دلایل ممنوعیت واردات خودرو توسط مجمع تشخیص مصلحت

بروزرسانی در: سه شنبه 23 فروردین 01 ساعت 14:25
دلایل ممنوعیت واردات خودرو توسط مجمع تشخیص مصلحت

سیدمصطفی میرسلیم در مصاحبه اختصاصی با صدا و سیما گفت: در چند سال اخیر تبادلات تجاری عادی با خودروسازان خارجی در بخش تولید مشترک، و واردات خودرو به صورت مستقیم و از طریق نمایندگی‌های رسمی داخل کشور، متوقف و غیرممکن شده است و درصورت تصمیم بر واردات خودرو مجبوریم از طریق واردکنندگان غیر رسمی و دلالان دسته چندم کشور‌های همسایه اقدام کنیم که با قیمت‌های گران تمام می‌شود، ضمن اینکه صرفه اقتصادی، خدمات نمایندگی مجاز، ضمانت و ارائه خدمات آن از بین خواهد رفت.
 
وی دلیل دوم را ظرفیت تولیدی خودروسازان داخلی عنوان کرد و افزود: واردات ۷۰ هزار دستگاه تاثیری بر قیمت‌های غیر عادلانه بازار و رفع انحصار در این صنعت نخواهد داشت و در عمل باعث ویژه خواری حدود ۶۰ هزار میلیارد تومانی دلالان و واسطه‌ها می‌شد.
 
نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: با در نظر گرفتن قیمت ارز در کشور، حقوق گمرکی و تعرفه واردات خودرو، قطعا واردات خودرو‌های اقتصادی و رده متوسط سود سرشاری برای واردکنندگان نخواهد داشت و واردکنندگان به سمت واردات خودرو‌های تجملی و گران قیمت که قابلیت خرید برای عموم مردم ندارند و گروه خاصی استفاده می‌کنند خواهند رفت، که این موضوع علاوه بر گسترش شکاف طبقاتی، احساس بی‌عدالتی اجتماعی و نارضایتی شهروندان را نیز به دنبال دارد. 
 
این نماینده مجلس، دلیل چهارم خود را برای ممنوعیت واردات ۷۰ هزار دستگاه خودرو، ارز بری حدود دو تا سه میلیارد دلاری عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط خاص ارزی کشور و دشواری‌هایی که در زمینه تامین ارز برای تامین مایحتاج اساسی و دارویی وجود دارد، قطعا اولویت تخصیص ارز باید با کالا‌های اساسی و دارویی شهروندان باشد و انتظار ۷۰ هزار متقاضی خودروی تجملی خارجی برای تخصیص ارز به واردات خودروی مطلوب آنها، به جای تامین کالای اساسی و دارویی ۸۰ میلیون نفر، بی عدالتی و اجحاف در حق عموم هموطنان است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، همکاری با شرکت‌های خارجی برای وارد کردن فناوری‌های نوین صنعت خودرو را ضروری دانست و افزود: منطقی است که منابع ارزی محدودمان برای خرید و وارد کردن فناوری‌های نوین صنعت خودرو مانند فن آوری‌های دوستدار محیط زیست، و... به کار گرفته شود.

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

8 دیدگاه ها برای "دلایل ممنوعیت واردات خودرو توسط مجمع تشخیص مصلحت"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Hamid
مهمان

این *** را من میشناسم.بااین پولهایی که میخورند نمیزارند.دراین*** ارزانی بشود .دارند مردم رابدبین میکنند.بزارند خودرو بیاد.خیلی هم وارد شود.تاکون این سرمایه داران و دلالان بارکد.

جواد علیزاده
مهمان

اینها یه عده رانتخوار فاسد قاتل مال جان مردم هستن چهل ساله مردم عزیز مارادرجاده ها میکشن با اشقالها یی که میسازن برا مردم تحمیل می‌کنند توان.تمام ظلمهاشونو بدجوری خواهندداد چطور به صغیر کبیر این مردم رحم نکردن به صغیر کبیرشون رحم نخواهیم کرد ***

سعید
مهمان

اینطور که به نظرمیرسه خود میرسلیم هم یه سر سری با خودرو سازها دارد که مانع ورود ماشین خوب و باکیفیت جهت تنظیم بازار میشود اکر خودرو ساز ظرفیت تولید داشت که این حلب ها رو با اینصورت دست مردم به صورت قطره چکانی و بالا بردن قیمت ها دست مردم نمیداد.خودرو سازه مردم ایران براشون مهم نیست اشغال فروش هستن اگرماشین خارجی وارد میشد مردم از این کارخانه ها خرید نمیکردن اینا دشمن مردم ایران هستن

علی
مهمان

این آقای میرسلیم مجهول الحال به دلیل اینکه خودش از سهامداران شرکت توسعه خودرویی کشوره و در همین حال سهامدار ایران خودرو و چند شرکت قطعه سازی بایدم با این چرندیات مختلف واردات خودرو با کیفیت باشه.

مجید
مهمان

جم کنید این بازی مضحکه بار رو یه عده *** که خودشون ماشینای آنچنانی سوار وهیچ علم اقتصادی ندارن شدن واسه ما تصمیم گیر

هادی
مهمان

همتون دروغ میگین خب قیمت گمرک وبقیه روبیارین پایین تلفات تصادفات جاده ای نوروزمون بیشترازجنگ روسیه واوکراین هست تاجیب بعضی هاپربشه خداازتون نگذره جیبتون هم پرنمیشه

حسین
مهمان

باز هم چرندیات
هر سال یک بهانه
تا کی چیزی از عمرمان نمانده

جلالی
مهمان

اشکال نداره این یکی هم به ضرر مردم باشه بزار مردم تاوان بدن شما آزاد کنید واردات را