دستور عجیب ترخیص بدون مجوز ۱۰۰۰ خودروی وارداتی یک شرکت

دوشنبه 13 آبان 98 ساعت 10:49
دستور عجیب ترخیص بدون مجوز 1000 خودروی وارداتی یک شرکت

درحالی که وزارت صمت با پایان ‌یافتن مهلت قانونی دولت برای ترخیص خودرو، دستور واردات قطعی ۱۰۴۸خودرو را صادر کرده، ظاهراً ۱۰۰۰دستگاه از این خودروها متعلق به یک شرکت است، ازطرفی هیئت دولت ترخیص را ممنوع کرده بود، آیا یک وزیر می‌تواند منع دولت را نقض کند؟

روز پیش خبری با عنوان دستور ترخیص ۱۰۴۸ خودرو به طور گسترده در رسانه‌‌ها منتشر شد، اگرچه معلوم نیست ذی‌نفع‌های اصلی این ترخیص چه ‌کسانی بوده‌اند ولی این حجم از خبر برای ترخیص هزار دستگاه خودرو کمی دور از انتظار بود.

در واقع پس از پایان مهلت ۴ ماه هیئت دولت، عملاً فرجه زمانی ترخیص خودروهای دپوشده به پایان رسیده بود، بر این اساس نزدیک به ۱۰۴۸ دستگاه خودرو با وجود دریافت پروانه گمرکی، به خاطر پایان مهلت تعیین ‌شده، مجوز ترخیص را دریافت نکردند.

ولی پس از رایزنی‌های انجام‌ شده برای ترخیص خودروهای دپوشده، سرانجام وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور ترخیص ۱۰۴۸ خودروی پروانه‌شده مانده در گمرک را صادر کرد.

نکته جالب توجه اینکه در روزهای گذشته فعالیتهای گوناگونی به ویژه در حوزه رسانه برای ترخیص این خودروها انجام شده بود.

خبرنگار ما مطلع شده نزدیک به ۱۰۰۰ دستگاه از این خودروها که بدون مجوز هیئت دولت دستور ترخیص آنها صادر شده متعلق به یک شرکت بوده است، بر این اساس لازم است نحوه صدور این مجوز و ضوابط قانونی آن شفاف شود، همچنین بایستی ابهامات مربوط به شرکتهای واردکننده این خودروها در اختیار عموم قرار گیرد. بر اساس قانون در صورت طی شدن مدت زمان قانونی ترخیص بایستی کالا در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد.

از دو سال پیش نزدیک به ۱۳ هزار خودروی وارداتی وارد محوطه‌های بندری شده بودند که به‌دلایلی از جمله نداشتن ثبت سفارش و مسائل ارزی مجوز ترخیص صادر نشد. از نیمه دوم سال اخیر هیئت دولت طی مصوبه‌ای مهلت چهارماهه‌ای را برای ترخیص خودروها صادر کرد. البته این فرصت در اردیبهشت‌ماه بار دیگر دو ماه تمدید شد، در نیمه تیرماه این فرصت شش‌ماهه به پایان رسیده است. اکنون پس از ۳ ماه مجوز جدیدی آن هم از طرف وزیر صمت برای ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه دیگر (که با وجود دریافت پروانه گمرکی به خاطر پایان مهلت نتوانستند از گمرک خارج شوند) صادر شد. باید دید آیا یک وزیر می‌تواند ممنوعیتی را که هیئت دولت گذاشته، رفع کند.

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar