دولت، بانک مرکزی را مکلف به تامین ارز مورد نیاز جانبازان کرده است و بدین ترتیب نگرانی از بابت تامین ارز واردات خودرو برای جانبازان وجود ندارد.

بر این اساس از زمان تصویب آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان در مرداد ماه سال جاری، تاکنون دیگر خبری از این موضوع نبود؛ بنابراین چند هفته‌ای است که ایسنا، این موضوع را از وزارت صمت مورد پیگیری قرار داده است.

در نهایت اواسط آبان ماه بود که پس از حدود سه ماه از تصویب آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان، پس از پیگیری‌های متعدد برای بررسی فرآیند کار و با توجه به اینکه طبق آیین‌نامه باید تا پایان امسال تحویل جانبازان داده شود، رئیس سازمان توسعه تجارت از امکان ثبت‌نام برای جانبازان از طریق سایت شرکت‌های واردکننده، خبر داد و گفت: هر خودرویی امکان واردات ندارد و بایستی حتما خودرویی وارد شود که خدمات پس از فروش آن در کشور تضمین شده باشد و هر خودرویی هم امکان واردات ندارد. 

واردات خودرو جانبازان زمان‌بر است

طبق اطلاعاتی که وزارت صمت از آخرین وضعیت واردات خودروی جانبازان در اختیار ایسنا قرار داده است، عباس علی‌آبادی- وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واردات خودروهای جانبازان زمان‌بر است، تاکید کرد: تحویل خودرو جانبازان اعم از وارداتی و داخلی به ترتیب اولویت بر اساس فهرست اعلامی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام خواهد شد.

طبق اعلام مقام عالی وزارت صمت، تحویل خودرو به جانبازان به دو دسته تقسیم می شود؛ در دسته نخست جانبازان ۲۵ تا ۵۰ درصد و دسته دوم، جانبازان بالای ۵۰ درصد هستند.

علی‌آبادی ادامه داد: با توجه به سهم ۲۰ تا ۲۵ درصدی در نظر گرفته شده از خودروهای داخلی برای جانبازان با درصد پایین‌تر که خودروهای داخلی به آن‌ها تخصیص داده شد، راحت‌تر می‌توانیم خودروهایشان را تحویل دهیم؛ اما خودروهای ویژه جانبازان بالای ۵۰ درصد که تخصیص خودروی وارداتی دارند، تحویل، کمی زمان‌بر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، جانبازان ۲۵ تا ۵۰ درصد می‌توانند از خودروهای داخلی که خودروسازان داخلی عرضه می‌کنند و در سایت موجود هستند، را به ترتیب اولویت انتخاب کنند.

بروزرسانی ۱۳ آبان ۱۴۰۲: پس از حدود سه ماه از تصویب آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان، پس از پیگیری‌های متعدد برای بررسی فرآیند کار و با توجه به اینکه طبق آیین‌نامه باید تا پایان امسال تحویل جانبازان داده شود، رئیس سازمان توسعه تجارت از امکان ثبت‌نام برای جانبازان از طریق سایت شرکت‌های واردکننده احتمالا در هفته جاری، خبر داد و گفت: هر خودرویی امکان واردات ندارد و بایستی حتما خودرویی وارد شود که خدمات پس از فروش آن در کشور تضمین شده باشد.

بر اساس تبصره ۷ بند «و» قانون بودجه ۱۴۰۲ آمده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان ۵۰ درصد  و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (۴۵) قانون جامع خدمات­‌رسانی به ایثارگران مصوب سوم تیر ۱۳۸۶  استفاده نکرده‌اند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر با رعایت قوانین و مقررات ارائه کند.

اوایل مرداد ماه امسال بود که هیات وزیران در جلسه خود (هشتم مرداد ماه ۱۴۰۲ ) به پیشنهادی در تاریخ  ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ بنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای بند (و) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو جانبازان را که دارای ۲۱ بند است و در آن به موارد مختلفی اشاره شده است، تصویب کرد.

بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف شد، ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه فهرست مشمولان را تدوین و به ترتیب اولویت به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کند؛ همچنین این وزارتخانه نیز مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ ارسال فهرست مشمولان از سوی بنیاد و بر اساس ظرفیت‌های اعلامی توسط شرکت (کلیه شرکت‌های خودروسازی داخلی یا دارای مجوز از وزارت)، نوبت‌دهی تحویل را به نحوی‌که کلیه خودروها (خودروهای سواری مناسب و خودکار اتوماتیک داخلی یا وارداتی مورد متناسب با وضعیت جانبازی مشمول) تا پایان سال ۱۴۰۲ به مشمولان تحویل داده شود، اعلام کند.

بر اساس ماده ۱۷ که به طور مشخص به خودروی وارداتی اشاره دارد، تاکید شده است که وزارت صمت مکلف است نسبت به صدور مجوز یک دستگاه خودروی نو یا کار کرده تا سقف پنج سال به شرکت‌های خودروساز داخلی یا شرکت‌های مورد تأیید وزارت صمت با شرایط زیر اقدام کند:

۱- ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو (سیف) باشد.

۲- مشمولانی که ظرف ۱۰ سال گذشته از هیچگونه تسهیلات اعم از واردات و خرید خودرو استفاده نکرده‌اند، در اولویت قرار دارند.

گفتنی است که مشمولان از پرداخت سود بازرگانی متعلق به واردات خودرو و تجهیزات مورد نیاز متناسب‌سازی برای ایثارگر و نیز از پرداخت عوارض مندرج در تصویب نامه مورخ ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ معاف هستند.

بانک مرکزی نیز در ماده ۱۹ آیین نامه مذکور مکلف است نسبت به تخصیص ارز تا سقف مجاز برای واردات هر خودرو به شرکت با اولویت تخصیص از منابع ارزی جهت واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کند.

همچنین تاکید شده است که مشمولان واردات خودرو به مدت پنج سال حق فروش، رسمی عادی یا وکالتی خودروی وارداتی را ندارند.

از زمان تصویب آیین‌نامه تاکنون خبری از اینکه واردات خودرو برای جانبازان به کجا رسیده، نشد و علیرغم پیگیری‌های ایسنا، برای این موضوع، نتیجه‌ای حاصل نشد.

اما چندی پیش، محسن بزرگی- معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران- اظهار کرد: مجموع جانبازان ۷۰ درصد کشور حدود ۸۲۱۰ نفر و جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد ۲۲ هزار و ۱۶۲ نفر هستند. این افراد امسال مشمول واردات خودرو شدند که در این زمینه نیازمند همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز، هستیم.

چرا واردات خودرو جانبازان اجرایی نشد؟

در نهایت مهدی ضیغمی- در آخرین اظهار نظر خود در این رابطه، با بیان اینکه شرکت‌های واردکننده خودرو برای واردات خودروی جانبازان اعلام آمادگی کرده‌اند، اظهار کرد: شرکت‌ها درخواست خود را داده‌اند و ما در حال بررسی مدل‌ها و برندهای پیشنهادی آن‌ها هستیم. احتمالا هفته جاری شرکت‌های واردکننده امکان ثبت نام جانبازان را در سایت خود ایجاد خواهند کرد؛ چرا که مقرر شده شرکت‌ها در سایت خود، فضایی تعبیه کنند تا برندها و مدل‌های تایید شده برای واردات ویژه جانبازان را اعلام کنند.

مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت، ادامه داد: بر این اساس در گام نخست، اسامی خودروها در سایت‌ شرکت‌های واردکننده قرار می‌گیرد و در گام دوم، امکان ثبت‌نام جانبازان فراهم خواهد شد. پس از انجام فرآیند ثبت‌نام، اسامی جانبازان توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام خواهد شد تا براساس ارزش خودرو نسبت به تایید اسامی ارسال شده، اقدام صورت گیرد. 

وی افزود: چنانچه بنیاد شهید و امور ایثارگران اسامی جانبازان را تایید کند، سهمیه واردات خودرو به میزان مشخص شده برای شرکت‌ها باز می‌شود تا شرکت‌ها نیز بتوانند ثبت سفارش و واردات خودروها را انجام دهند.

رئیس سازمان توسعه تجارت در رابطه با ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ، گفت: برای جانبازان ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو است.

هر خودرویی امکان واردات ندارد

ضیغمی با بیان اینکه فرآیند واردات خودرو برای جانبازان در حال طی شدن است، تاکید کرد: البته هر خودرویی امکان واردات ندارد و باید خودرویی وارد شود که در کشور خدمات پس از فروش دارد.

این معاون وزیر صمت در رابطه با تعلل در روند واردات خودروها، تصریح کرد: واردات خودرو برای جانبازان در انتظار اعلام شرکت‌های واردکنندگان خودرو است. مقرر شده تا شرکت‌ها خودروهایی را که توسط سازمان توسعه تجارت تایید شده، در سایت خود اعلام کنند تا جانبازان بتوانند برای ثبت‌نام به آن‌ها مراجعه کنند. به صورت هفتگی جلسات با شرکت‌های واردکننده برگزار می‌شود که بر اساس آن، هفته گذشته در مورد ایجاد پورتال از سوی شرکت‌ها جمع‌بندی‌های لازم انجام شد و امید است که هر چه سریع‌تر این اتفاق بیفتد. 

مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت ابراز امیدواری کرد که با همکاری بنیاد شهید بتوان تا پایان سال روند واردات خودرو برای جانبازان را داشته باشیم. با توجه به اینکه تعداد جانبازان زیاد هم نیست، بایستی برای شرکت‌ها صرفه داشته باشد که این تعداد خودرو را وارد کنند.

بروزرسانی ۲۱ مرداد ۱۴۰۲: آیین نامه واردات خودرو جانبازان در سال ۱۴۰۲ با تعیین نرخ سود صفر بازرگانی، تعیین سقف ارزش خودرو، عدم امکان فروش رسمی، عادی و وکالتی تا پنج سال و دیگر شرایط و جزییات اعلام شد.

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۵/۸ به پیشنهاد شماره ۴۰۰/۰۳/۴۷۳۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۲/۱۰ بنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای بند (و) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، آیین نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

« آیین نامه واردات خودرو جانبازان سال ۱۴۰۲ موضوع بند (و) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مربوط به کار می‌روند:

۱-وزارت وزارت صنعت، معدن و تجارت

۲ - بنیاد بنیاد شهید و امور ایثارگران

۳- بانک مرکزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

۴ - بانک عامل هر یک از بانک‌های جمهوری اسلامی ایران به تشخیص و اعلام بانک مرکزی

۵ شرکت کلیه شرکتهای خودروسازی داخلی یا دارای مجوز از وزارت حسب مورد

۶-خودرو خودروهای سواری مناسب و خودکار اتوماتیک داخلی یا وارداتی مورد متناسب با وضعیت جانبازی مشمول مشمولین واردات خودرو: جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (۴۵) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران استفاده ننموده اند.

مشمولین خودروهای داخلی جانبازان ۲۵ درصد  الی ۴۹ درصد که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند همسر و فرزندان شاهد و آزادگانی که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته می شوند.

۹ - تبصره (۱۶) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

ماده ۲- در این آیین نامه ملاک درصد جانبازی نوع جانبازی جسمی - حرکتی و معلولیت نظریه کمیسیون پزشکی بنیاد است.

ماده ۳ - بنیاد موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه فهرست مشمولین را تدوین و به ترتیب اولویت به وزارت اعلام نماید.

ماده ۴ - وزارت مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ ارسال فهرست مشمولین از سوی بنیاد و بر اساس ظرفیتهای اعلامی توسط شرکت، زمان بندی تحویل نوبت دهی را به نحوی که کلیه خودروها تا پایان سال ۱۴۰۲ به مشمولین تحویل شود، اعلام کند.

ماده ۵ - در صورت فوت مشمولین پس از احراز شرایط توسط بنیاد و واریز وجه خودرو به شرکت ورثه متوفی قائم مقام ایشان در تکمیل فرآیند واگذاری خودرو و تحویل آن می‌باشند.

ماده ۶- بانک مرکزی موظف است طبق اعلام صورت گرفته از سوی شرکت از طریق بانکهای عامل و پس از اخذ تضامین قانونی از مشمولین خودروهای داخلی مبادرت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه تبصره (۱۶) به میزان مندرج در این آیین نامه در اقساط (۶۰) ماهه و با کارمزد حداکثر چهار درصد (۴) در وجه شرکت اقدام نماید مبدأ شروع اقساط تسهیلات یک ماه پس از تحویل خودرو می باشد.

ماده ۷ - مشمولین میتوانند کل یا بخشی از بهای خودرو را به صورت نقدی پرداخت نمایند و عدم دریافت تسهیلات بانکی موضوع این آیین نامه مانع استحقاق مشمولین از دریافت خودرو نخواهد بود.

تبصره - مشمولین واردات خودرو می‌توانند با انصراف از واردات نسبت به دریافت خودروی داخلی بدون نوبت و با واگذاری فوری بهره مند شوند.

ماده ۸ - استفاده از دیگر تسهیلات خرید خودرو با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار خارج از چهارچوب این آیین نامه مانع دریافت این تسهیلات نخواهد بود.

ماده ۹- بانک مرکزی مسئول نظارت و پیگیری تکالیف بانکهای عامل و وزارت مسئول نظارت و پیگیری تکالیف محول به شرکتها در این آیین نامه می‌باشد.

ماده ۱۰-  واگذاری خودروی داخلی به مشمولین براساس اولویت زیر می‌باشد:

۱ - مشمولینی که بدون استفاده از تسهیلات بهای خودرو را نقداً پرداخت نمایند.

۲ - جانبازان ۲۵ درصد الی ۴۹ درصد که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند با رعایت اولویت تعیین درصد جانبازی تا پایان سال ۱۴۰۱.

۳- آزادگانی که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته میشوند.

۴- فرزندان شهدا که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته میشوند.

۵ - همسران شهدا که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته می شوند.

ماده ۱۱ - متقاضیان خودروی داخل که از امتیازات واگذاری خودروی موضوع ماده (۴۵) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران یا بند (ی) تبصره (۷) قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور استفاده کردهاند مشمول واگذاری خودروی داخلی نمی باشند.

ماده ۱۲ - شرکت موظف است طبق فهرست اعلامی از سوی وزارت اسامی و مشخصات مشمولین را به همراه اعلامیه بهای خودروی تخصیص یافته به بانک عامل تعیین شده ارسال و حداکثر ظرف دو ماه پس از واریز ۱۰۰ درصد بهای خودرو نسبت به تحویل خودروی تخصیص یافته به مشمول اقدام نماید.

ماده ۱۳- مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه که در صورت افزایش عملکرد حذب منابع قابل افزایش است به موضوع خرید خودروی داخلی توسط بانک مرکزی از طریق بانکهای عامل اختصاص مییابد میزان تسهیلات اعطایی به هر کدام از مشمولین جهت خرید خودروی داخلی تا سقف مبلغ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به صورت فردی و فارغ از قیمت خودرو میباشد پرداخت باقی مانده بهای خودرو مازاد بر تسهیلات اعطایی به عهده مشمول است بانک عامل موظف است طبق اعلام شرکت پس از اخذ تضامین قانونی از مشمولین و همزمان با واریز متقاضی (حداکثر یک ماه قبل از تاریخ نوبت تعیین شده برای تحویل) نسبت به پرداخت تسهیلات در وجه شرکت اقدام نماید.

ماده ۱۴ - به منظور تسهیل در فرآیند اخذ تضامین، قانونی بانک عامل میتواند بهای خودرو را تا سقف مبلغ تسهیلات با رضایت متقاضی بیمه عمر مانده بدهکار نماید و هزینه آن به عهده متقاضی است. ماده ۱۵ - در صورت هرگونه تأخیر در تحویل ملاک قیمت گذاری خودرو آخرین قیمت اعلامی توسط شرکت قبل از سررسید تاریخ نوبت تحویل است و شرکت نمیتواند بهای بیشتری را مطالبه نماید.

ماده ۱۶ - شرکت مکلف است در صورت پرداخت بهای خودرو تا تاریخ نوبت تعیینی برای تحویل نسبت به تحویل خودرو به مشمول اقدام نماید و در صورت تأخیر، طبق ضوابط مسئول خسارات وارده خواهد بود.

ماده ۱۷-وزارت مکلف است نسبت به صدور مجوز یک دستگاه خودروی نو یا کار کرده تا سقف پنج سال به شرکتهای خودروساز داخلی یا شرکتهای مورد تأیید وزارت با رعایت قوانین و مقررات مربوط متناسب با وضعیت جانبازان ایثارگر با معرفی بنیاد به انضمام قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای مناسب سازی خودرو با شرایط زیر اقدام نماید:

۱- ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان ۷۰ درصد( دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو (سیف) باشد.

۲ - مشمولینی که ظرف ۱۰ سال گذشته از هیچگونه تسهیلات اعم از واردات و خرید خودرو استفاده ننموده اند در اولویت قرار دارند. ماده ۱۸ مشمولین از پرداخت سود بازرگانی متعلق به واردات خودرو و تجهیزات مورد نیاز متناسب سازی برای ایثارگر و نیز از پرداخت عوارض مندرج در تصویب نامه شماره ۶۲۹۲۴ت / ۵۴۵۲۲ مورخ ۱۳۹۶/۵/۲۵ معاف میباشند.

ماده ۱۹ - بانک مرکزی مکلف است نسبت به تخصیص ارز تا سقف مجاز برای واردات هر خودرو به شرکت با اولویت تخصیص از منابع ارزی جهت واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام نماید.

ماده ۲۰ - مشمولین واردات خودرو به مدت پنج سال حق فروش، رسمی عادی یا وکالتی خودروی وارداتی را ندارند و مراجع ذیربط از جمله دفاتر ثبت اسناد. رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند اقدامات قانونی لازم از جمله عدم تعویض پلاک جهت جلوگیری از این موضوع و توقیف خودرو را انجام دهد و مسئولیت تخطی از آن به عهده فروشنده است.

ماده ۲۱- در صورت ابهام در فرآیند اجرای این آیین نامه مطابق نظر معاونت حقوقی رییس جمهور عمل خواهد شد.»

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar